Single Raid schijf, naar Mirrored raid

Pagina: 1
Acties:

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
Momenteel heb ik een server draaien. Op dit moment draait het OS van een single schijf.
Tijdens het installeren van windows heb ik de SATA controller in de bios op RAID ingesteld, vervolgens windows met behulp van de juiste drivers (voor deze RAID config) geinstalleerd.

Echter omdat ik laatste tijd veel last heb van harde schijven die er opeens mee willen ophouden, wil ik graag naar een RAID1 (mirrored) overgaan. Ik vroeg mij alleen echter af, is het mogelijk deze tweede schijf erbij te hangen en dat dan de data naar de tweede schijf gekopieerd wordt? Dus dat hij als het ware automatisch een mirrored tweede schijf aanmaakt?

Is het eventueel ook mogelijk om een image te maken en deze na het instellen van de mirrored arrey weer terug te plaatsen? Dit omdat de drivers voor de aansturing van deze config in principe hetzelfde is?

Of is de enige mogelijkheid opnieuw formateren en installeren? Want daar heb ik eerlijk gezegd niet zo heel veel zin in. O-)

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
Dat ligt natuurlijk voor een belangrijk deel uit het gebruikte moederbord met bijbehorende raid controller. Als je die gegevens even post, kunnen we meer. Met veel controllers is het gewoon mogelijk te migreren naar een ander raid-level.

• Pittie
Ow sorry dat ik dat niet vermeld heb, mijn excuses,
Het gaat om een Gigabyte GA MA78GM-S2H, met North Bridge: AMD 780G en
South Bridge: AMD SB700.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Kijk even na of migreren een optie is in je RAID-bios. Dat is de handigste manier. Werken met een image zoals je zelf suggereert zou ook zonder obstakels moeten werken aangezien je al in RAID-mode zit.

• Pittie
Fauna schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:04:
Kijk even na of migreren een optie is in je RAID-bios. Dat is de handigste manier. Werken met een image zoals je zelf suggereert zou ook zonder obstakels moeten werken aangezien je al in RAID-mode zit.
Dan zal ik dat binnenkort eens eventjes gaan nakijken!

• Pittie
Nou, het was moeilijker dan verwacht..
Uiteindelijk als volgt gedaan..

Image gemaakt.
Array Raid1 ingesteld, partities gemaakt. Image terug geplaatst, echter dit leide tot een hele mooie NTLD is missing.

Uiteindelijk een diskette gebruikt met de drie files (NTLD, boot.ini en nog een file)
Vervolgens booten vanaf de diskette.
Toen kwam ik wonder bovenwel weer in mijn windows installatie.
Vervolgens deze drie files terug gekopieerd naar de root van de C schijf. Hierna wilde het systeem weer op eigen kracht opstarten. Echter het balkje van windows bleef hangen, na 30 seconden loopt het weer verder en kom ik gewoon in windows. Dus hierna heb ik nog een repair installatie van windows uitgevoerd en momenteel werkt het prima! :)
Pagina: 1