Netwerk probleem van een noob

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo, ik heb meerdere topics hier gelezen en ook de faq, maar ben nog niet veel wijzer. (mogelijk ook doordat ik de termen die ik lees niet ken)

Ik heb namelijk de volgende situatie:

Een experia box van kpn (direct adsl) met daaraan gekoppeld een Sitecom wl-183 300n.
Daaraan zit een freecom network drive van 1 Tb met erthernet kabel.
Ik heb een desktop pc (vista) die draadloos is verbonden met de Sitecom router, en een (mac) laptop die draadloos is verbonden met de experiabox.

Ik wil graag het geheel zo instellen dat ik bestanden van de desktop (en eventueel laptop) zo op de harddisk kan zetten.
En dat anderen deze met behulp van gebruikersnaam en wachtwoord kunnen downloaden en eventueel andere dingen kunnen uploaden.
Er zit bij de harddisk ook software waarmee ik een gebruikersnaam en wachtwoord kan maken, dus dat is al opgelost. Ook kan ik de schijf een naam geven waardoor hij op mijn pc gewoon zichtbaar is.

Ik ben al zover dat ik weet dat ik poorten moet forwarden alleen weet ik niet welke range ik moet invullen.
Ook weet ik niet hoe ik de schijf van buitenaf moet benaderen. Ik denk dat als ik dit gedaan heb ik het geheel draaiende heb. Dus dan kan ik het van buitenaf gaan testen.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Volgens mij kan dat niet bij de freecom network drive.

Deze gebruikt namelijk het SMB protocol (windows netwerk) om te communiceren met pc's. Dit gaat bij jou thuis goed, omdat daar alles openstaat. Echter "buitenshuis" zijn deze poorten (uit veiligheidsoverwegingen van providers) veelal geblokkeerd. Je kan dan beter het FTP protocol gebruiken bijvoorbeeld, echter jouw network drive ondersteunt dat niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Hooglander1 op 08-12-2008 20:04 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
@Hooglander1

Op deze schijf heb ik de mogelijkheid om hem in te stellen als SMB en als ftp server via de meegeleverde software..
Dus dit is wel degelijk beide mogelijk neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan moet je alleen de de ftp poort forwarden op je router. let wel op dat iedereen dat din kan bereiken en dat je dingen als anonymous uitzet.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
@ fish

Ja dat forwarden weet ik, alleen weet ik dan niet welke range ik moet invullen.
Anonymous staat inderdaad uit.
Dan kunnen er toch alleen mensen op met een gebruikersnaam en wachtwoord? Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) check even de faq, dit is imho zo ongeveer de meest geforwarde port ..... Het Grote Poortmappingsverhaal
2) in princiepe wel.

wat betreft benaderen je kan een ftp client pakken, je hebt er maar 20000 oid.
of je gebruikt de explorer,e.g.
ftp://[hostnaam]
of via "dos",
ftp [hostnaam]

[ Voor 58% gewijzigd door Fish op 09-12-2008 23:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
@ Fish

Die had ik inderdaad al doorgelezen, maar ik moet bij mijn router invullen van/tot.
Dus bijvoorbeeld poort 21-1024.

En ik snap niet precies wat ik dan in moet vullen, ook omdat ik als leek niet begrijp uit het verhaal of ik nou active of passive moet hebben.

Voor het benaderen gebruik ik filezilla, maar waar het mij meer om gaat, is welk i.p. adres ik van buitenaf in moet vullen.

Is dat gewoon mijn ip adres wat anderen zien, of het ip adres van de harddisk. Want heb beide geprobeerd en beide doen het niet. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

begin maar eens met poortje 21 te mappen, en kijk eens hoe dat gaat.

welk ip je van buitenaf moet hebben is hier te winden http://www.whatismyip.com/

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
Ja dan heb ik dus inderdaad het goede ip gebruikt. Gister weer ff getest toen ik bij mij ouders was, maar daar lukt het me niet om connectie te maken.

Ik heb dit alles nu ingesteld op de sitecom 300n. Misschien gaat het daarom fout? Of maakt dat niet uit.

Deze staat namelijk als tweede router.

