Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik werk nu zo'n drie jaar in de detachering.
Per 01-01-09 ga ik in dienst bij een ander bedrijf.

Op dit moment heb ik nog zo'n 120 vakantieuren staan. Dat lijkt veel, maar er gaat nog 50 uur i.v.m. een foutieve studieovereenkomst. Daar was eerst wel wat onenigheid over (niet onaardigheid dus, maar gewoon zakelijk) en ik heb het nu maar gelaten.

Blijven dus nog 70 uren over. Zeg maar even 9 dagen.
Mijn werkgever en huidige opdrachtgever heb ik 2 en 1,5 geleden ingelicht. tot zover van allen niets dan lof en voorspoed gewenst.

Begin vorige week heb ik een mail gestuurd met een opzet om mijn vakantieuren op te nemen.
Nu kwam mijn opdrachtgever vandaag dus met de mededeling dat dat niet gaat lukken omdat eerst mijn opdracht afgerond moet worden. Nou zijn dat allemaal ad-hoc opdrachten en het stukje waar het om gaat is er 2 weken geleden bijgekomen (beschrijven van processen).

Het is niet zo dat een ander het daar niet kan, sterker nog ik vermoed zelfs beter.
Vandaag gezeten met de manager en begeleidster aldaar en ze eisten van mij dat ik terplekke ging toezeggen dat ik geen enkele vakantiedag zou opnemen als de opdracht dat niet toe zou laten.
(en dat laat ie niet toe)

Nou, mooi niet dus..."daar kom ik morgen wel op terug" was mijn antwoord.

- De eerste 2 weken heb ik daar lopen lanterfanten omdat er 2 weken lang geen pas of inlogcodes waren.
- Mijn begeleidster is nauwelijks aanspreekbaar geweest.
- De opdracht liep om budgetaire redenen toch al t/m 31-12-08
- en dat eisen, daar hou ik niet zo van.

Naar mijn eigen werkgever wil ik echter wel loyaal proberen te blijven.
Maar ik wil niet negen vakantiedagen uit laten betalen. Dat levert nauwelijks wat op.

Zeker als je bedenkt dat we in een grote verbouwing zitten en ik die dagen dus goed zou kunnen gebruiken.

Er staat nergens geschreven dat ik ze niet op mag nemen, maar ook niet dat ik ze wel op mag nemen.
Wel staat er dat een werknemer bij ... recht heeft op 25 vakantiedagen per jaar.

Wel jammer dat het zo loopt, want mijn werkgever reageerde tot nu toe alleen maar positief op mijn nieuwe uitdaging.

Wat zouden jullie doen? Of hoe zouden jullie het aanpakken/oplossen?
Ik vermoed dat de meeste doorwerken gaan kiezen

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Google: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=128347
Als je ze op wilt nemen zul je een zware discussie tegemoet gaan, die je waarschijnlijk gaat verliezen. Als je nu op de bank zat was de discussie anders, maar men wil duidelijk dat je de opdracht afmaakt en dat je geen vakantiedagen opneemt. De klant zal dat niet met jou, maar met je werkgever af moeten stemmen, maar ik geef je weinig kans.

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:10
Volgens mij ben je zelf diegene die mag beslissen of je vrije uren opneemt of vrije uren laat uitbetalen. Meestal gaat dat wel in overleg (met werkgever en evt opdrachtgever).

Verder heb je in de detachering over het algemeen de volgende structuur:
- werknemer heeft contract met werkgever
- werkgever heeft contract met opdrachtgever

Buiten in sommige situaties misschien een morele verplichting heb je voor de rest qua afspraken weinig te maken met de opdrachtgever. Als ze denken bepaalde rechten te hebben op uren/aanwezigheid en dergelijke, dan moeten ze daarvoor bij je werkgever zijn, en niet direct bij jou.

Kortom: ff je huidige werkgever het probleem voorleggen en kijken of daar misschien een oplossing uitkomt.

Overigens nog gefeliciteerd met je nieuwe baan ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
De wet stelt inderdaad dat bij beeindiging van het dienstverband in overleg er naar een oplossing voor de vakantiedagen gekeken moet worden waarbij inderdaad het bedrijfsbelang meeweegt.

