Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP]Mapnamen veranderen batch

Pagina: 1
Acties:
  • 843 views

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een vraagje om via een batch bestand een zooi (7.500) mapnamen te veranderen.

Allereerst hebben de mappen een naam die begin met een aantal spaties. Deze spaties moeten eerst worden verwijderd zodat de mappennamen alleen maar uit nummers bestaan.

Daarna moeten de namen van de mappen worden veranderd. Ik heb een tekst-bestandje met nummers wat de map naam nu is, en achter de punt-komma de naam die de map moet worden. Het bestandje (nummers.txt) ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1;3567
2;3568
3;3569
4;3570
5;3571
6;3572
7;3573
8;3574
enz...

Wie kan mij een eindje opweg helpen om de mapnamen te veranderen. Stuk voor stuk duurt zo lang ;)

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Misschien helpt 'Rename-It' je opweg? Die kan iig met reguular expressions overweg, en wie weet kan die ook met je tekst bestandje wat.

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Een map renamen is vrij makkelijk, en het eerste wat in mij op komt is het volgende.

stel je voor de command is rename map <map> <nieuwe naam>

Dan krijg je dus dit:
Rename map 1 3567

en dan open je een nieuw microsoft excel bestand waar je die code inzet, vervolgens trek je rename map 1 door naar onder totdat je bij de laatste map naam bent (7.500) (ik denk dat je er wel eerst rename map 2 onder moet zetten), en bij 3567 idem dito.
vervolgens kopieer je de volledige code weer terug in een batchbestand en klaar is kees.
Rename map zal wel niet het goede command zijn, het is bij wijze van spreke.

Hoe je de spatie's gaat weghalen? geen ide.

[ Voor 12% gewijzigd door Anonnymous! op 08-12-2008 15:33 ]

• visie
  • Niet online
wasted247 schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:24:
Misschien helpt 'Rename-It' je opweg? Die kan iig met reguular expressions overweg, en wie weet kan die ook met je tekst bestandje wat.
Deze veranderd bestandsnamen, hoe kan je mappen hernoemen met Rename-it?

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-11 17:30
probeer total commander eens, hier zit ook een hele makkelijke rename tool bij, en kost je uiteindelijk waarsch minder moeite

android since G1.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Advanced Renamer kan mapnamen veranderen, met oplopende counters enzo.
Freecommander kan dat ook.

• wasted247
visie schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:29:
[...]
Deze veranderd bestandsnamen, hoe kan je mappen hernoemen met Rename-it?
Je hebt 2 knopjes, add files, en .... tromgeroffel :P add folders :+ (v3.32 die ik hier toevallig heb).

Kort samengevat, er zijn een hoop opties om dit te doen, een er van moet werken lijkt me :P suc6!

[ Voor 20% gewijzigd door wasted247 op 08-12-2008 15:35 ]

• visie
  • Niet online
Dank voor alle snelle replies!
De spaties zijn al verwijderd! Nu alleen de bestandsnamen nog. Das wat lastiger als gedacht.
Iemand die me iets verder kan helpen?

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

visie schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:37:
Dank voor alle snelle replies!
De spaties zijn al verwijderd! Nu alleen de bestandsnamen nog. Das wat lastiger als gedacht.
Iemand die me iets verder kan helpen?
Je zegt bedankt voor de replies en vervolgens precies dezelfde vraag als in de startpost, in de snelle replies zie je dat het mischien wel lukt met Excel + batch en er zijn enkele progamma's genoemd.
oftewel: volgens mij ben je aardig op weg geholpen ;)

• wasted247
Zoals hierboven te zien zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden ;) Maak een test opstelling met een van de bovenstaande oplossingen op kleine schaal, doet dit wat je ervan verwacht, voer je em nog eens uit alleen dan op grote 'live' schaal ;)

Verder zal je dus zelf nog even een passende oplossing moeten moeten kiezen uit bvb het bovenstaande of wat google je verteld ;)

Edit: Spuit 11 :+

• visie
  • Niet online
Anonnymous! schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:42:
[...]
Je zegt bedankt voor de replies en vervolgens precies dezelfde vraag als in de startpost, in de snelle replies zie je dat het mischien wel lukt met Excel + batch en er zijn enkele progamma's genoemd.
oftewel: volgens mij ben je aardig op weg geholpen ;)
De eerste stap is door jullie hulp al gelukt, alleen is het veranderen van de nummerst toch wel wat lastiger!! Maar ik ga ff pielen met Advanced Renamer :D

• B0rf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10-2024
Wat ik altijd doe is zo'n tekstbestand in een (degelijke) teksteditor openen en er een regex op loslaten. Voorbeeldje: (niet getest)

code:
1
([0-9]+);([0-9]+)

vervangen door

code:
1
ren "\1" "\2"

Hierna 't bestand opslaan als batchfile, waar dan dus een boel keer
code:
1
2
3
ren "1" "3567"
ren "2" "3568"
...

instaat en uitvoeren :) Het zou kunnen dat je voor directories het commando "move" moet gebruiken ipv. ren. Let op de quotes om de 2 namen heen vanwege eventuele spaties in je bestandsnaam.