Ik heb het even snel uitgetekend (kindergarden stijl) :P

Afbeeldingslocatie: http://www.michelkalkman.nl/Forum/voorbeeld.jpg

Misschien is het geheel dan iets duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En wanneer ging je vertellen dat je 2 routers had?
:+ Staat dus in de TS :X

Maar staat alles uit op de 2de router? Dus DHCP ?
offtopic:
_o_ @ tekening.

[ Voor 34% gewijzigd door LuckY op 15-12-2008 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:59
Niet kindergarden aan hoor, zo tekende ik ze ook voordat ik ms visio leerde kennen.

Ik vraag me een paar dingen af.
- Waarom verbind je niet vanaf je macbook met je sitecom?
- Waarom zet je je harddisc niet op je experiabox?

Ik neem aan dat je vanaf de experiabox poorten kunt forwarden? Want je kunt wel poort 21 op je sitecom forwarden, maar dat moet je dan ook doen met je experiabox. Die twee zijn aparte netwerken als het twee routers zijn zoals jij zegt.

Ik zou ook kijken in de experiabox naar een DynDNS optie. Je kan dan je dyndns login invoeren in je experiabox. Dyndns login kun je gratis aanmaken op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Je stelt portforwarding wel in op de router die DHCP verzorgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
ga naar www.whatismyip.com en zoek uit wat het IP is wat de mensen in de wijde wereld weten over jouw modem. noem dat X.

zet je sitecom router op bridging. dan geeft hij geen IP's uit.

zet je experia op routing, en laat het aan NAT translating doen. zo kan hij al het verkeer van binnen door 1 buiten-ip sturen, en andersom. dhcp wordt ook geregeld door deze experia.

stel je DHCP zo in, dat hij bijvoorbeeld 10.0.0.101 tot en met 10.0.0.150 via DHCP uitdeelt (je modem heeft dan 10.0.0.1, is zelf de gateway op het 10.0.0.0/24 subnet, en deelt dan dus 50 IPadressen uit.

geef je PC een IP via dhcp
geef je mac een IP via dhcp

geef je harde schijfje een handmatig IP, bijvoorbeeld 10.0.0.201
geef je modem een intern IP, bijvoorbeeld 10.0.0.1, maar dat had je dus al

configureer op je harde schijfje de ftp instellingen. maak een account aan, en test vanaf je pc of je via de command shell ofzo bij de ftp kunt:
ftp 10.0.0.200
of
telnet 10.0.0.201 21

als de harde schijf info teruggeeft, dan ben je al een stap verder.

stel op je modem in, dat hij port 10021 doormapt naar 10.0.0.201 port 21
stel op je modem in, dat ports 10100 tot 10200 de portrange is die hoort bij die trigger port 10021

stel op je harde schijf in, dat je een passive ftp hebt, luisterend op port 21, en gebruik makend van ports 10100 tm 10200

klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
HenkEisDS schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:02:
Ik vraag me een paar dingen af.
- Waarom verbind je niet vanaf je macbook met je sitecom?
- Waarom zet je je harddisc niet op je experiabox?
@HenkEisjedies
De reden dat ik mijn macbook niet op de sitecom gebruik is omdat de macbook airport alleen 802.11b/g ondersteund en geen N.
En de reden dat ik de harddisk niet op de experiabox zet is dat ik dan een minder snelle verbinding heb dan nu met de sitecom.

Update:
Ik ben ondertussen aan het kijken naar het verhaal van DrClaw.
Alleen merk ik nu echt dat ik een noob ben op dit gebied. Al die termen....... Kan niet eens de een op bridging zetten en de ander op routing. Kan deze functies niet vinden in het menu. 8)7

Maar ik gaq nog even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
Nou ik ben er eindelijk uit. Als echte n00b bleek ik dus een kabel verkeerd te hebben zitten. :o 8)7 :X

De kabel van mijn experiabox naar de sitecom zat in de verkeerde poort. Namelijk in de poort waar je normaal de modem op aansluit ipv de wan poort. Daardoor maakten ze beide hun eigen ip adressen aan.

Nu geeft de experiabox de ip adressen en werkt alles als een zonnetje.

Toch allen hartlijk dank voor de genome moeite deze leek te helpen.

