• arjamptey
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-01 10:47
Beste medetweakers,

Ik heb een probleem met (waarschijnlijk) mijn grafische kaart.

Sinds een dag of twee heb ik bij het spelen van games (o.a. Dead Space, GTA IV) last van blauwe artifacts direct na het opstarten of na een paar minuten. Mijn pc loopt dan vast, sputtert nog wat na en blijft definitief hangen. Alleen een reset helpt nog. Als ik lang (ongeveer > 20 seconden) wacht met een reset, komen er na ook artifacts in de BIOS, het opstartlogo van Windows XP en op de desktop en zijn de drivers van de videokaart en de monitor verdwenen (Melding bij beeldschermeigenschappen: 'Standaard VGA-adapter op '). De artifacts variëren van groene 'vegen' over het beeldscherm tot blokjes en puntjes in allerlei kleuren. Deze zijn weg (ook in de BIOS) na het opnieuw installeren van de nVidia en beeldschermdrivers.

Ik heb de volgende oplossingen geprobeerd:
- Windows XP op een aparte partitie opnieuw geinstalleerd met alleen nieuwste drivers. Artifacts blijven zich voordoen bij games die ik daarna installeerde.
- Drivers van nVidia (180.48) opnieuw geinstalleerd.

Het het schoonmaken van de PCI-sloten leverde ook niets op, alsmede het gebruiken van een andere DVI-uitgang.

Daarna heb ik (na checken Tweakers) de temperatuur van de GPU gecheckt, deze lag rond de 75-80 (idle!). Het schoonmaken en uitblazen van de pc en met name de graka en het verbeteren van de airflow in de kast leverde een temperatuurdaling op van 20 graden :X. Temperatuur is nu idle 65 en stressed rond de 80, waarna zich de artifacts weer voordoen in games.

Vervolgens met de AtiTool op artifacts gechecked. Steevast komen bij 78-80 graden de artifacts in de 3D-weergave om de hoek kijken en na een paar minuten loopt de pc wederom vast :(.

Ik beschik helaas niet over een tweede pc met een PCI-E slot en helaas ook niet over een tweede grafische kaart om andere oorzaken uit te sluiten. Kan ik concluderen dat dit probleem te wijten is aan de 8800GTX? :?

Alvast bedankt voor het meedenken! Ik hoop dat ik nog iets over het hoofd heb gezien wat mij een nieuwe grafische kaart bespaart...!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:45

M2M

medicijnman

probeer eens de kaart te underklokken (rivatuner). Als de artefacts weggaan dan kan de kaart nog even mee, zo niet dan is het waarschijnlijk een gevalletje RMA (als de garantie nog geldig is. Eventueel op de website van de fabrikant kijken. Die bieden soms meer garantie.

-_-

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 16:08
Wat voor moederbord heb je ?
Wat voor processor ?

Zoals ik het nu bekijk is het een garantie kwestie, gewoon een slechte versie.
Bon opzoeken en terugbrengen naar de winkel (of online shop) en ruilen als het mogelijk is.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

arjamptey schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:48:
Kan ik concluderen dat dit probleem te wijten is aan de 8800GTX? :?
Aan je verhaal te lezen wel. Zo te zien is je geheugen van je GTX naar z'n grootje waardoor je dus, zelfs in de bios, artifacts te zien krijgt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Je zou een andere driverset kunnen proberen, maar terwijl ik dit typ realiseer ik me dat het zeer waarschijnlijk toch echt aan je kaart ligt. Simpele oplossing: koop een zeer goedkope pci-e kaart en check of het opgelost is. Zo nee, terugbrengen netjes en snel. Zo ja, inruilen en bijbetalen voor de kaart die je echt wilt [winkels vinden het uiteraard niet erg dat je meer geld komt uitgeven].

Succes!

De meeste mensen deugen!

• arjamptey
Herr Flicker schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:51:
Wat voor moederbord heb je ?
Wat voor processor ?

Zoals ik het nu bekijk is het een garantie kwestie, gewoon een slechte versie.
Bon opzoeken en terugbrengen naar de winkel (of online shop) en ruilen als het mogelijk is.
Moederbord: Gigabyte P35-DS3P
Processor: E6600

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Om echt de GTX de schuld te kunnen geven moet je hem toch echt in een andere computer stoppen om te bevestigen, dus ga bij je buren langs, vrienden of familie en test.

* Wiethoofd zou een bakje koffie te ruil aanbieden :+

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• arjamptey
Thnx voor de snelle reacties allemaal!
M2M schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:50:
probeer eens de kaart te underklokken (rivatuner). Als de artefacts weggaan dan kan de kaart nog even mee, zo niet dan is het waarschijnlijk een gevalletje RMA (als de garantie nog geldig is. Eventueel op de website van de fabrikant kijken. Die bieden soms meer garantie.
Ik ben op dit moment bezig met de rivatuner, zodra ik iets weet laat ik het weten! Zou handig zijn als ie het nog even deed :P
Wiethoofd schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:58:
Om echt de GTX de schuld te kunnen geven moet je hem toch echt in een andere computer stoppen om te bevestigen, dus ga bij je buren langs, vrienden of familie en test.
Dat zal het dan wel worden ja, morgen maar eens even wat uitstaande credits gaan innen :+
* Wiethoofd zou een bakje koffie te ruil aanbieden :+
Als ik je woonplaats zo zie pas ik als Rotterdammer maar... :+ Thnx!
Cassius schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:52:
Simpele oplossing: koop een zeer goedkope pci-e kaart en check of het opgelost is. Zo nee, terugbrengen netjes en snel. Zo ja, inruilen en bijbetalen voor de kaart die je echt wilt [winkels vinden het uiteraard niet erg dat je meer geld komt uitgeven].
Is er ook één om te onthouden!

Nogmaals bedankt, ik laat mijn ervaringen weten!
Pagina: 1