kapotte hardeschijf (alweer?!)

Pagina: 1
Acties:

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:06
Een paar weken terug had ik een Samsung T166 500Gb schijf gekocht en deze in mijn pc gestopt. Na een tijdje begon mijn pc op willekeurige momenten te hangen, vervolgens een paar seconden activiteit te vertonen en daarna weer te hangen. Wacht een uurtje en het was alsof er niets gebeurd was. Tijden niks aan de hardware veranderd dus het eerste waar ik naar ging kijken was de schijf. Losgekoppeld en toen geen last meer gehad van dit probleem. Daarna heb ik de schijf weer aangesloten en een benchmark gedraaid en een vriend met eenzelfde 500Gb SATA schijf hetzelfde laten doen. Die benchmark kan ik niet meer terugvinden en de naam weet ik ook niet meer (heb het aangegeven in mn RMA email en die kan ik ook niet meer vinden 8)7 ) maar wat bleek mijn samsung schijf was 21x langzamer dan de andere schijf. RMA gestuurd en bevestigd dat hij inderdaad defect was.

Dezelfde schijf bleek niet meer leverbaar dus kreeg ik als vervanger een Western Digital caviar green 500Gb. Vond ik best zolang het maar stil is. Dit apparaatje zit nu een week of twee in mn pc en verdorie zonet beginnen dezelfde problemen als met de samsung schijf. PC blijft hangen, werkt slechts in vlagen en net als bij de samsung schijf is hij niet meer te zien in 'Deze Computer' of in de bios of wat dan ook. Op dit moment geeft hij regelmatig het bekende windows geluidje van 'nieuwe hardware aangesloten' en 'hardware verwijderd' en flitst de schijf af en toe door 'deze computer' om daarna weer spoorloos te verdwijnen. Ongetwijfeld zal mn pc morgenochtend weer werken alsof er niets gebeurd is en dan draai ik wel even een benchmark om te kijken of hij ook 20x langzamer is geworden.

de specs mn pc:
CPU: Intel E6420
Mobo: Asrock 4CoreDual-VSTA
Geheugen: 2x 1024Mb Corsair Valueselect PC5300
GPU: Nvidia 7800GS Club3D (AGP)
Overige hardware: Sony/NEC SATA dvd brander, Seagate 120Gb IDE harddisk, Creative Xtrememusic geluidskaart, Sitecom USB 2.0 PCI kaart, Zalman 400B-APS 400 Watt voeding
verder draai ik Windows XP en soms ubuntu welke ik geinstalleerd heb op de oudere Seagate IDE schijf.

iemand een idee wat er kaput is?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Vaak in deze gevallen is het de PSU die de problemen veroorzaakt. Al kan een moederbord (zeker een budget bord, al is Asrock meestal wel goed) ook problemen veroorzaken. Maar mijn geld staat op de PSU

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou je voeding eens door kunnen meten en kijken of de waarden die geleverd worden wel kloppen.

Ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en gaan testen. Test je geheugen eens, draai je je cpu met een overklok? Doet de schijf in een ander systeem net zo vreemd?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gebruik ook eens een andere SATA kabel, puur om het uit te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2008 20:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• leecher
deze schijf heb ik nog niet geprobeerd in een andere pc, de samsungschijf had ik wel in een andere gezet met hetzelfde resultaat. zal straks eens even van Sata kabel wisselen al geef ik dat weinig kans aangezien de samsungschijf toch echt kaduuk was.

je psu doormeten, hoe gaat dat? ik heb een multimeter :P

o ja en memtest had ik bij de vorige schijf ook al gedraaid, geen resultaat en ik heb met deze hardware nog nooit overgeklokt dus dat kan het ook niet zijn helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door leecher op 08-12-2008 22:49 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
-Andere voeding proberen.

-Andere kabel, stroom en data kabel. je hd vind steeds nieuw hardware, dus er is iets aan het kapot gaan of een kabel, indien je gewoon door gaat , gaat er iets kapot.
Stroomkabel, zeker de oude(ide), kunnen de kabels binnen los laten, wat je bijna niet merkt, waardoor de hd uitgaat en weer aangaat(dit is wat jij hoort)

-Hd aan een andere poort aansluiten, misschien controller defect(bij een kennis gingen zo 4 hd's defect, andere voeding hielp niet, toen andere poort van controller aangesloten , toen ok)

• leecher
ik heb de Sata dvdbrander losgehaald en de hardeschijf op zijn kabel aangesloten, gaat nu nog steeds goed maar wie weet voor hoelang... :>

Pagina: 1