[testcase] Sinterklaasviering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lui,

Afgelopen vrijdag heb ik met mijn gezin Sinterklaas gevierd. Mijn broertje die een best moeilijke tijd achter de rug heeft werd erg verwent met cadeautjes, en dat is natuurlijk prachtig om vast te leggen met de camera. Ik schiet mijn plaatjes met een Sony Alpha a200 i.c.m. een 18-70 kitlens en een 75-300 lens van Sony. Deze avond alleen de 18-70 gebruikt. Ik heb geen externe flitser stap pas net in het wereldje van spiegelreflex.

Ik twijfel echt aan mijn foto's, ik vind ze gewoon niet mooi. Ik kan me alleen geen andere manier voorstellen om de plaatjes mooier te krijgen. Is een externe flitser misschien handig voor binnen? Ik zie veel lelijke schaduwen.. oordeel maar zelf hieronder. Ben benieuwd hoe jullie het qua compositie e.d. zoudan aanpakken. Hieronder een paar willekeurige foto's.

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.mayrajordy.nl/gallery/images/5/sinterklaas08__3_.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://www.mayrajordy.nl/gallery/images/5/sinterklaas08__33_.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.mayrajordy.nl/gallery/images/5/sinterklaas08__39_.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.mayrajordy.nl/gallery/images/5/sinterklaas08__31_.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://www.mayrajordy.nl/gallery/images/5/sinterklaas08__20_.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://www.mayrajordy.nl/gallery/images/5/sinterklaas08__16_.jpg

Die rare schaduw op foto 6 (onder) vind ik ook maar raar. De lens was wel iets vuil, maar na het schoonmaken daarvan bleef dat vlekje. Maar goed, ik ben dus erg ontevreden over deze collectie en zou graag tips zien om voortaan beter te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Die schaduw op foto 6 komt doordat de ingebouwde flitser erg laag zit ten opzichte van je objectief. En op 18 mm zie je dar dus de schaduw van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nielsgaastra schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:03:
Die schaduw op foto 6 komt doordat de ingebouwde flitser erg laag zit ten opzichte van je objectief. En op 18 mm zie je dar dus de schaduw van...
Oke, ten opzichte van dat is het dus zeer aan te raden om een externe flitser aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Diezelfde schaduw zie je op foto 3.

Anyway, mede dankzij het gebruik van die ingebouwde flits vind ik deze foto's eigenlijk meer gewoon kiekjes. Gelukkig zeg je dat zelf ook al ;) Je kunt de harde schaduwen (waaronder die van je lens, trouwens) voorkomen door, inderdaad, een goede externe flitser te gebruiken en die op het plafond te richten. Als je genoeg licht binnen hebt kun je ook je ISO omhoog schroeven en het met de Available Light doen. Dan krijg je wat meer ruis, maar een foto die meer lijkt op hoe de omgeving er daadwerkelijk uitziet. (Denk wel aan je white balance overigens, met AWB krijg je in dat geval erg gele foto's.)

De grootste reden dat foto's met ingebouwde flits er, voor ons, lelijk uitzien is namelijk dat het licht bij de camera vandaan komt. Wij zijn gewend (van de zon, voornamelijk) dat licht van boven komt. Door te flitsen via het plafond laat je dat gebeuren, je zult zien dat alles er dan veel natuurlijker uitziet. Je kunt 't een klein beetje imiteren door een stukje wit of zilver papier voor je flitser te houden zodat 't naar het plafond gaat. Maar eigenlijk is die flitser daar niet krachtig genoeg voor, zoals je ziet op je laatste foto heeft 'ie al moeite om die ruimte goed te verlichten waardoor het geheel erg grauw wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2008 21:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:48
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:04:
[...]

Oke, ten opzichte van dat is het dus zeer aan te raden om een externe flitser aan te schaffen?
Absoluut! En dan indirect flitsen, mogelijk met diffusor, dan heb je de slagschaduwen niet meer.
En misschien kan je aan de fletse kleuren wat doen in Photoshop oid.
Probeer jezelf dan een standaard workflow aan te leren; een manier van werken die je op al je foto's loslaat.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Hou zulke momenten op kiekjes voor jou en de familie, doe 't desnoods zonder flitser.. Kiekjes in deze context zijn gewoon goed, niet meer van maken.

