9800GTX in pcie x4 slot (pcie-x16 formfactor)

Pagina: 1
Acties:

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
9800GTX 512N Foxconn

Setup 1 (probleemloos)
q6600
Asus P5E-PCIE x16
2x2gb reapers
750W thermaltake

Setup 2 (problemen)
Q9550
Asus P5Q-VM PCIE x16
4x2gb Ocz platiunum
625W Enermax

Op de 1e setup heb ik de kaart 1 maand probleemloos kunnen gebruiken. Daarna heb ik de kaart verhuisd naar een bord (gigabyte G45 met pcie-x4 slot!). Op dit bord kwam ik erachter dat de 9800 op pciex4 uiteraard niet op volle snelheid draaide. 3d-mark 06 hakkelde etc, maar dit was imo te wijten aan het pcie-x4 slot. UT99 kon ik er wel goed op spelen. Na een paar dagen heb ik het gigabyte moederbord vervangen door een Asus, de asus die ook in setup 2 terug te vinden is; dit omdat ik toch pcie-x16 wilde hebben om de volle potentie van de kaart te kunnen benutten.

De problemen

Hier beginnen de problemen. De kaart heeft nog niet fatsoenlijk in deze setup gefunctioneerd; dit voor de volledigheid. Zodra ik de nvidia-drivers installeer en een 3d-applicatie start, freezed het beeld en kan ik niets meer. Ik heb verschillende drivers geprobeerd, maar geen enkele werkt, allemaal bsod of freeze.

Wat heb ik geprobeerd:

Ik heb het geheugen getest, dit gaf geen compatibiliteitsproblemen en geen fouten. (ook even icm de reapers getest, ook geen problemen)
Ik heb de voeding nagekeken, maar deze levert wat ie moet leveren.
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd; alweer hetzelfde, nvidia-drivers+3d app=freeze.
Ik heb 2 verschillende harde schijven geprobeerd; dezelfde problemen.
Ik heb mijn 2900pro geinstalleerd op setup2, en deze werkt gewoon naar behoren; dus ook het slot op dit mobo is (imo) niet stuk.

Ik kan de kaart op dit moment helaas niet op een ander mobo (mijn p5e) proberen, omdat ik de q6600 heb geruild voor een E8400, die ik morgen binnen krijg, en ik geen zin heb om de q9550 weer te demonteren.
Maar omdat de2900 wel gewoon werkt, ga ik denken dat mijn 9800GTX de geest heeft gegeven; Iemand een idee? Kan het iets te maken hebben met het draaien van de 9800GTX op een PCIE-x4 slot?

Verwijderd

Je bedoelt vanwege het feit dat ie vroeger in een x4 slot gezeten heeft? Want nu zit ie toch weer in een x16 slot? (titel en laaste zin van TS zijn een beetje onduidelijk)

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Welk Gigabyte bord gebruikte je voorheen?

Volgens mij kan de kaart niet beschadigd zijn als je het in een PCI-e x16 form factor slot met PCI-e x4 bus gebruikt hebt.

Het zou interessant zijn om de kaart bij iemand anders te testen.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Hammer
  • Niet online
@Grizzly:
inderdaad ; eerst op een p5e, daarna op de gigabyte (met x4 pcie-slot) en nu op een asus p5q-vm met pcie x16 slot. Op de p5q doet ie het dus ineens niet meer

@bverstee:
Voorheen had ik dit bord: ga-eg45m-ds2h

Ik ga straks even bij een vriend testen; die draait een 8800GTS 512 op een ouder 965p msi plankje, dus qua drivers moet dat lukken. Zal de resultaten hier posten. 't zal mij benieuwen.

Ben in ieder geval al bezig met foxconn over RMA (heb de kaart van iemand anders overgenomen, en je kunt bij webshop alleen RMA-en als je de originele koper bent blijkbaar), en volgens mij gaan ze niet zo heel erg moeilijk doen, dus ben benieuwd.

Verwijderd

Hammer schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:21:
@Grizzly:
inderdaad ; eerst op een p5e, daarna op de gigabyte (met x4 pcie-slot) en nu op een asus p5q-vm met pcie x16 slot. Op de p5q doet ie het dus ineens niet meer.
Was dat fysiek x4 of alleen elektrisch?

• Hammer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 16:25:
[...]

Was dat fysiek x4 of alleen elektrisch?
pciex4 bus met pcie-x16 formfactor slot, dus alleen elektrisch. Nee, als iets niet erin hoort, prop ik het er ook niet in hoor :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hammer op 08-12-2008 16:31 ]

Verwijderd

Kan op zich wel als je het randje aan de achterkant van het x4 slot zou verwijderen.

• Hammer
  • Niet online
Tsja, kaart getest op een msi p965plank en deze doet 't gewoon... Compatibiliteitsprobleempje?

heb er nog niets over gelezen, maar zal later eens googlen.

• Hammer
  • Niet online
8800GTS 512 getest op mijn plank, en ook deze geeft bsods. Zou het een driver-probleem kunnen zijn? ik heb nu de nieuwste gepropeerd 180.48 whql

Morgen eens wat drivers van guru 3d downloaden..

Ok, naar het schijnt geeft de 180.48 driver de nodige problemen; ik zal deze later eens vervangen door een oudere 178.xx driver, eens kijken of dat iets oplost... Sjongejonge, wat een gedoe :x

[ Voor 33% gewijzigd door Hammer op 09-12-2008 09:09 ]

• Hammer
  • Niet online
Tsja, nu weet ik 't helemaal niet meer; heb oudere (178) drivers geinstalleerd, maar ook nu functioneert de kaart niet... Precies dezelfde errors... Begint toch aardig op een nVidia incompatibiliteitsprobleem te lijken. Ik zou niet weten wat ik nu nog kan proberen ;x

Iemand?

Verwijderd

Asrock update zijn moederbord via de bios zodat deze correct de nieuwe kaarten aan stuurt.
De asrock met 4x pci-e met 16xslot.

Dus asus zal dat ook doen denk ik?
Hoewel ik asus steet bagger gaat vinden in de lowbudget mark.
Slechte bios update en niks instellen.

Maar goed asrock is ook van asus en wel willen dat de mensen die merk nemen voor lowbudget.
Pagina: 1