[Topic closed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
De reden dat ik mijn macbook niet op de sitecom gebruik is omdat de macbook airport alleen 802.11b/g ondersteund en geen N.
En de reden dat ik de harddisk niet op de experiabox zet is dat ik dan een minder snelle verbinding heb dan nu met de sitecom.
- Je sitecom kan toch zijn signaal mixed doorgeven? Dus B & G & N ? Nu moet je waarschijnlijk moeilijk doen om vanaf je mac je HD te benaderen.

- Waarom zou je dan een minder snelle verbinding hebben? Het gaat toch allemaal via een 100Mbit lijn?
De kabel van mijn experiabox naar de sitecom zat in de verkeerde poort. Namelijk in de poort waar je normaal de modem op aansluit ipv de wan poort. Daardoor maakten ze beide hun eigen ip adressen aan.
Huh? De poort waar je normaal je modem op aansluit IS toch gewoon je WAN poort? Wat je dan nu doet is hem in 1 van de 4 normale poorten stoppen zodat de Sitecom gaat denken dat hij een switchje is oid? Dat kon ik met een oude modem/router van mij ook doen, maar als dan de stroom er af ging dacht hij weer dat hij een routertje was.

Verduidelijk even wat je nu hebt gedaan om het probleem op te lossen. Dan hebben andere 'n00bs' daar misschien wat aan in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zeg sowieso DHCP uit op de sitecom (en geef de sitecom een ip adres binnen de range van je netwerk), en sluit je Experia vervolgens aan op een normale poort ipv een WAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nofux
- Je sitecom kan toch zijn signaal mixed doorgeven? Dus B & G & N ? Nu moet je waarschijnlijk moeilijk doen om vanaf je mac je HD te benaderen.

- Waarom zou je dan een minder snelle verbinding hebben? Het gaat toch allemaal via een 100Mbit lijn?
-Ja inderdaad maar als ik dus mijn laptop eraan koppel schakelt hij naar G en dan werkt mijn desktop niet meer op N snelheid maar ook op G.

-Ja inderdaad, dat was inderdaad domme opmerking van mij dacht ik later pas aan. Want dan gaat het inderdaad via de kabel verder.
Huh? De poort waar je normaal je modem op aansluit IS toch gewoon je WAN poort? Wat je dan nu doet is hem in 1 van de 4 normale poorten stoppen zodat de Sitecom gaat denken dat hij een switchje is oid? Dat kon ik met een oude modem/router van mij ook doen, maar als dan de stroom er af ging dacht hij weer dat hij een routertje was.

Verduidelijk even wat je nu hebt gedaan om het probleem op te lossen. Dan hebben andere 'n00bs' daar misschien wat aan in de toekomst.
Ja klopt. Oke, dat weet ik niet, maar het heeft geholpen.

Wat ik precies heb gedaan is dus vanaf de eerste router gewoon een kabel van een lan poort naar een lan poort in de tweede router. Daarna bij beide routers de upnp aangezet (weet niet of dit heeft geholpen, maar jah). Daarna bij de tweede router (sitecom) DHCP uitgezet.

Toen heb ik beide routers en de harddisk uitgezet en weer aan. Daarna op de eerste router (experiabox) poort 21 geforward.

En toen draaide alles. Ook van buitenaf goed te benaderen. En de software die op de freecom harddisk staat werkt erg makkelijk. (zodat zelfs ik het begrijp 8)7 )

Mochten er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag

[ Voor 7% gewijzigd door Nofux op 17-12-2008 15:53 ]

• HenkEisDS
Daar heb ik nooit over nagedacht, dat als je G/N aan hebt staan en er zit een G client op dat hij dan helemaal overschakelt naar G. :D

Chill voor je dat je opstelling nu werkt zoals het hoort. Volgens mij zit je met je huidige opstelling nog met één klein probleem. Als de stroom uitvalt en de routers rebooten heb je kans dat je sitecom weer gaat denken dat hij het routertje is. Maar ik denk dat je dat hebt afgevangen met het uitzetten van DHCP en mocht het niet zo zijn, dan weet je nu in elk geval waar je moet zoeken. :)
Pagina: 1