Werkt een CAT5 connctor ook op een CAT5E kabel?

Pagina: 1
Acties:

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-02 16:52
Hallo,

Ik ben van plan om een ethernet kabel van mijn router naar mijn Xbox 360 zelf te maken, omdat degene die er bij zat veel te kort is!.
Ik moet ook nog RJ-45 connectortjes aanschaffen, alleen heb ik hier een paar vragen over.
De kabel die ik heb en waar ik dus een ethernet kabel van wil maken is Cat5E, ik wil de volgende connectortjes aanschaffen: http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=118491
Bij de RJ 45 connectortjes staat op de site van komplett.nl: CAT5, ik heb opgezocht op wikipedia: CAT 5 = 100 Mbits en CAT 5 E is 1000Mbits.
Werken deze connectors op de CAT5E kabel of moet je hier echt CAT5E connectors voor aanschaffen? Of is het zo, dat de connector zowel op een CAT 5 als op een CAT5E kabel gezet kan worden en hij dan maar gewoon de snelheid van een CAT 5 kabel doorlaat, 100MBITS dus!

Alvast bedankt, voor de reactie. :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De connector is gewoon een standaard UTP conenctor, je bekabeling is gecertificeerd of niet, maar allemaal dezelfde connector.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

KillerAce_NL schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 11:41:
De connector is gewoon een standaard UTP conenctor, je bekabeling is gecertificeerd of niet, maar allemaal dezelfde connector.
Klopt, tot op bepaald niveau. CAT6 heeft voor certificering een andere Connector (namelijk shielded met metaal) nodig.

Maar voor een thuisnetwerk maakt het niet uit.. Dus Topicstarter: die connector gaat gewoon werken.. :Y

edit: plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden:
linkje: http://searchwindowsserve...,sid68_gci1255699,00.html
Afbeeldingslocatie: http://media.techtarget.com/digitalguide/images/Misc/rj45_1.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Equator op 09-12-2008 12:27 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja ok, maar tussen cat5 en 5e is er geen verschil.

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-02 16:52
Oké, bedankt voor de snelle reacties!

Verwijderd

kan je niet gewoon een lange kabel kopen? Zelf maken kan natuurlijk best wel maar je moet wel een speciale tang hebben en die zijn duur...

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Zo duur zijn deze tangen niet... heb er het laatst eentje gekocht voor rj-11 en rj-45. koste maar 6euro in de Gamma (belgische winkel, weet niet of jullie dat in nederland hebben). Is gewoon een doe het zelf zaak.

Ik heb ook een rol UTP kabel gekocht... maar vind het zelf kabels maken wel een ramp.. het lukt me van geen kanten om de connectors erop te zettten... en het werkende te krijgen

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

timofp schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 19:11:
Zo duur zijn deze tangen niet... heb er het laatst eentje gekocht voor rj-11 en rj-45. koste maar 6euro in de Gamma (belgische winkel, weet niet of jullie dat in nederland hebben). Is gewoon een doe het zelf zaak.

Ik heb ook een rol UTP kabel gekocht... maar vind het zelf kabels maken wel een ramp.. het lukt me van geen kanten om de connectors erop te zettten... en het werkende te krijgen
Als je daar onhandig in bent, dan kun je beter utp connectors kopen met "geleiders" (kleine rechthoekjes waar je de aderparen inschuift en vervolgens in de connector schuift.

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:38:
[...]
Als je daar onhandig in bent, dan kun je beter utp connectors kopen met "geleiders" (kleine rechthoekjes waar je de aderparen inschuift en vervolgens in de connector schuift.
Heb je een voorbeeld van zo'n connector (cat 6), ik heb ook zo'n dure tang gekocht (45 euro o.i.d) met een zooi connectoren maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om die aderparen (4 stuks voor Cat 6, 8 aders ) er goed in te krijgen (en ik ben niet onhandig :) ), dus momenteel is die tang een beetje waardeloos geworden voor mij althans.
Bij conrad hebben ze zulke connectoren in ieder geval niet geloof ik.

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-03 08:22
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:48:
[...]

Heb je een voorbeeld van zo'n connector (cat 6), ik heb ook zo'n dure tang gekocht (45 euro o.i.d) met een zooi connectoren maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om die aderparen (4 stuks voor Cat 6, 8 aders ) er goed in te krijgen (en ik ben niet onhandig :) ), dus momenteel is die tang een beetje waardeloos geworden voor mij althans.
Bij conrad hebben ze zulke connectoren in ieder geval niet geloof ik.
Connectoren zijn niet of nauwelijks goed op cat 6 kabels te krijgen (knijpen). Bovendien moeten dat dan eigenlijk ook shielded cat 6 dingen zijn. Cat 6 kabels worden meestal in combinatie met wall-outlets en patch panels gebruikt. Daarover is al genoeg geschreven in dit forum (zoek en vind...). Alternatief is natuurlijk een pre-fab kabel met cat 6 connectoren af fabriek.