Echter, de werkgever moet werknemer ook in staat stellen om vakantie op te nemen. Werkgever mag alleen in zwaarwegende gevallen weigeren. Door het 2 maanden geleden aan te geven en niet te protesteren heeft werkgever feitelijk haar kans verspeeld. Men had namelijk reeds een vervanger kunnen regelen. Hierbij staat TS overigens sterker indien hij om specifieke dagen vrij had gevraagd in plaats van het in het midden te laten. Dat de inlener heel laat met extra werk komt is een overduidelijk voorbeeld waarbij er een andere oplossing voor handen lag.

Dat het dienstverband per einde jaar eindigt biedt een andere interessante invalshoek: uitbetaling van de wettelijke vakantiedagen (bij fulltime: 20) is niet toegestaan, daarboven wel.

• readytoflow
  • Niet online
Heb inderdaad mijn eigen manager al gebeld. Komt morgen eens polshoogte nemen. Kijken of we tot een oplossing komen. Omdat wij er niet zijn als alles bij de opdrachtgever op rolletjes zou lopen, neem ik al minder vrij bij opdrachten... Maar goed, daar is deze opdrachtgever niet bij gebaat natuurlijk.
Heb deze situatie in 8 jaar detachering nog niet meegemaakt. Kwam allemaal juist goed uit: einde opdracht 31-12, beginnen op 01-01 nieuwe werkgever.

@Rukapul: Wat bedoel je met je laatste opmerking eigenlijk? Ik ken die regel niet?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rukapul schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:25:
Dat het dienstverband per einde jaar eindigt biedt een andere interessante invalshoek: uitbetaling van de wettelijke vakantiedagen (bij fulltime: 20) is niet toegestaan, daarboven wel.
Mag ik mijn vakantiedagen laten uitbetalen?
Vakantie is bedoeld om uit te rusten van uw werk. Dat kan alleen als u uw vakantiedagen ook opneemt. Het uitbetalen van vakantiedagen strookt daar niet mee. Toch is het mogelijk om vakantiedagen uit te laten betalen, als u jaarlijks maar een minimum aantal dagen overhoudt. Voor een voltijder is dit 20 dagen per jaar.

Bij het einde van uw dienstverband kunt u alle openstaande vakantiedagen laten uitbetalen. Uw werkgever kan u niet zonder meer verplichten om uw dagen voor het einde van uw contract op te maken. De vakantiedagen die u nog over heeft, kunt u vervolgens in de vorm van onbetaald verlof opnemen bij uw nieuwe werkgever.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 09-12-2008 01:10 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• readytoflow
  • Niet online
Wel heb ik dit jaar al in totaal omgerekend zo'n 28 vakantiedagen opgenomen. Veelal losse dagen en 1 keer paar weken voor verbouwing/verhuizing (waar we nu dus nog midden in zitten). Die dagen heb ik in de voorgaande 2 jaar opgebouwd. Toen heb ik nauwelijks vakantiedagen opgenomen.
Als er geen meningsverschil was ontstaan over de studieovereenkomst, zou ik nog meer dagen over hebben gehad. Daar ben ik ook al schappelijk in geweest.

Mijn werkgever is blij met het soort opdracht dat ik heb uitgevoerd en zeker met de klant waar ik nu zit. Daar willen ze graag verder mee. Ik weet/voel dat het min of meer toch een incidentele opdracht is geweest en dat ze de voorkeur geven aan andere detacherings-/consultancybedrijven waar ze vaker zaken mee doen.

Ga voorstellen om maar een bankzittende collega in te zetten om mij te helpen gedurende de dagen dat ik er nog ben en deze dan op onze kosten een maand langer te laten blijven. Ik blij, collega blij (werkervaring, want is wel interessante afdeling (alleen niet voor mij)), werkgever beetje blij (kost ze wel geld, maar levert wel goede naam en ervaring voor collega op) en opdrachtgever blij opdracht wordt afgerond. Waarschijnlijk wel wat later maar het kost ze dan geen geld. En geld is de enige reden waarom het oorspronkelijke contract toch al op 31-12 afliep.

Als ze dat niet willen, hoor ik wel wat voor idee ze zelf opperen...bruto=netto vakantiedagen uitbetalen ben ik ook nog wel voor te vinden, maar dat zit er niet in denk.
Pagina: 1