Home-cinema incl. MacBook: goed plan?

Pagina: 1
Acties:

• MediQ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 15:06
Ik heb de afgelopen tijd wat onderzoek gedaan op het internet. Ik heb een MacBook en wil een aantal dingen op m'n studentenkamer opzetten, waaronder radio en TV (via kabel) en muziek via m'n laptop.

Video: Ik was van plan m'n MacBook via mijn mini-DVI poort naar DVI naar HDMI aan te sluiten op mijn nieuwe TV (weet nog niet welke).

Audio: Ik heb meerdere opties bekeken:
  • Losse 5.1 voor m'n Mac (duur..)
  • Firewave (niet in NL..)
  • Simpel stereo output op een simpel 'micro systeem' (te simpel.. :P)
  • Eventueel alles via een receiver doen (misschien meest praktisch, maar ook duur omdat ik dan nog losse boxen moet hebben..)
Om radio, tv en muziek geluid via hetzelfde systeem te laten gaan zat ik aan het volgende te denken:

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/55/26995 Sony DAV-DZ260 + Mijn MacBook via optical.

Mijn MacBook wil ik gebruiken voor de muziek en eventueel TV series, met behulp van Front Row/Plex op mijn TV. Ik heb enkele sites (hier en hier) gevonden over het aansluiten van de MacBook via optical. Nou heeft dat Sony ding een optical in, dus dat leek me wel een goed plan. Daarbij is dat Sony ding verkrijgbaar vanaf zo'n 200 euro en dus goedkoper dan een receiver.

Voor de mensen die het overzicht allang kwijt zijn, hier een superdeluxe paint plaatje:

Nou zijn mijn vragen aan jullie:
  • Klopt het dat HDMI allebei de kanten op kan en dus ook bijv. het geluid van de kabel/gamecube via de TV naar de home cinema set kan sturen? Dat begrijp ik namelijk uit de handleiding van het apparaat ( pagina 18 ) zie hieronder
  • Kan dit zoals ik het heb opgebouwd?
  • is dit een goede keuze, zowel financieel als praktisch? :)
Hoop dat jullie kunnen helpen :)

[ Voor 6% gewijzigd door MediQ op 05-10-2014 17:17 . Reden: Plaatje verwijderd ]

• MediQ
Inmiddels begrijp ik dat HDMI slechts één kant op zal werken en ik dus voor het geluid van de TV/gamecube naar de HT set een aparte verbinding moet hebben, bijv. SPDIF (coax) of SCART.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik weet niet of je nog tegen lip-sync problemen aan gaat lopen, maar je setup is vragen om problemen lijkt me.
Volgens mij heb je genoeg van die kant-en-klare setjes met HDMI + optisch in van Philips, Sony e.d.

Ik zou wel voor een goede receiver gaan omdat je daar ook nog meerdere apparaten op kan aansluiten. Ik heb bijv. UPC mediabox en CD-speler via dig. coax en Apple Airport + Macbook via toslink. HDMI gebruik ik voor miniDP->DVI->HDMI kabel + DVD speler.

Natuurlijk is het wel een stuk(je) duurder dan zo'n setje van Sony, maar je hebt wel meer mogelijkheden. Zo'n 5.1 setje is leuk maar je zit natuurlijk wel met van die ielige boxjes te kijken + bekabeling. Ik heb daarom gekozen voor twee goede speakers (Bowers & Wilkins 685) die je ook nog prima kan gebruiken voor het luisteren naar muziek.
Het geluid van de losse speakers is toch veel fijner dan uit een TV.

Ik weet niet wat je budget is en of je veel waarde hecht aan 5.1, maar kijk ook eens verder dan die home-cinema setjes.

• MediQ
@ smesjz
Snap wat je bedoelt. Alternatief is dit:

Er zijn veel mensen die hun MacBook op deze manier hebben aangesloten zonder problemen. Sony geeft in de handleiding aan dat je de TV audio ook naar de HT set kan doorsturen, maar ook bijv. van een videorecorder/Playstation (zie handleiding p18). Dan zou de toevoeging van mijn home cinema bij dit 2e scenario toch niet tot sync problemen kunnen leiden, zowel voor mijn MacBook als voor kabel-tv/game console?

Ik heb veel goede verhalen gelezen over het Sony ding en vind het toch wat te veel van het goede om een receiver + speakers + dvd-speler los te kopen wat 3x zo duur gaat worden. Ik ben maar een student :)

Ik probeer dus sowieso het volledige geluid van de TV uit de home cinema set te laten komen. Het gaat mij niet zozeer om het 5.1, maar het is natuurlijk wel leuk voor films ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MediQ op 05-10-2014 17:17 . Reden: Oud plaatje verwijderd ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
Zoals jij het in je plaatje in de topicstart hebt staan gaat het prima werken; zo gebruik ik mijn Macbook ook en dat werkt uitstekend :P

Dus Macbook d.m.v. a) Mini-DVD -> DVI/HDMI rechtstreeks aansluiten op de tv. b) mini toslink rechtstreeks op de receiver aansluiten.

Van lipsinc issues heb ik nog nooit last gehad, niet met simpel videomateriaal, ook niet met bewerkelijker 1080p HD materiaal.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sync issues krijg je alleen als er ergens een merkbare vertraging wordt opgebouwd. Het DVI-signaal naar je TV wordt vrijwel onmiddelijk weergegeven, evenals het geluid via je TOSlink. D'r zit absoluut een vertraging in de processing van beide, maar die is zo minimaal dat je dat niet merkt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MediQ
Kijk, dat hoor ik graag _/-\o_ dankje Abbadon en CyBeR.
Ik denk dat ik dit maar eens ga proberen. Als het eenmaal staat zal ik het posten in het home cinema topic ;)
Pagina: 1