Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik wil mijn pa een zonnekap voor kerst kado doen. Klinkt eenvoudig, maar ik weet niet zo goed welke ik nu het beste kan nemen en waar ik op mijn letten. Op http://www.fotokonijnenberg.nl zie ik veel zonnekappen staan, maar wat zijn nu precies mijn keuzes? Als de kap te groot is, zie ik die dan op de foto? (in de FAQ vind ik hierover niks terug).

Mijn pa heeft een Canon 400D met de standaard kitlens waarvan ik de volgende gegevens even op een papiertje heb overgeschreven: "EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 II doorsnede 58 mm".

Daar zit het volgende UV filter op: "F Pro BW58 010 UV-Haze".

Een paar maanden terug was ik samen met pa bij de mediamarkt. Daar hadden ze een zonnekap, maar deze was volgens mijn pa te ondiep (en flink aan de prijs vergeleken met andere shops). Op zijn oude analoge spiegelreflex had hij altijd zo'n rubberen zonnekap die je uit kon schuiven als dat nodig was.

Tegenwoordig zie ik zonnekappen die overal "even diep" zijn, maar ook zonnekappen met van die "hoogteverschillen" (weet niet hoe dat heet). Maakt dat nog iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 00:02
Volgens Canon hoort daar de EW-60C op.
Op fotokonijnenberg is die hier te vinden.

Dat is de enige die officieel samen kan met die lens. Een onofficiële (rubberen) zonnekap kun je proberen, maar dan heb je kans op vignetting (donkere stukken in de hoeken).

Omdat deze lens met 18mm (28mm op 35mm equivalent) vrij wijd is (groothoek), is de zonnekap zo ondiep.

[ Voor 33% gewijzigd door wacko op 08-12-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je moet gewoon ff zoeken want er is per lens eigenlijk maar een bijbehorende zonnekap. Als je een te grote neemt (bij groothoek zijn ze sowieso vaak klein), zie je het terug op de foto.

Ik heb 'm trouwens nog op m'n kitlens zitten (zelfde lens als waar jij het over hebt) die ik niet meer gebruik. Wil morgen wel even voor je kijken welk type dat is?

Bah net iets te langzaam :p

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 08-12-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-08 09:28
En als je die nou wat te duur vindt is dealextreme wel een oplossing :)
$4.28 . Comment geeft aan dat hij past op de kitlens (18-55 f3.5-5.6)

Vimeo, YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Dank voor de reacties. Goed om te weten dat ik me echt aan de "voorgeschreven" zonnekap moet houden. En ik zie dat het ook stukken goedkoper kan dan de MM. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
Trax_Digitizer schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:15:
Dank voor de reacties. Goed om te weten dat ik me echt aan de "voorgeschreven" zonnekap moet houden. En ik zie dat het ook stukken goedkoper kan dan de MM. :-)
Het is niet zozeer dat je je aan een voorgeschreven kap moet houden, er is gewoon maar 1 kap die past, de kap die bij het objectief hoort. Afgezien van een aantal uitzonderingen heeft Canon voor elk objectief een zonnekap gemaakt. Deze passen dus ook enkel maar op dat objectief.

Kwestie van de website of objectief manual raadplegen om te kijken welke kap je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

baquelappe schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 01:15:
[...]

Het is niet zozeer dat je je aan een voorgeschreven kap moet houden, er is gewoon maar 1 kap die past, de kap die bij het objectief hoort. Afgezien van een aantal uitzonderingen heeft Canon voor elk objectief een zonnekap gemaakt. Deze passen dus ook enkel maar op dat objectief.

Kwestie van de website of objectief manual raadplegen om te kijken welke kap je moet hebben.
Dus elke lens heeft een apartje manier waarop de kap erop moet?

Zo te zien niet...

Je moet uiteraard wel juiste diameter hebben en zoals eerder gezegd geen hele diepe hebben, want dat is op 18mm niet zo handig. Die op DX lijkt me goed. :)
Pagina: 1