leech1984 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:11:
[...]
Dit is inderdaad een goede oplossing (mits je werkgever gebruik maakt van het cafetaria systeem).
Dat houdt in dat je werkgever jou laat kiezen wat je met een stukje bruto loon gaat doen (vakantieuren kopen, een fietsregeling, etc).
Toch zou ik het niet zo snel doen, aangezien het verlagen van je bruto salaris ook invloed heeft op andere zaken zoals je pensioen, vakantiegeld, en soms zelfs op de hoogte van je bonus ( Wat vaak afhankelijk is van je bruto salaris )
Wat er dan gebeurd:
Je levert een stukje bruto salaris in: -100 euro bruto
Dit stukje laat je vervolgens netto uitbetalen: +100 euro netto
Hiermee kun je dan weer je eigen bijdrage betalen: -100 euro netto
Door dit te doen verlaag je je bruto loon waardoor je minder loonbelasting betaalt (een fiscaal voordeel dus).
Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.
Dat klopt dus niet, je kunt niet zomaar die 100 euro netto uit laten betalen.
Zoals ik al eerder gezegd heb, zou ik het laten verekenen met een eventuele bonus. Die bonus telt al niet mee met je standaard salaris ( en dus vakantiegeld/pensioen/etc... ).
Per jaar moet je bijvoorbeeld € 1200,- eigen bijdrage betalen. Echter krijg je aan het eind van het jaar € 1500,- bonus. Na verekening krijg je nog € 300,- euro bonus uitgekeerd waar je dus belasting over moet betalen. Effectief heb je de € 1200,- dus bruto betaald.
Het probleem is echter wanneer je bonus niet toereikend is om je eigen bijdrage te betalen. Echter zou je dan mischien een negatieve bonus kunnen krijgen, maar ik weet niet hoe dat fiscaal/juridisch precies zit, dus dat zou je dan uit moeten zoeken.
RagaBaSH schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:01:
[...]
Ik vind het overigens ook belachelijk om onderhands met de werkgever te gaan regelen dat je je eigen bijdrage op een andere manier betaald. Ik wens door mijn baas hetzelfde behandeld te worden als mijn collega, ongeacht de auto die ik of hij rijdt.
Maar het is natuurlijk wel slim om het fiscaal zo voordelig mogenlijk te regelen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Woy op 11-12-2008 13:14
]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”