[Vista] Linux verwijderen*

Pagina: 1
Acties:

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 14:44

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb via de windows vista cd 2 partities op mn C schijf aangemaakt, op de ene staat nu windows vista, op de ander opensuse 11. Nu ben ik niet zo blij met linux en wil ik hem verwijderen. Ik ben wat gaan googlen en vond al gauw iets over configuratiescherm>systeembeheer>computerbeheer en dat je daar niet-windows partities kunt verwijderen. De windows partitie is grofweg 368 gb en de linux partitie is precies 100 gb. Als ik echter in computerbeheer kijk zie ik iets anders: 1 schijf van 368 gb, 1 schijf van 2 gb, 1 schijf van 20 gb en 1 schijf van 75 gb. Moet ik, om linux te verwijderen gewoon die 368 gb voor lief laten en de rest verwijderen? Of moet ik iets compleet anders doen?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Linux maakt vaak 3 partities aan, 1 swapfile partitie, 1 basic installatie en op de 3e de rest van de data. Dus die 3 kleintjes kunnen weg.

Verwijderd

Nou ja, je wil die partities uiteindelijk wel weer bij elkaar voegen lijkt me. Daar heb je tooltjes voor zoals Partition Magic.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is verstandig even te kijken wat het filesystem van die drie partities zijn. Als het ext3 of een swap fs format is, zijn die waarschijnlijk door Suse aangemaakt. Je kan de partities vrij eenvoudig verwijderen.

Denk er wel aan dat Grub (de bootloader om Linux te laden) nog in je MBR staat. Je zal met een Windows recovery cd Grub moeten verwijderen en de Windows bootloader overnieuw installeren wil je de normale gang van zaken terug.
Je kan ook bij Grub blijven trouwens, die kan prima Windows booten.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Partities verwijderen onder windows, hoort ongeacht wat er op de andere partities staat, niet in Non-Windows Operating Systems natuurlijk. > WOS

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix.
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:08:
Nou ja, je wil die partities uiteindelijk wel weer bij elkaar voegen lijkt me. Daar heb je tooltjes voor zoals Partition Magic.
Partition Magic moet je hééééél ver weg laten liggen.
Is sinds 2002 niet meer onderhouden en kan ook niet overweg met Vista (het heeft het al zwaar genoeg met XP SP3).

Bovendien: dit kan zelfs met Disk Management.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je bedoelt als de 3 partities weg zijn daarna 1 nieuwe maken met DM. Dat zal i.d.d. kunnen.

Het is alleen de vraag of TS uiteindelijk 1 partitie wil hebben of tevreden is met de 2e van 100 GB.

Verwijderd

alt-92 schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:18:
Partition Magic moet je hééééél ver weg laten liggen.
In een topic van een paar dagen geleden werden deze twee aangeraden:

Paragon Partition Manager en Acronis Disk Director

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 16:23 ]

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mithras schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:11:
Denk er wel aan dat Grub (de bootloader om Linux te laden) nog in je MBR staat. Je zal met een Windows recovery cd Grub moeten verwijderen en de Windows bootloader overnieuw installeren wil je de normale gang van zaken terug.
Dit kan makkelijker met dit tooltje: Easy BCD, hiermee vervang je de bootloader vanuit Vista.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
mithras schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:11:
Het is verstandig even te kijken wat het filesystem van die drie partities zijn. Als het ext3 of een swap fs format is, zijn die waarschijnlijk door Suse aangemaakt. Je kan de partities vrij eenvoudig verwijderen.

Van die 3 kleinere harde schijven is het bestandstype onbekend, en mijn vermoeden dat deze 3 aan linux toebehoren heeft iemand hierboven bevestigd.

Waar ik uiteindelijk heen wil is idd gewoon weer 1 partitie vista, die laat ik ongemoeid, en 1 partitie leeg, om wat met verschillende OS-en te experimenteren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Neophyte808 schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:49:
Waar ik uiteindelijk heen wil is idd gewoon weer 1 partitie vista, die laat ik ongemoeid, en 1 partitie leeg, om wat met verschillende OS-en te experimenteren.
heb je uberhaupt al geprobeerd om deze via Disk Management te verwijderen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:32:
[...]

heb je uberhaupt al geprobeerd om deze via Disk Management te verwijderen?
nee, ik denk ik vraag eerst even of het verstandig is om deze te verwijderen. Maar als ik die 3 overige schijven gewoon domweg weg kan flikkeren, dan mag wat mij betreft het topic dicht.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ok, nou heb ik de knoop doorgehakt en de 3 linux partities verwijderd. Daarna heb ik bij dat programmatje, EasyBCD, de timeout op 0 seconden gezet. Vervolgens heb ik de computer opnieuw opgestart, en toen stond er iets zovan:

Loading GRUB

Error 22

Ik heb vervolgens geprobeerd om het systeem te herstellen met de windows vista cd, zonder succes. Wat moet ik nu doen?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zie mijn post. Je kan waarschijnlijk met een Vista cd (met XP kon het iig wel) je mbr herstellen. Het siert je als je ook zelf wat uitzoekt: [google=vista recover mbr] ;)
Pagina: 1