Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-08 08:35
Medetweakers,

Misschien heeft hier iemand het antwoord op het volgende:

Ik kan een auto van de zaak rijden. Dat ga ik ook doen, echter het model waar ik (misschien) voor kies kan er voor zorgen dat ik een eigen bijdrage krijg. Ik ga deze auto echter niet prive rijden.
De hamvraag:

Hoe gaat de belasting om met mijn eigen bijdrage?
Zie ik daar nog iets van terug, of gaat dat in de grote pot?

Ik heb internet afgezocht, maar ik heb deze situatie niet kunnen vinden.

Alle info is welkom.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 08:48
Je kan het bedrag aan eigen bijdrage met de bijtelling verrekenen. Als je geen bijtelling hebt door geen prive gebruik van de auto valt er ook niks te verrekenen.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Eigen bijdrage mag je in mindering brengen op je bijtelling. Heb je geen bijtelling dan kun je ook niets in mindering brengen. Je betaalt dan gewoon uit eigen zak voor de luxe om met een auto je woon/werk verkeer te doen.

Ook goed om te bedenken dat een eigen bijdrage het "ik rijd alleen privé" wat minder geloofwaardig maakt tegenover de belastingdienst. Tenzij je een sluitende km-administratief voert natuurlijk...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
ari3 schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:40:
Eigen bijdrage mag je in mindering brengen op je bijtelling. Heb je geen bijtelling dan kun je ook niets in mindering brengen. Je betaalt dan gewoon uit eigen zak voor de luxe om met een auto je woon/werk verkeer te doen.

Ook goed om te bedenken dat een eigen bijdrage het "ik rijd alleen privé" wat minder geloofwaardig maakt tegenover de belastingdienst. Tenzij je een sluitende km-administratief voert natuurlijk...
Das minder....
Ik zorg echt wel voor een sluitende km administratie.
Dan wordt het een goedkopere auto...

En altijd fijn dat er op dit tijdstip nog tweakers reageren! :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk eigenlijk dat je beter met je werkgever kan gaan praten als je de auto inderdaad enkel voor woon-werk gebruikt. Is dat gangbaar bij het betreffende bedrijf? Zo niet, dan denk ik dat de eigen bijdrage er is omdat je dan ook voor privé-gebruik een auto hebt.

Wellicht dat ze ter overlegging van je km administratie ook de eigen bijdrage willen schrappen; zit je in een "grote molen" dan is de kans op afwijken van de standaard denk ik echter klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat hij een eigen bijdrage krijgt, omdat hij een luxere auto wil rijden. Dan is het natuurlijk logisch dat dat niet voor rekening van de werkgever komt.

De vraag is natuurlijk of je voor het norm bedrag wat je werkgever stelt een auto kunt rijden die nodig is voor je functie.

Zoals gezegd valt er inderdaad niks te verekenen met je bijtelling dus betaal je de eigen bijdragen bruto. Op zich is het natuurlijk wel vreemd aangezien het blijkbaar kosten zijn die gemaakt worden voor het vervullen van je werk ( Al is het alleen maar om dat wat luxer te doen ).

Mischien zijn er nog andere posten op je salaris waar je het mee kunt verekenen. Als je bijvoorbeeld een bonus krijgt, kun je met je baas afspreken om de eigen bijdrage weg te strepen tegen de bonus. Dan hoef je ieder geval geen belasting te betalen over dat gedeelte.

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 08-12-2008 09:01 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Is een eigen bijdrage voor een auto welke je niet privé gaat rijden niet zonde van het geld? Tuurlijk zijn mooie velgen, metallic lak, lederen bekleding en dergelijke leuke opties, maar ik zou er geen geld aan uitgeven wanneer het niet mijn eigen/privé auto was. Wanneer het onmogelijk is om een fatsoenlijke auto te rijden zonder eigen bijdrage dan lijkt een gesprek over het budget met je baas mij de beste optie.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
@rwb en Floppus:

Ik wil inderdaad boven mijn stand rijden... ;) En daar komt die eigen bijdrage dan ook uit voort.
Echter probeer ik zoveel mogelijk als mogelijk auto te krijgen voor mijn budget.
En als dat budget (hetgeen prima is) dan net op de grens zit van die auto, óf die superauto voor een paar euro extra, dan wil het bloed weer kruipen waar het eigenlijk niet moet kruipen.....

