Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wie heb je nodig voor het aanpassen van een MX-record?

Pagina: 1
Acties:

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Als je mail settings wil wijzigen doe je dit normaliter bij je provider. Maar dat komt omdat je daar toch je mail ook hebt lopen?

Wat nou als je zelf een exchange server hebt draaien... Moet dat dan nog steeds via de provider?

Ik heb gezocht en zag dat je mx-record een soort DNS setting is, mij lijkt dus dat je dat zeker niet zelf kan doen, klopt dit?

Maar moet dit dan altijd bij je priovider?
Zijn er nog meer partijen nodig om dit record te wijzigen?

Youtube: DashcamNL

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 23:09

The CarNagE Man

SüperG33K

Gewoon de provider mailen waar je domeinnaam staat.. of als je de DNS servers door iemand anders laat afhandelen dan moet je bij die persoon/provider zijn.
Je internetprovider kan meestal dat soort dingen niet aanpassen of nog beter gezegt wil ze niet aanpassen ;)

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
dfrenner schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:41:
Als je mail settings wil wijzigen doe je dit normaliter bij je provider. Maar dat komt omdat je daar toch je mail ook hebt lopen?

Wat nou als je zelf een exchange server hebt draaien... Moet dat dan nog steeds via de provider?

Ik heb gezocht en zag dat je mx-record een soort DNS setting is, mij lijkt dus dat je dat zeker niet zelf kan doen, klopt dit?

Maar moet dit dan altijd bij je priovider?
Zijn er nog meer partijen nodig om dit record te wijzigen?
Dit kun je aanvragen bij de partij die je domein-registratie onder beheer heeft (hoogstwaarschijnlijk je provider).

• BlakHawk
Thnx!

Provider van de domein registratie dus...
Verder geen enkele andere partij nodig?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kleine tip: als je net bent begonnen met dit soort dingen en ws je server dus nog wel eens down gaat voor onderhoud etc. Gebruik de eerste tijd een pop connector en laat je mail nog veilig bij je oude provider staan.

I, for one, like Roman numerals

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Def_P schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:07:
Kleine tip: als je net bent begonnen met dit soort dingen en ws je server dus nog wel eens down gaat voor onderhoud etc. Gebruik de eerste tijd een pop connector en laat je mail nog veilig bij je oude provider staan.
Hoeft niet: je kunt bij de registrerende partij een fallback configureren. Als je eigen mailserver plat gaat stored de fallback de emails tot je server weer 'up' is.

• BlakHawk
Def_P schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:07:
Provider blijft hetzelfde, er moet alleen een aanpassing op het record komen (een toevoeging).
Het komt nu ook al binnen op de exchange server hier. Dit blijft gelijk...

Maar ik dacht al dat ik daarvoor bij de provider moest zijn, wil alleen zeker weten dat ik niets over het hoofd zie! :)

• BlakHawk
denan schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:12:
[...]

Hoeft niet: je kunt bij de registrerende partij een fallback configureren. Als je eigen mailserver plat gaat stored de fallback de emails tot je server weer 'up' is.
Sowieso komt het eerst op het spamfilter binnen en die houd het ook een aantal dagen vast (appliance)

Edit:
Hoe lang duurt het normaliter voordat een aanpassing daadwerkelijk is doorgevoerd?

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 08-12-2008 10:20 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:50
dfrenner schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:41:
Ligt er aan. Heb je het over je internetprovider en dus over een adres @home.nl, @xs4all.nl of zo, of heb je het over een hostingprovider en is je mailadres bijvoorbeeld iets @dfrenner.nl ?

Bij dat eerste heb je nul kans dat ze de MX-records aan gaan passen, omdat je daarmee _alle_ mail voor dat domein naar een ander IP gaat sturen. Dan zouden alle klanten van je provider bij jouw server uitkomen, en daar willen ze uiteraard niet aan.

Heb je een eigen domein dan kun je meestal wel op de webpagina waar je ook je mailinstellingen kunt doen ook ergens je DNS-instellingen aanpassen, en dus zelf het MX-record aanpassen.

