5.1 Audio bij 360

Pagina: 1
Acties:

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Laat ik beginnen met het stellen van mijn doel: Geweldig beeld (beter dan SCART) met geweldig geluid(beter dan stereo).

Wat heb ik staan of komt er aan:
- Oude TV met dus alleen SCART
- Nieuwe tv in aantocht (LG 26LG3000) met HDMI natuurlijk
- Xbox 360 met Component HD AV-kabel (Optisch geluids uitgang)
- Oude 5.1 Surround set waar 3 kabels de input vormen (sub/center ; Rear ; Front)
- HDMI - HDMI kabel
- HDMI (f) - DVI (m) adapter

Eerst had ik composiet beeld met stereo geluid uit mijn 5.1 set en dat is allemaal eigenlijk zonde met een 360.
Na een lange zoektocht ben ik er nog steeds niet uit...
Als ik mijn 360 via scart aansluit op een oude tv kan ik met een TOSlink kabel verder richting mijn surround.
Ik heb begrepen dat er een convertor TOSlink - coax kabel is maar hoe krijg ik die nou in de 3 gaten van mijn 5.1 set. En misschien is die manier wel idioot en moet ik aan een nieuwe 5.1 set gaan geloven?

Als de situatie het toe laat ben ik natuurlijk te vinden bij de LCD tv maar hoe ga ik daar dan weer verder?
voor het beeld is er de HDMI kabel (eventueel met DVI output voor monitor) maar hoe krijg ik het geluid dan bij mijn 5.1? kan ik zowel de HDMI als de Component kabel er in hebben zitten en het geluid optisch uit de component kabel trekken terwijl het beeld van de HDMI komt? of krijg ik met de HDTV switch op de component kabel net zo'n beeld als via de HDMI en kan ik de HDMI daar eigenlijk achterwege laten?

hoe fix ik nu dus eigelijk mijn surround in beide situaties? 8)7

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jouw 360 wilt 5.1 digitaal eruit pompen (toslink), jouw versterker snapt alleen analoge inputs (als je dus geen coaxiale op toslink ingangen hebt). Een versterker die dit wel heeft zou dan een oplossing zijn.

Verwijderd

Switch op de component kabel zorg voor lagere kwaliteit in het beeld, kun je checken aan de schermresoluties bij je settings, dus dat moet je niet willen.

Dan je Toslink 5.1. De goedkoopste oplossing is in mijn ogen een oude PC met een al even oude Creative Soundblaster, die van je optische signaal het gesplitste Front, Rear, Center/Sub signaal maakt. Die dedicated kastjes zijn naar mijn mening te duur en niet flexibel genoeg. Heeft je amp wel een digitale coax in?

Dan de vraag of je de HDMI en de optical out kabel er tegelijk in kunt steken: ja, als je een 360 elite hebt zit daar een apart verloopstukje bij om dit te kunnen. Heb je geen elite, dan zul je die adapter kabel los moeten kopen (is een originele accessoire) (deze: http://www.xboxhome.nl/pr...e/xbox-360-hdmi-kabel.htm)

Kijk ook hier eens: http://www.gamingonly.nl/forum/showthread.php?t=7182

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:12

jgj82

Ja, maar = nee

Wat je nodig hebt is een decoder... zoals een Creative DDTS 100!
Vele ingangen, coax en optisch (TOSLink) en decodeert bijna alle standaarden.
Grote nadeel: Wordt niet meer nieuw geleverd. In Duitsland via Ebay nog wel te krijgen, misschien in Nederland ook nog wel...

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Exorcist schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 12:22:
Jouw 360 wilt 5.1 digitaal eruit pompen (toslink), jouw versterker snapt alleen analoge inputs (als je dus geen coaxiale op toslink ingangen hebt). Een versterker die dit wel heeft zou dan een oplossing zijn.
Lees nog eens, hij gebruikt een oud 6 kanaals PC speaker setje.

Makkelijkste en snelste oplossing is een versterker kopen en een 6 tal speakerts. Desnoods een plastiek "home cinema system" van de Mediamarkt ofzo, met S/PDIF interface. Prik daar je optische kabeltje in en ge hebt 5.1 geluid.

En wat de TS betreft, 5.1 is niet beter dan stereo ;)

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Dus...
Ik heb in het begin een premium gekocht maar wegens de bekende problemen heb ik hem om kunnen ruilen en heb ik er een terug gekregen met HDMI. Ik kom over een paar uur weer in de buurt van mijn 360 dus zal ik eens kijken hoeveel ruimte ik over heb. Maar het zou wel flink naai zijn als ik dat verloopje van 40-50 euro moet gaan kopen...

Die Creative DDTS 100 is €150 of meer dus dan denk ik dat ik beter een nieuwe versterker met optische ingang kan vinden. Tenminste, versterker is toch dat ding waar je de audio in stopt en de boxen hun signaal uit trekken?

@ soulwack: (oud 5.1 Qware setje) met 3 gaten (geel,blauw, groen) nu zit er stereo audio via een verloopje op zo'n groene pc kabel die dan in de front(groen) gestopt is. resultaat is stereo geluid. lijkt me dus analoog coax?

Maar als ik het zo begrijp is de goedkoopste manier: xbox verloopje om het optische er uit te trekken. en die direct in een versterker te stoppen (met behulp van een Toslink kabeltje) die wel optisch ontvangt? Of is het nog veel duurder om en een versterker te versieren die dat kan, ten opzichte van decoders?

Bedankt voor de hulp !!

Edit: @baquelappe
Met mijn huidige set up heb ik maar een paar boxjes die stereo geven dus dan vind ik surround "beter".
ook bedankt voor jou reply, ik moet dus gewoon opzoek naar een hele nieuwe set 5.1?

Edit:
Heb even zitten zoeken naar een oplossing maar die versterkers met optische ingang zijn 200 euro plus minimaal o.0 dat kan toch niet kloppen?

[ Voor 13% gewijzigd door Seraph1987 op 09-12-2008 13:47 ]

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:52
Ik weet dat je eigenlijk 5.1 zoekt, maar misschien is dit wat?http://www.ibood.com/site...hread&forum=1&topic=27413 Heeft ook HDMI aansluiting en is nu in de aanbieding voor 129,95. Dit is alleen vandaag though.

Edit: Sorry, ik zat aan HDMI te denken, maar je hebt optisch/coax nodig voor je geluid, stom.

[ Voor 16% gewijzigd door Martijn1990 op 10-12-2008 09:04 ]

• MOL-20.000
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 09:25
Ik zit met het zelfde probleem. Nu zat ik te denken om dit op te lossen met een goedkopen geluidskaart met een optische ingang en deze aan te sluiten op de optische uitgang van mij xbox. Voor de geluidskaart zat ik te denken aan de TerraTec Aureon.
Op deze geluidskaart sluit in dan mijn 5.1 speakerset aan.

Maar gaat dit lukken en heb ik dan nog wel dolby surround?
Pagina: 1