Verwijderd

Geomaris schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:02:
[...]

Connectoren zijn niet of nauwelijks goed op cat 6 kabels te krijgen (knijpen). Bovendien moeten dat dan eigenlijk ook shielded cat 6 dingen zijn. Cat 6 kabels worden meestal in combinatie met wall-outlets en patch panels gebruikt. Daarover is al genoeg geschreven in dit forum (zoek en vind...). Alternatief is natuurlijk een pre-fab kabel met cat 6 connectoren af fabriek.
Ja ik heb van die shielded Cat6 connectoren, maar met geen mogelijkheid krijg ik daar 4 aderparen correct in gefrommeld, bij mijn patchpannel was het natuurlijk geen probleem maar daar heb je geen dure tang voor nodig. Je had het toch over een inzet stukje o.i.d die je in zo'n connector kan schuiven, kant en klare kabels heb ik natuurlijk gekocht maar die zijn vaak meer als een meter te lang omdat die alleen standaard afmetingen hebben 1,2,5, 7,5 en 10M.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:01
KillerAce_NL schreef op woensdag 10 december 2008 @ 11:38:
[...]
Die heb ik voor CAT5 onlangs bij de Gamma gekocht. Echt bijzonder makkelijk om mee te werken:
  1. Buitenmantel strippen
  2. acht draadjes die uitsteken un-twisten
  3. een voor een met gemak door die geleider schuiven op de juiste volgorde
  4. met 1 knip alle acht op gelijke lengte knippen
  5. geleider met draadjes in de connector schuiven en met de tang vastknijpen
Kan het iedereen aanraden.

Verwijderd

vanaalten schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:45:
[...]

Die heb ik voor CAT5 onlangs bij de Gamma gekocht. Echt bijzonder makkelijk om mee te werken:
  1. Buitenmantel strippen
Klinkt handig, ik heb ze nog nooit gezien je zou zeggen dat zoiets dan ook voor Cat6 beschikbaar zou moeten zijn aangezien die connector alleen wat extra shielding heeft? Ik woon niet in NL dus kan niet bij de Gamma langs, heb je toevallig een link naar zo'n connector, dan kan ik hopelijk mijn "waardeloze" tang weer een nuttige functie geven.

• timofp
[...]

1. Buitenmantel strippen
Dan moet ik zeker eens naar de gamma gaan dit weekend.. heb nu nogal wat kabels waar die pinnetjes voor het vast te klikken afgebroken zijn (door de kabels door de muren te trekken). en dit is echt zeer vervelend.. valt je internet steeds uit als iemand je bureau aanraakt :p

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
^^Met hieperdepiep over de Gamma connectoren. Bij mij is connectoren knijpen ook een drama, zeker omdat ik het zo weinig doe dat ik alles behalve de allergoedkoopste tang veel te duur vond. De Gamma connectoren waren zo mogelijk nog rampzaliger. Totdat ik erachter kwam dat er een klein zakje met geleidertjes bijzat. :P Geen gebruiksaanwijzing of niets, dus je zit eerste een beetje te prutsen, maar vanaf nummer twee werkt het echt ideaal. Tip: Strip de kabel een paar cm. te ruim, alle draden in de geleider pielen, doortrekken en de overtollige centimeters afknippen. Dat voorkomt veel gepruts op de millimeter.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

1. Buitenmantel strippen
Waarom strippen ? Niet nodig.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Strippen slaat op de buitenmantel, niet op de 8 aders. De losse draadjes moeten idd niet gestript worden!

En: als je niet handig bent met zo'n tang kun je echt beter een losse kabel op lengte kopen...

[ Voor 31% gewijzigd door pinockio op 10-12-2008 13:11 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Belgische winkel? Dacht ut niet :) http://www.intergamma.nl/

Dat zeg ik: Gamma... ;)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-03 18:37
Nee joh ;) gewoon met pvc mantel er in douwen en goed hard dicht "knippen" gaat vast werken _/-\o_

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 21:53
Zo moeilijk is dat toch niet, om een paar kabeltjes recht te leggen en goed die connector in te schuiven? :?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

pinockio schreef op woensdag 10 december 2008 @ 13:11:
Strippen slaat op de buitenmantel, niet op de 8 aders. De losse draadjes moeten idd niet gestript worden!

