Nieuwe versterker + boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Hallo,

Ik wil binnenkort een versterker en boxen kopen voor bij mijn computer. Ik heb nu computerboxjes met een subwoofer maar die moet ik binnenkort weer inleveren (zaten bij een PC-Prive PC). Ik wil ter vervanging van die boxjes nu een goede versterker en 'echte' boxen kopen. Maar ik ben hier niet echt in thuis dus darom heb ik een paar vragen.

1. Naast mijn computer passen alleen maar kleine (computer) boxjes. Als ik grotere koop (wat ik dus wil) kan ik ze alleen maar onder mijn bureau zetten. Kan dit? Of krijg ik dan geen goed geluid? Ik wil denk ik van die zuilluidsprekers kopen zodat de speakers vlak onder mijn bureau terecht komen (en daarmee zo'n halve meter onder mijn hoofd). Ik heb onder mijn bureau een ruimte die zo'n 1,30 meter breed is, dus de boxen komen dan ongeveer één meter van elkaar te staan.

2. Ik heb nu een Soundblaster AWE 64, maar ik heb gehoord dat een digitale verbinding tussen geluidskaart en versterker het geluid aanzienlijk verbeterd. Als dit zo is wil ik een geluidskaart met een digitale uitgang kopen (de goedkoopste SB Live bijv.) en een versterker met een digitale ingang. Bestaan zulke versterkers en zo ja zijn ze ook betaalbaar?

3. Ik heb ook aan een Surround setje gedacht maar volgens een vriend van me is dit onzin omdat je daar alleen wat aan hebt bij films en spelletjes. Ik kijk nooit films op de computer en ik speel haast nooit spelletjes. Ik gebruik mijn geluidskaart denk ik 98% van de tijd voor het beluisteren van MP3tjes. Zo'n Surround set lijkt me dus inderdaad onzin. Hoe denken jullie hierover?

4. Wat raden jullie mij aan om te kopen? Ik wil niet al te veel uitgeven. 1000 gulden is echt het maximum, maar ik geef liever nog minder uit. Wat is een goede versterker voor mij? Wat zijn goede boxen voor mij? Ik weet dat audiofielen mij zullen uitlaggen om deze vragen omdat je beter zelf kan gaan luisteren in de winkel, maar ik wil gewoon wat informatie voordat ik al die winkels afga.

5. Oh ja nog een puntje, als het even kan wil ik ook een FM tuner op mijn versterker hebben :Y)

Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderd

Ik had ook een versterkertje achter mijn computer staan. 4x75 watt voor f5,- op de rommelmarkt pioneer en voor 1 piek kreeg ik ook nog een set b+w boxen bij! Ik had thuis nog een hele zooi boxen staan op zolder en d'r kwam toch een lawaai af. Helaas heb ik het volume knopje een keer te ver naar rechts gedraaid en is de versterker doorgebran ;(, en nou heb ik goedkope US. Blaster eaan hangen. En dat is waardeloos als je anders gewend bent, geen trillende muren meer als je een rocket launcher inslag hebt bij quake III! Nu maar wachten op de volgende rommelmarkt...
Ik heb hiervoor een kant-en-klaar kabeltje (kleine banaan naar twee tulp) gebruikt en in de AUX van de versterker gedrukt, ging hartstikke goed. Alleen kostte dat kabeltje (10 meter of 5 ofzo) 13,- en was het op de computer na het duurste onderdeel van de 'installatie'!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 19:24

Blauw

De Schreeuw

Een versterker met digitale ingang kan je beter vergeten, dat haal je niet met dat budget. Ik raad je aan gewoon een mooie 2de hans versterker te kopen (Onkyo, Yamaha)en dan bijvoorbeeld mooie Tannoy B&W of Bose boxjes bij te kopen. Beetje ruim om je bureau zetten dan klinkt het heel lekker...lijkt mij dan

• Hark
Zijn versterkers met een digitale ingang zo duur dan? Er bestaan toch ook digitale computerbox setjes voor zo'n 250 gulden? En ik kan de boxen niet ruim om mijn bureau zetten omdat ik daar geen ruimte voor heb (muur aan de ene kant, grote kast aan de andere kant). Ik kan mijn bureau ook niet verplaatsen, want mijn bureau is eigenlijk een vast werkblad met een uitschuifbare toetsenbord plank eronder.

Zijn versterkers op een rommelmarkt echt zo goedkoop? Waar moet je op letten als je een tweedehands versterker koopt en hoe weet je nou of hij het wel echt doet?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:16
Aha.....Hier heb ik iets voor je, (zelfd nl deze maand ook gekocht voor mijn pc, voor de muziek die eruit komt.

