Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 15:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik ben redelijk vers terug van een maandje rondreizen in West-Afrika en heb tijdens die reis zes uur video geschoten met mijn getrouwe 9 jaar oude Panasonic MiniDV-recorder met infrarood-functie en i-link (firewire) connector. Was toen de top of the line en is nu ook qua prestaties nog steeds modern, hoewel hij qua formaat nu wel een koelkast is vergeleken met wat er nu op de markt is.

Anyway, die 6 uur film, daar moet ik flink in gaan knippen natuurlijk. Maar hoe kan ik dat het beste doen met liefst gratis (of anders niet al te dure) software?

Ik heb al een PCMCIA Firewire controller gekocht zodat ik de camera direct aan mijn laptop kan hangen (ik heb een IBM T42 en een T61, beide met Windows XP, beide helaas zonder firewire), maar het duurt nog een paar dagen voor ik die heb. In de tussentijd heb ik afgelopen weekeind al wat gestoeid met mijn Samsung DVD-recorder met firewire-aansluiting. Daarmee heb ik een DVD opgenomen en toen wilde ik die film op DVD vervolgens met mijn laptop bewerken. Uiteraard kwam Windows Movie Maker als eerste aan de beurt, maar die kan niet direct met DVD-films werken. Ik heb het hele internet afgezocht naar gratis legale DVD-rippers maar heb niet iets kunnen vinden wat me tevreden stelde.

Dus eigenlijk is mijn vraag tweeledig:

1) Hoe kan ik het beste een bestaande DVD-film bewerken?

2) Hoe kan ik het beste de film direct vanaf mijn camcorder bewerken als ik eenmaal mijn firewire-kaartje binnen heb?

Zoals gezegd heb ik in het weekeind al heel veel gegoogled, maar ik vind bijna alleen maar mank gemaakte demo's van dure software; en dat wat wel echt gratis is daar was niet echt mee te werken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

1) Niet, DVD's zijn al zwaar gecomprimeerd met MPEG-2, waardoor je in dit geval onnodig veel kwaliteitsverlies hebt.
2) Met Window Movie Maker, die werkt wel met DV via firewire en is goed genoeg als je niet te hoge eisen stelt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:44

ByteDelight

Retro computing is alive!

Johnny schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:51:
2) Met Window Movie Maker, die werkt wel met DV via firewire en is goed genoeg als je niet te hoge eisen stelt.
Windows Movie Maker (zeker de eerste versie) vind ik zeer ongeschikt om video's van meer dan enkele minuten mee te maken.

Ik heb verschillende pakketten getest (meestal trial versies), en doe mn amateur-videootjes nu met Adobe Premiere Elements.
Ik weet zo niet meer welke pakketten ik nog meer getest heb, maar in ieder geval Pinnacle Studio 10, en dat vond ik waardeloos.

Helaas heb ik met Premiere Elements wel eens crashes (zal wel aan mn configuratie liggen), maar het is verreweg het meest gebruikersvriendelijk en intuïtief.
Het ondersteunt allerlei formaten als invoer, en je kunt echt alle mogelijke uitvoer formaten selecteren.

Zit daarnaast vol effecten en overgangen, en ondersteund meerdere parralelle audio- en videotracks.

Weet zo niet meer wat het kost 29 euro!!! niet meer te koop... maar 't is gemaakt voor de amateur, dus zal ook wel een redelijke prijs hebben.

Laatste versie kost ca. 75 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door ByteDelight op 08-12-2008 17:08 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Hmja, Adobe Premiere Elements kost nu €70 à €100, dat is een beetje te duur vind ik. En zoals ik al zei, piraterij daar heb niet zo'n zin in.

Hee, op amazon.com hebben ze de oude versie nog wel, maar voor $67...

En op ebay zie ik hem staan voor €24,99 + €17,- verzendkosten = €41,99...

[ Voor 60% gewijzigd door Mx. Alba op 09-12-2008 10:38 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 14:42

Leedbek

Luuk Luchtloper

Tja, wil je een beetje serieus video's monteren dan is een pakket als Adobe Premiere al gauw onmisbaar. Wil je echter niet zoveel geld kwijt zijn aan een fatsoenlijke edit suite dan kun je ook eens naar alternatieven als Pinnacle of Sony Vegas kijken. Betaal je ook wat voor, maar een gratis alternatief is er eigenlijk niet (tenzij je Windows Movie Maker meetelt, maar dat is zo beperkt dat het niet echt te vergelijken is).

Klaar voor de steroorlogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:27

ManiacsHouse

Scheisse!

1. Een DVD is wel te bewerken, maar da zul je het eerst moeten omzetten naar een werkbaar formaat. Zijn diverse (gratis) tools voor te vinden.

2. Direct vanaf de camera bewerken? Denk dat ik je vraag verkeerd begrijp maar je zult eerst het materiaal op je pc moeten inladen via je editing-software.

Dit kun je op 2 manieren doen.
Elke tape volledig inladen (kost je 6 uur) maar dan heb je ook alles binnen en kun je rustig bekijken wat je wilt gebruiken.
Je kunt ook eerst gaan spotten. In/out-punten opschrijven/loggen van de delen die je wilt gebruiken. Dat kost weer extra tijd, maar je houd wel tijd over tijdens het monteren omdat je niet eerst door allerlei onbruikbare beelden moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik heb het firewirekaartje binnen, en daar zit gratis een CD bij met video editing software van MAGIX. Eens kijken of dat wat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Good luck! Als je er niet uit komt dan horen we het wel.
Je kunt een trail-versie van Premiere Elements downloaden. http://www.adobe.com/nl/products/premiereel/
Geen idee wat de beperkingen zijn. Meestal kun je het maar tijdelijk gebruiken.
Pagina: 1