DNS-records hebben een TTL, hoe hoger die is, hoe langer het duurt eer het overal is doorgevoerd. Staat deze op een uur, dan is het in theorie na een uur over vrijwel de hele wereld aangepast. Staat deze op een week, dan duurt het een week.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 08-12-2008 10:34 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• BlakHawk
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:32:
[...]
Ligt er aan. Heb je het over je internetprovider en dus over een adres @home.nl, @xs4all.nl of zo, of heb je het over een hostingprovider en is je mailadres bijvoorbeeld iets @dfrenner.nl ?

Bij dat eerste heb je nul kans dat ze de MX-records aan gaan passen, omdat je daarmee _alle_ mail voor dat domein naar een ander IP gaat sturen. Dan zouden alle klanten van je provider bij jouw server uitkomen, en daar willen ze uiteraard niet aan.

Heb je een eigen domein dan kun je meestal wel op de webpagina waar je ook je mailinstellingen kunt doen ook ergens je DNS-instellingen aanpassen, en dus zelf het MX-record aanpassen.

DNS-records hebben een TTL, hoe hoger die is, hoe langer het duurt eer het overal is doorgevoerd. Staat deze op een uur, dan is het in theorie na een uur over vrijwel de hele wereld aangepast. Staat deze op een week, dan duurt het een week.
Het gaat hier om een eigen domein, maar in de zakelijke sector...
Ik ga sowieso contact opnemen met onze provider daarin (ben nu een mailtje naar hen aan het bakken)

Hou jullie op de hoogte van de vorderingen! Bedankt allemaal!

• BlakHawk
Contact gelegd met onze provider en het gaat helemaal goed komen!
Bedankt!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
nog even een fyi voor jou, indien het een .nl domein betreft zijn dns wijzigingen volgens de regel binnen 2 uur geheel doorgevoerd :)

Edit: enne, gebruik de edit knop :P

[ Voor 12% gewijzigd door wasted247 op 08-12-2008 14:20 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wasted247 schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:13:
nog even een fyi voor jou, indien het een .nl domein betreft zijn dns wijzigingen volgens de regel binnen 2 uur geheel doorgevoerd :)

Edit: enne, gebruik de edit knop :P
Incorrect ;)
DNS is afhankelijk van de TTL waarde, die je bij de meeste providers niet kan aanpassen.
SIDN stelt als regel dat de TTL waarde tussen 1 en 24 uur moet liggen, en ik verwacht dat een aantal providers daarom standaard een lage waarde instellen zodat fouten snel aan het licht komen en wijzigingen snel doorvoeren, puur als preventieve maatregel dus.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• wasted247
McKaamos schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:22:
[...]

Incorrect ;)
DNS is afhankelijk van de TTL waarde, die je bij de meeste providers niet kan aanpassen.
SIDN stelt als regel dat de TTL waarde tussen 1 en 24 uur moet liggen, en ik verwacht dat een aantal providers daarom standaard een lage waarde instellen zodat fouten snel aan het licht komen en wijzigingen snel doorvoeren, puur als preventieve maatregel dus.
Echter vinden .nl zone updates iedere 2 uur plaats, daarop doelde ik... ;) Voor de rest is het idd weer afhankelijk van je TTL.

Bron: nieuws: Sidn verhoogt verversing .nl-zonefile naar 12 keer per dag

Wou het niet te ingewikkeld maken voor de TS ;) Efin, dr zijn meerder kanten aan het verhaal, en volgens mij was de TS niet op een spoedcursus DNS beheer uit ;)

NM dus :P

[ Voor 7% gewijzigd door wasted247 op 08-12-2008 14:33 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wasted247 schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:30:
[...]

Echter vinden .nl zone updates iedere 2 uur plaats, daarop doelde ik... ;) Voor de rest is het idd weer afhankelijk van je TTL.

Bron: nieuws: Sidn verhoogt verversing .nl-zonefile naar 12 keer per dag

Wou het niet te ingewikkeld maken voor de TS ;)
Das alleen interessant bij registratie van een nieuw domein of wanneer je compleet andere DNS servers instelt ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• wasted247
McKaamos schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:32:
[...]
Das alleen interessant bij registratie van een nieuw domein of wanneer je compleet andere DNS servers instelt ;)
Agreed ;) Efin, zoals boven vermeld, TS was dr al uit :z
Pagina: 1