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Juist ja, en dat:
ren "1" "3567"
ren "2" "3568"
Zet je dus in een excel bestand en dan kan je hem zo doortrekken tot 7500 ;)

• visie
  • Niet online
Anonnymous! schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:07:
Juist ja, en dat:
ren "1" "3567"
ren "2" "3568"
Zet je dus in een excel bestand en dan kan je hem zo doortrekken tot 7500 ;)
Heb nu in de eerste kolom ren staan.
Hoe kan je de 2e kolom krijgen dat de cijfers tussen aanhalingstekens staan?
Hmm, hoe "trek" je door tot aan 7500?

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Heel simpel: in een kolom zet je ren ''1" en in een kolom daaronder zet je ren "2" en daaronder zet je ren "3", nu selecteer je deze drie kolommen en dan met dat driehoekje of wat het dan ook is kan je het naar onder doortrekken, excel maakt er dan als het goed is automatisch 1 2 3 4 5 6 7 8 enz van, met ren en haakjes.

als het echt niet lukt wil ik het ook wel doen

[ Voor 7% gewijzigd door Anonnymous! op 08-12-2008 17:15 ]

• visie
  • Niet online
Anonnymous! schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:14:
Heel simpel: in een kolom zet je ren ''1" en in een kolom daaronder zet je ren "2" en daaronder zet je ren "3", nu selecteer je deze drie kolommen en dan met dat driehoekje of wat het dan ook is kan je het naar onder doortrekken, excel maakt er dan als het goed is automatisch 1 2 3 4 5 6 7 8 enz van, met ren en haakjes.
Hmm, krijg zelf dan steeds dezelfde regels achter elkaar.
code:
1
2
3
4
5
6
ren "1"
ren "2"
ren "3"
ren "1"
ren "2"
enz...

Zie nu ook dat de nummers 0001, 0002, 0003 enz zijn. (dus alle nummers bestaan uit 4 cijfers...)
Maakt het weer lastiger...

[ Voor 14% gewijzigd door visie op 08-12-2008 17:23 ]

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Daar is een oplossing voor (Anyone?)
Is er niet een knopje ''naam van functie'' opties ? de functie wat ik doortrekken noem bedoel ik dan.
probeer anders nog een paar bij te zetten, ren 4 en 5 en dan nog een keer proberen, of tot en met 10.

Edit: nee dat maakt het niet lastiger, gewoon ren ''0001'' ren 0002 ren 0003 enz.

als je mij het tekstbestand opstuurt naar mister-chew at heetemeel . com dan wil ik het wel ingevuld terugstuuren.

[ Voor 29% gewijzigd door Anonnymous! op 08-12-2008 17:28 ]

• visie
  • Niet online
Anonnymous! schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:23:
Daar is een oplossing voor (Anyone?)
Is er niet een knopje ''naam van functie'' opties ? de functie wat ik doortrekken noem bedoel ik dan.
probeer anders nog een paar bij te zetten, ren 4 en 5 en dan nog een keer proberen, of tot en met 10.

Edit: nee dat maakt het niet lastiger, gewoon ren ''0001'' ren 0002 ren 0003 enz.

als je mij het tekstbestand opstuurt naar mister-chew at heetemeel . com dan wil ik het wel ingevuld terugstuuren.
Tnx! you got mail _/-\o_

bijkomend probleempje, de te hernoemen bestandsnamen zijn al aanwezig in de map, en daardoor kan je ze niet zomaar omzetten. Ze moeten dus hernoemd worden en geplaatst worden in een andere map...

[ Voor 14% gewijzigd door visie op 08-12-2008 17:41 ]

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Verwacht een mail terug binnen 10 minuten of anders na het eten :P

Helaas: troek Misloekt.

[ Voor 16% gewijzigd door Anonnymous! op 08-12-2008 18:48 ]

• mahsalti
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-10 08:29
ik heb een soortgelijk probleem,

alleen net iets anders, ik heb een folder die ik wil renamen maar na elke batch uitvoering een toevoeging geven aan de naam

ik had eerst dit:

@echo Backup Outlook Folder

ren "C:\documents and settings\%username%\application data\microsoft\outlook" "outlook.bak"

echter wil ik dit meerdere malen uitvoeren en de 1e outlook.bat behouden
dus als ik de 2e keer deze batch execute dat er .bak2 ofzo staat.. Ik zit me gek te zoeken op internet echter kom ik er niet uit. weet niet waar ik naar moet zoeken of hoe je dit realiseerd.

alvast bedankt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jouw eisen zijn wat anders dan die van de oorspronkelijke topicstarter.

Om verwarring te voorkomen en onnodige antwoorden op de eerste TS te vermijden kun je beter je vraag in een eigen topic zetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.