Ga na de makro en koop :
sony versterker TA-FE530R 380.-
sony boxen SS-MF415 400,- (per twee)

Je hebt voor 800 piek een heel goed setje met 200 watt boxen (per stuk) en een versterken met 2 keer 110 watt uitgang, en geloof me, dit maakt een lawaai >:)

Euh, la maar. Je hebt er geen ruimte voor lees ik opeens

Verwijderd

Goeie interconnects tussen geluidsbron en versterker doen niet merkbaar onder aan een digitale verbinding, en scheelt een heleboel geld...

Verwijderd

het laatste wat je moet doen is je speakers ONDER je buro zetten...misschien kan ophangen...?aan het plafond desnoods...ga eens bij een hifi-winkel kijken voor wat 2e hands, dan kun je het beluisteren en heb je ook nog garantie...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

1. Naast mijn computer passen alleen maar kleine (computer) boxjes. Als ik grotere koop (wat ik dus wil) kan ik ze alleen maar onder mijn bureau zetten. Kan dit? Of krijg ik dan geen goed geluid? Ik wil denk ik van die zuilluidsprekers kopen zodat de speakers vlak onder mijn bureau terecht komen (en daarmee zo'n halve meter onder mijn hoofd). Ik heb onder mijn bureau een ruimte die zo'n 1,30 meter breed is, dus de boxen komen dan ongeveer één meter van elkaar te staan.
Idd niet doen. Hang ze ergens aan op, of zet ze zelfs naast je, maar niet onder je bureau! Wat er dan gebeurt is dat je al het hoog en nog een boel midden zal missen. De speakers zullen tegen je benen aan het knallen zijn, die veel geluid zullen absorberen. Je zult vooral reflecties van de wand achter het bureau horen, niet doen dus.
2. Ik heb nu een Soundblaster AWE 64, maar ik heb gehoord dat een digitale verbinding tussen geluidskaart en versterker het geluid aanzienlijk verbeterd. Als dit zo is wil ik een geluidskaart met een digitale uitgang kopen (de goedkoopste SB Live bijv.) en een versterker met een digitale ingang. Bestaan zulke versterkers en zo ja zijn ze ook betaalbaar?
Misschien dat dit wel een hoorbaar verschil op zal leveren, maar dan wel een heel subtiel verschil. Wat je goed moet begrijpen is dat een versterker gewoon 100% analoog is. Dat kan ook niet anders, aangezien de versterker de uiteindelijke spanning geeft die de conus doet bewegen, en dat lukt niet met alleen 0V (laag) en 5V (hoog):P. Dus maw, als je een versterker hebt met een digitale ingang, dan wordt het signaal meteen omgezet in een analoog signaal. De winst die je dan maakt is dat je een andere digitaal-naar-analoog-converter gebruikt.
De mythe die er achter zit, is dat een digitale verbinding minder ruis en storing oplevert. Maar een normale analoge verbinding levert helemaal geen storing op, en al helemaal geen ruis (kan niet eens).
3. Ik heb ook aan een Surround setje gedacht maar volgens een vriend van me is dit onzin omdat je daar alleen wat aan hebt bij films en spelletjes. Ik kijk nooit films op de computer en ik speel haast nooit spelletjes. Ik gebruik mijn geluidskaart denk ik 98% van de tijd voor het beluisteren van MP3tjes. Zo'n Surround set lijkt me dus inderdaad onzin. Hoe denken jullie hierover?
Hetzelfde. De Dolby systemen komen uit de filmindustrie, en zijn daar ook helemaal voor bedoeld. De muziekwereld maakt alle opnamen in stereo, en zijn ook het beste te beluisteren in stereo. Komt ook nog eens bij dat meerkanaals systemen veel duurder zijn als je het van hetzelfde kaliber wilt hebben als stereo omdat het uit veel meer onderdelen bestaat.
4. Wat raden jullie mij aan om te kopen? Ik wil niet al te veel uitgeven. 1000 gulden is echt het maximum, maar ik geef liever nog minder uit. Wat is een goede versterker voor mij? Wat zijn goede boxen voor mij? Ik weet dat audiofielen mij zullen uitlaggen om deze vragen omdat je beter zelf kan gaan luisteren in de winkel, maar ik wil gewoon wat informatie voordat ik al die winkels afga.
Waar het waarschijnlijk op neerkomt is de goedkope boekenplanktype speakers van Mission of B&W oid. Zoiets zou ik zelf nooit kopen, maar smaken verschillen.
Waar je iig goed op moet letten, is naar welke winkel je gaat. Nooit naar een winkel gaan waar ook elektrische tandenborstels worden verkocht of zo. Als je zegt waar je woont is er vast wel iemand die daar ook ergens woont en een goede audiozaak weet.
5. Oh ja nog een puntje, als het even kan wil ik ook een FM tuner op mijn versterker hebben
Geen probleem, dan wil je dus een receiver hebben.
Laatste tip: vergeet dingen zoals "hoeveel watt de speakers zijn" ofzo. Je hoeft ook absoluut geen speakers te hebben die "100 Watt kunnen hebben" als je een versterker koopt die dat kan leveren. Dat geeft in praktijk helemaal geen probleem. Speakers gaan meestal kapot door clippende versterkers, en ook nog wel eens door een te grote uitslag, maar niet vaak doordat de spoel te heet werd als de versterker het nog normaal presteerde (dus niet clipte). Maar vergeet gewoon de hele ellende, ook al probeert de verkoper je op andere gedachten te brengen.

