Ik rond dit schooljaar mijn MBO Niveau 4 opleiding af en wil volgend schooljaar instromen op de opleiding Technische Informatica van de Hogeschool Zuyd. Nu weet ik dat men met technische informatica te maken krijgt met Wiskunde. Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze opleiding op de Hogeschool Zuyd, specifiek op het wiskunde gedeelte (veel wiskunde, moeilijke wiskunde)?
Anoniem: 281802
Waarschijnlijk kom je de volgende dingen tegen:
Wiskunde:
- Verzamelingenleer
- Algebra, ontbinden in factoren, rekenen met letters, breuken, e.d.
- 1ste en 2de graads functies & ABC-Formule
- 1ste en 2de graads ongelijkheden
- Goniometrie ((arc)sinus, (arc)cosinus, (arc)tangens)
- Inverse functies
- (Meetkundige) rijen
- Limieten
- Integraalrekening
- Differentiaalrekening
Wellicht:
- Complexe getallen
- Fourier
Logica
- Propositielogcia, conjuncite, disjunctie ed.
- Predicatenlogica
Verder nog een stukje statistiek, kansrekening en lineaire algebra (matrixrekening).
Als je het nodig vindt jezelf bij te scholen, raad ik je een combinatie van de volgende boeken/readers aan:
Basiswiskunde van Craats
Wortels van de Wiskunde van TU/e
Beide zijn gratisch te vinden op internet (legaal) in pdf vorm. Lees Wortels, oefen in Basiswiskunde.
Verder worden Wiskunde voor het Hoger Onderwijs deel 0 & 1 veel gebruikt.
Voor logica verwijs ik je naar:
http://med.hro.nl/bropj/readers/log.pdf (NL)
of het boek: Language Proof & Logic
Voor verzamelingenleer:
Set Theory and Related subjects van Schaum
Wiskunde:
- Verzamelingenleer
- Algebra, ontbinden in factoren, rekenen met letters, breuken, e.d.
- 1ste en 2de graads functies & ABC-Formule
- 1ste en 2de graads ongelijkheden
- Goniometrie ((arc)sinus, (arc)cosinus, (arc)tangens)
- Inverse functies
- (Meetkundige) rijen
- Limieten
- Integraalrekening
- Differentiaalrekening
Wellicht:
- Complexe getallen
- Fourier
Logica
- Propositielogcia, conjuncite, disjunctie ed.
- Predicatenlogica
Verder nog een stukje statistiek, kansrekening en lineaire algebra (matrixrekening).
Als je het nodig vindt jezelf bij te scholen, raad ik je een combinatie van de volgende boeken/readers aan:
Basiswiskunde van Craats
Wortels van de Wiskunde van TU/e
Beide zijn gratisch te vinden op internet (legaal) in pdf vorm. Lees Wortels, oefen in Basiswiskunde.
Verder worden Wiskunde voor het Hoger Onderwijs deel 0 & 1 veel gebruikt.
Voor logica verwijs ik je naar:
http://med.hro.nl/bropj/readers/log.pdf (NL)
of het boek: Language Proof & Logic
Voor verzamelingenleer:
Set Theory and Related subjects van Schaum
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 281802 op 08-12-2008 11:11 ]
Men kan toch ook naast de zelfstudie bijscholing krijgen op de school zelf of vergis ik me hierin?
De onderdelen die jij net hebt opgenoemd liggen niet echt binnen mijn vaardigheden.
De onderdelen die jij net hebt opgenoemd liggen niet echt binnen mijn vaardigheden.
Over het algemeen wel, maar daarover kun je beter contact opnemen met de lokale studieadviseur.
Het zou geen kwaad kunnen je sowieso de basiswiskunde (dus rekenen met letters, breuken, delen, 1ste + 2degraads functies & grafieken) eigen te maken.
Een goed boekje (waar ook de antwoorden in staan) is:
Basiswiskunde van Kees van den Hoek ISBN 10: 9039518882
In combinatie met het internet moet je daar zeker uitkomen.
De reader van TU/e is overigens erg goed, veel voorbeelden en heldere uitleg over heel erg veel onderwerpen.
Laat je overigens niet bang maken door termen die je niet kent! Elk beestje moet nou eenmaal een naampje hebben
Het zou geen kwaad kunnen je sowieso de basiswiskunde (dus rekenen met letters, breuken, delen, 1ste + 2degraads functies & grafieken) eigen te maken.
Een goed boekje (waar ook de antwoorden in staan) is:
Basiswiskunde van Kees van den Hoek ISBN 10: 9039518882
In combinatie met het internet moet je daar zeker uitkomen.
De reader van TU/e is overigens erg goed, veel voorbeelden en heldere uitleg over heel erg veel onderwerpen.
Laat je overigens niet bang maken door termen die je niet kent! Elk beestje moet nou eenmaal een naampje hebben
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 281802 op 08-12-2008 11:26 ]
Ik heb deze opleiding ook gedaan zonder echt relevante voorkennis van de wiskunde. Dat was behoorlijk aanpoten maar wel te doen. Het fijne aan wiskunde is dat je met logisch nadenken een heel eind komt
De hierbovengenoemde complexe getallen en Fourier transformaties heb ik niet eens gezien. Verder krijg je vrijwel alle wiskunde al tijdens de propedeuse, als je er dan meteen bovenop springt kunnen er twee dingen gebeuren: Of je haalt het (waarschijnlijk) of je weet op tijd dat je een andere opleiding moet zoeken.
Kan kloppen, in Breda werd Fourier wel behandeld, terwijl Hogeschool Rotterdam niet veel verder kwam dan differntiaalrekening (vandaar ook de kanttekening 'Wellicht'
).
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 281802 op 08-12-2008 11:33 ]
Pagina: 1