En: als je niet handig bent met zo'n tang kun je echt beter een losse kabel op lengte kopen...
Ach lol, helemaal overheen gelezen, ik zag alleen strippen staan. :+

Verwijderd

AlterMann schreef op woensdag 10 december 2008 @ 13:21:
Zo moeilijk is dat toch niet, om een paar kabeltjes recht te leggen en goed die connector in te schuiven? :?
Met die cat6 connectors die ik heb is het wel moeilijk, zo niet onmogelijk. Ik heb vaak genoeg normale Rj45 connectors geknepen dat is inderdaad geen probleem.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43

offtopic: 35 jaar geleden begonnen als Nederlandse bouwmarkt, later ook gestart in belgie ;)

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
onkl schreef op woensdag 10 december 2008 @ 13:06:
^^Met hieperdepiep over de Gamma connectoren. Bij mij is connectoren knijpen ook een drama, zeker omdat ik het zo weinig doe dat ik alles behalve de allergoedkoopste tang veel te duur vond. De Gamma connectoren waren zo mogelijk nog rampzaliger. Totdat ik erachter kwam dat er een klein zakje met geleidertjes bijzat. :P Geen gebruiksaanwijzing of niets, dus je zit eerste een beetje te prutsen, maar vanaf nummer twee werkt het echt ideaal. Tip: Strip de kabel een paar cm. te ruim, alle draden in de geleider pielen, doortrekken en de overtollige centimeters afknippen. Dat voorkomt veel gepruts op de millimeter.
offtopic deel 2:
ja, ik werk bij de gamma :P Maar als je de achterkant van de verpakking had bekeken had je gezien dat je hem kon openklappen als ware het een boekje was, compleet met een schema hoe de draadjes erin te doen voor zowel cross als straight cables :)

on topic:
TS, veel succes :)

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
Equator schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 12:24:
[...]

Klopt, tot op bepaald niveau. CAT6 heeft voor certificering een andere Connector (namelijk shielded met metaal) nodig.

Maar voor een thuisnetwerk maakt het niet uit.. Dus Topicstarter: die connector gaat gewoon werken.. :Y

edit: plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden:
linkje: http://searchwindowsserve...,sid68_gci1255699,00.html
[afbeelding]
Onzin shielded RJ 45 zijn bedoeld voor STP kabels, tot en met cat 6 kan je met de normale RJ 45 connector afwerken.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
nielsl schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:52:
[...]

offtopic deel 2:
ja, ik werk bij de gamma :P Maar als je de achterkant van de verpakking had bekeken had je gezien dat je hem kon openklappen als ware het een boekje was, compleet met een schema hoe de draadjes erin te doen voor zowel cross als straight cables :)

on topic:
TS, veel succes :)
* onkl is weer eens trots op zichzelf. :+

• timofp
Ok, ik wist dus niet dat je de aders niet moest strippen 8)7

Dan zal het me waarschijnlijk wel lukken :)

Als je een gat in de muur moet boren voor verschillende netwerk kabels (en tv en telefoon) is het gemakkelijk om een kabel zonder connector er door te stoppen en die er achteraf aan te maken.

Verwijderd

Geweldig om te lezen dat er toch nog iemand is die precies dezelfde (beetje domme) fout maakt als ikzelf jaren geleden.
Heeft me 2 dagen gekost om erachter te komen dat je de aders niet moet strippen :P
Maargoed, "bij coax lag de ader toch ook bloot" dacht ik nog.

Wat betreft dat gat in de muur, ik ben zelf nogal een voorstander van een te groot gat boren en daar een rubberen afdekdop in te stoppen met flapjes in het midden waar je de kabels doorheen kunt duwen.
Maar je kunt inderdaad ook gewoon de kabels pas afmonteren nadat je ze door de muur hebt getrokken.

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-03 08:22
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:15:
[...]
Ja ik heb van die shielded Cat6 connectoren, maar met geen mogelijkheid krijg ik daar 4 aderparen correct in gefrommeld, bij mijn patchpannel was het natuurlijk geen probleem [...]
De meeste Cat 6 kabel (meestal ook nog in STP-uitvoering) is niet echt bedoeld voor connectoren, ook al zijn die dingen in de winkel te koop. Gewoon afmonteren in patch-panel en wall-outlets (keystone jacks) die dingen. Dan weet je tenminste zeker dat het werkt. Verder met je standaard-kabeltjes patchen en verbinen en voila.
Pagina: 1