Daarmee bedoel ik dus, je moet ze niet willen opwaarderen. Kiekjes zijn belangrijk voor jouw herinneringen, maak er dus veel van, en soms kun je er een paar van publiceren (je zou eens naar de kiekjes van Leibovietz moeten kijken). Maar ze zijn vooral belangrijk voor jou :)

[ Voor 48% gewijzigd door simon op 08-12-2008 21:31 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35
al 't nuttige is al gezegd denk ik zo'n beetje, zorg verder dat je dat gene wat je wilt fotogravern er compleet op staat, bij foto 6 bijvoorbeeld mis je een gedeelte van het hoofd/haar. best storend :) verder zoals simon zegt leuke kiekjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

Als ik het kort zou samenvatten komt het, en dat wordt hierboven ook al gezegd, op 2 dingen neer. Compositie kan beter en het flitslicht haalt de volledige sfeer uit de foto.

Ik vind het lastig om iets over de compositie te zeggen. Je kan hier veel tips en stelregels over vinden, maar het komt uiteindelijk toch neer op wat je zelf lekker vind ogen en wat voor jou goed werkt. Dat is een kwestie van veel schieten, kritisch naar je foto's kijken en daarna verbeteren.

Het flitsen kan ik, omdat het wat technischer is, wat meer over zeggen. Omdat je deze foto op een (semi)-auto stand gemaakt hebt kiest de camera een veilige weg waarbij je er vrijwel zeker van kan zijn dat de foto scherp is. Het resultaat is een relatief korte sluitertijd en flinke flits om het missende licht in te vullen. Hierdoor gaat al het omgevingslicht (je weet wel, dat warme oranje / gelige licht van je gloeilampen en kaarsjes :P ) verloren, en dat is nou juist wat de sfeer in een kamer maakt.

Ik pak de laatste foto even als voorbeeld. De EXIF-info vertelt mij dat je die op 18mm @ f/5.6 op 1/60 en ISO400 geschoten hebt. Dat zijn allemaal redelijk 'veilige' waarden waar je, als je de camera handmatig instelt, best wel het een en ander vanaf kan snoepen. Zo kan de ISO makkelijk op 800 (1 stop winst). Het diafragma van de lens kan vast nog wel een stukje verder open van 5.6 naar 4.0, wederom een stop winst. Zelfs de sluitertijd zou je kunnen halveren (langer maken) naar 1/30 wat nog een stop winst oplevert, maar op 1/30 heb je wel meer kans op een bewogen broertje.

In de fotografie rekenen we met zogenaamde 'stops' om aan te geven hoeveel licht er binnen komt. Iedere stop minder betekent een verdubbeling van de hoeveelheid licht. Of, want op die manier kijken we er op dit moment naar, een halvering van de hoeveelheid licht die de flitser moet produceren om de foto goed te belichten! Met de in bovenstaande alinea beschreven winst hoeft de flitser dus nog maar 1/8'ste van de oorspronkelijke hoeveelheid licht te produceren. En dat betekent op zijn beurt weer meer natuurlijk licht, minder 'hard' flitslicht, zachtere slagschaduwen en, waar we het voor doen, een foto die meer sfeer uitstraalt :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
De hele lading zijn inderdaad tamelijk beroerde kiekjes met 5 als ergste. Als je dit soort dingen doet, probeer niet de hele kamer te verlichten met dat kleine lampje, dat lukt toch niet goed. Let op je witbalans. Poets de rode ogen weg op de pc, dan lijkt het allemaal nog wat.

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/125 second = 0.008 second
# Lens F-Number/F-Stop = 56/10 = F5.6
# Exposure Program = portrait mode (7)
# ISO Speed Ratings = 400

Ik zou bij dit soort dingen dus nooit op 1/125 gaan schieten maar een stukkie lager, pik je nog wat omgevingslicht mee ook. Verder, ken die camera niet maar iso 800 moet toch ook wel bruikbaar zijn?

Wat compositie betreft, 1, 3 en 6 zijn de leukste, die laten meer zien waar 't om gaat. Probeer wel een beetje om de achtergrond te denken als 't kan. Verder, brildragers recht van voren en dan nog flitsen ook, erg lastig!

Sinterklaas vind ik niet iets waar je perse goede foto's van moet hebben, als je later kan zien hoe het was vind ik het al goed zat. Kiekjes zijn prima.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1