[Laptop] Haar in display, reparatie te duur - zelf doen?

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In mijn laptop is op onverklaarbare wijze een haar in het display gekomen.
De laptop is naar Toshiba geweest (betreft een Satellite A100-405) maar de reparatiekosten worden me te hoog (bijna 400 euro). Nu is de laptop ongerepareerd retour gekomen en de haar is verplaatst. Volgens Toshiba komt dit door vervoer. Dit zou dus betekenen dat de haar los zit (ik krijg hem overigens niet verplaatst).

Is het nu zo dat ik echt een nieuw scherm moet hebben en is dit niet met de hand te verwijderen? Toshiba zegt van niet maar dit is toch open te schroeven? Of is hier speciale kennis/gereedschap voor nodig?

Verder kom ik op internet wel bedrijven tegen die het complete scherm vervangen zoals Notelogic maar ook dan vindt ik het nog te duur. Het scherm is namelijk perfect, er zit alleen een haar in het display!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Is niet zelf te doen, er komt meer troep (stof) in dan wat je eruit haalt. Een scherm bestaat uit meerdere lagen, die krijg afaik niet zonder schade uit elkaar.

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 23:38

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Ik heb ooit eens zelf een diy-beamer gemaakt van een overheadprojector en een tft scherm. Het probleem is de backlight, deze krijg je er wel achter vandaan, maar nooit meer goed teruggeplaatst.

http://www.yosdesign.nl/index.php?id=1 daar staan wat foto`s wat je kunt verwachten als je het toch gaat proberen.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-12 16:30

ByteDelight

Retro computing is alive!

Onno b schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 06:34:
Ik heb ooit eens zelf een diy-beamer gemaakt van een overheadprojector en een tft scherm. Het probleem is de backlight, deze krijg je er wel achter vandaan, maar nooit meer goed teruggeplaatst.

http://www.yosdesign.nl/index.php?id=1 daar staan wat foto`s wat je kunt verwachten als je het toch gaat proberen.
Volgens mij is de backlight niet echt het probleem (behalve dat je er HEEL voorzichtig mee om moet gaan), maar zo'n TFT bestaat uit verschillende lagen, en het minste stof zorgt weer voor nieuwe problemen.

Heb echter toch wel eens gelezen over succesvolle pogingen, maar de vraag is hoe irritant je het vindt - uit elkaar halen is een risico.
Ik heb het wel eens overwogen, maar heb het niet gedaan omdat ik geen vervangend display kon vinden, dus het risico was me te groot. Misschien kun je dus eerst zoeken naar een display.

Mocht je het overwegen om zelf te fixen:
Inderdaad is het zinvol om een 'handleiding' van personen te zoeken die zoiets eerder hebben gedaan, ze zijn er wel.
Het voornaamste is zorgen dat er geen nieuw stof in het scherm komt.
Een noodzakelijk wondermiddel daarbij is een doekje dat geen stof afgeeft; op die sites met een handleiding staat ook wel wat voor een materiaal je moet gebruiken daarvoor (nieuwe doekjes van een bepaalde stof).

[ Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 09-12-2008 07:04 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• hemiparo
  • Niet online
Dan laat ik het maar lekker zoals het is... al blijf ik het vreemd vinden hoe de haar heeft kunnen binnen dringen in the first place...

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10
Ik weet niet hoe oud de laptop is, maar dit is duidelijk een fabricageprobleem. Een scherm hoort volledig afgesloten te zijn. Ik heb een soortgelijk probleem met een Toshiba U200, maar dan gaat het om (enorme hoeveelheden) stof. Terwijl de laptop alleen op bureau's is gebruikt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• hemiparo
  • Niet online
Laptop is 16 maanden oud... maar heb al over en weer contact gehad met Toshiba en die weigeren er iets (kostenloos) aan te doen. Garantie van de fabriek is maar 12 maanden. Heb al heel veel moeite moeten doen om de laptop zonder kosten retour te krijgen. Voormij in ieder geval nooit meer een Toshiba!

(terwijl ik over de laptop heel tevreden ben, alleen de service dus niet!)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 10:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Maar (zoals wel vaker onderwerp van discussie is hier op GoT) jij hebt ook helemaal niks met Toshiba te maken, of liever omgekeerd; Toshiba heeft niks met jou te maken!

Voor garantieclaims moet je bij je leverancier zijn, niet bij de fabrikant. Dus wellicht kun je het nog via die route proberen?

Kijk ook eens op www.consuwijzer.nl

• hemiparo
  • Niet online
Weet ik :)

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: net voordat de leverancier de laptop zou krijgen kwam Toshiba uit het niets met de opmerking dat alles via Toshiba moest i.v.m. vervallen van de fabrieksgarantie. Ik nam dus aan dat er 2 jaar was. Na een hoop heen en weer gemail en tegenstrijdigheden moest er dus gewoon betaald worden. Het is ongelooflijk hoe machteloos je dan bent.
Uiteindelijk is de laptop ongerepareerd retour gekomen maar nu is het dus afwachten of de leverancier alsnog wil maken... mail is ondertussen vezonden!

• Makkelijk
Dan weer terug op het zelf doen, het is goed te doen mits je in een stofvrije omgeving kan werken. Dit is vaak het probleem ;)

• hemiparo
  • Niet online
Net e-mail van leverancier terug gehad! Laptop mag verzonden worden en scherm wordt kosteloos vervangen! :)

• Makkelijk
Netjes, zo hoort het!

• hemiparo
  • Niet online
Ja... maar goed, tussen wat hoort en wat gebeurd zit vaak veel verschil... ik hou jullie op de hoogte!

• hemiparo
  • Niet online
hemiparo schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:43:
Ja... maar goed, tussen wat hoort en wat gebeurd zit vaak veel verschil... ik hou jullie op de hoogte!
UPDATE: Laptop is inderdaad verzonden (10-12) en 23 december had ik hem weer terug. Toch nog goed opgelost... dacht ik.

Het scherm is inderdaad vervangen/gerepareerd... het lijkt er echter niet op dat het een nieuw scherm is.
De haar is verdwenen maar nu zit er kras op het display. Het is duidelijk te voelen al is het gelukkig kleiner dan de haar maar zeker net zo storend!

Ik heb al een e-mail naar de leverancier gestuurd op 23 december (en een herhaling op 30 december) maar nog geen reactie ontvangen. Kan natuurlijk door de eindjaarsdrukte komen maar toch...

En nu? Beschadiging lijkt minder erg dan de vorige keer, alleen was het toen een haar en nu een fysieke beschadiging. Ik ben nog steeds van mening dat de oorspronkelijke klacht opgelost moet worden en dat dit niet echt een oplossing is... aan de andere kant kan ik mijn laptop eigenlijk niet lang missen.

Verwijderd

hallo

doe geen zaken met notelogic dit zijn oplichters, heb er een scherm besteld en na aankomst bleek hij defect. Dit kan gebeuren, gebeld en er werd meteen een nieuw scherm verzonden na 2 dagen nog niks nou het scherm was volgens notelogic verstuurd en moest er aan komen. Ondertussen had ik ook nog nooit een factuur gehad, deze werd wel per mail vestuurd maar dat wou volgens hun niet lukken. wacht nu al 3 weken en nog niks na een beetje zoek werk bleek dat ze dit vaaker doen.

groet william
Pagina: 1