Jag

• BoNeZ99
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 10:06
Ik heb nu m'n computer hangen op m'n Pioneer VSX 407 RDS DPL Receiver (met surround speakers) +- F500,-. Eltax Symphony 8.2 (200W) frontspeakers (+- F250,- ps)en Pioneer SW80s Woofer (110W) (+- F350,- ps). Dit is natuurlijk wel m'n "altijd" versterker enzo. Klinkt erg leuk met Q ]|[. Misschien kan je er wat uitvissen wat interessant is.

• Hark
OK ik moet de boxen dus niet onder mijn bureau zetten. Ook niet als ik het geluid nooit hard zet? (Ik woon nog bij mijn ouders...). Kan ik ze wel op de grond tegen de muur achter me zetten (+/-3 meter achter me)? Of moeten boxen gewoon nooit op de grond staan?

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Als je kleintjes koopt, dan is het idd niet de bedoeling om ze op de grond te zetten. Maar waarom hang je ze niet op?

Jag

• Hark
Nou ophangen word een beetje lastig. Links van me heb ik een muur (eigenlijk een gipswandje) met ramen over de hele breedte (ik zit in een dakkapel) en rechts van me staat die enorme eikenhoutenkast. Die kast kan nergens anders staan, want hij past alleen waar hij nu staat. Maar als ik nou die Sony zuilluidsprekers koop bij de macro, kan ik die dan achter me zetten?

Heb je nog steeds een pasje nodig voor de Macro? Die heb ik namelijk niet.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Ik denk trouwens dat je in jou geval idd beter naar kleine mooie Mission's of B&W's kan kijken i.p.v. grote zuiltjes die misschien heel wat lijken, maar waarschijnlijk in die klasse helemaal niks zijn!

Laat je trouwens niet verleiden door watts he, zoals Jag al zei. Dat zegt zo weinig soms...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Hark
Ik woon trouwens in Santpoort, dat is vlak bij Haarlem. weet iemand een winkel waar ze goeie 2dehands spullen hebben?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:16
Die sony spekers zijn zekers goed, zit wle goed geluidje in...(nee niet zo goed als DE merken).... Alleen voor de makro heb je nogsteeds pasje nodig, athans bij die in hengelo wel.. Ze hebben trouwens twee types van de sony's daar, die andere is in de aanbieding, alleen zijn iets kleiner enzo..maar als je toch geen ruimte hebt kun je veel betr voor kleine boxen gaan.... Die sony zien er wel kwel uit, maar als je er geen ruimte vor hebt dan heb je er ok weinig aan....|:(

Verwijderd

misschien kun je voor de duidelijkheid ff een plattegrondje posten....

• Obi
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Ik denk dat er qua speakers twee mogelijkheden zijn.

óf ga voor kleine (bookshelf)speakers die je ophangt aan de muur achter je scherm, óf ga (en ik had nooit verwacht dat ik het iemand zou aanraden...) voor sattelietseakertjes met sub.

Plaats niet speakers onder je bureau, en niet achter je (is irritant).

Ik heb zelf bij m'n PC van die FPS 1000 krengen staan (wilde ook apart geluid bij m'n PC hebben en die staat in een ander gedelte van m'n kamer als m'n AV-installatie), en het geluid valt mij nog best mee (PS, ik ben nog audiofiel ook!)... Misschien is dat een optie..?
Pagina: 1