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Patten schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:24:
@rwb en Floppus:

Ik wil inderdaad boven mijn stand rijden... ;) En daar komt die eigen bijdrage dan ook uit voort.
Echter probeer ik zoveel mogelijk als mogelijk auto te krijgen voor mijn budget.
En als dat budget (hetgeen prima is) dan net op de grens zit van die auto, óf die superauto voor een paar euro extra, dan wil het bloed weer kruipen waar het eigenlijk niet moet kruipen.....
Ik zou toch even met je baas overleggen of er mischien posten ( zoals een bonus ), waarmee je de eigen bijdrage kunt verekenen. Op die manier omzijl je wel de belasting, aangezien je je bonus ( gedeeltelijk ) niet betaald krijgt betaal je daar dan geen belasting over. Het is overigens niet slim om het met je salaris te verekenen omdat dit ook meetelt met je vakantiegeld/pensioen/etc..

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat enige tijd geleden in hetzelfde schuitje. Auto van de zaak alleen zakelijk gebruiken, dus geen bijtelling. Auto was boven de leasenorm, dus ik moest wel een eigen bijdrage maandelijks betalen.

Deze bijdrage kan je echter niet aftrekken/in mindering brengen omdat je geen bijtelling hebt. Dit in tegenstelling tot mijn collega's die hun 'duurdere leasebakken eigen bijdrage' vrolijk van de belasting konden aftrekken. Ergens is dat te idioot voor woorden.

Ergo: als je de auto alleen zakelijk gebruikt betaalt de belastingdienst niet mee aan je duurdere leasebak, als je hem ook privé gebruikt wel. Hele merkwaardige tweedeling dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:49:
Ik zat enige tijd geleden in hetzelfde schuitje. Auto van de zaak alleen zakelijk gebruiken, dus geen bijtelling. Auto was boven de leasenorm, dus ik moest wel een eigen bijdrage maandelijks betalen.

Deze bijdrage kan je echter niet aftrekken/in mindering brengen omdat je geen bijtelling hebt. Dit in tegenstelling tot mijn collega's die hun 'duurdere leasebakken eigen bijdrage' vrolijk van de belasting konden aftrekken. Ergens is dat te idioot voor woorden.

Ergo: als je de auto alleen zakelijk gebruikt betaalt de belastingdienst niet mee aan je duurdere leasebak, als je hem ook privé gebruikt wel. Hele merkwaardige tweedeling dit.
netto zal iemand die hem ook privé gebruikt wel lager uitkomen hoor.

Het is niet zo dat hij meer kan aftrekken dan dat er aan bijtelling bijkomt.

Overigens is 'merkwaardig' afhankelijk van je point of view.
Iemand die de lease auto alleen zakelijk gebruikt, zal privé vaak ook nog een auto hebben. Dus die heeft meer parkeerruimte nodig voor zijn huis, produceert uiteindelijk meer afvalstoffen/uitlaatgassen/schroot dan iemand die alleen een lease auto heeft die hij ook privé gebruikt ;)
Maar ik denk niet dat ze daar aan hebben gedacht :)

Uiteindelijk houd je als zakelijk leaserijder netto meer over dan een privé leaserijder, omdat je minder loonheffingsbelasting hoeft te betalen dat meer is dan je als eigen bijdrage zou betalen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:49:
De belastingdienst helpt niet mee met een duurdere leasebak. Als je immers boven je budget gaat zitten, word ook de cataloguswaarde hoger, en dus zouden de mensen die boven hun lease-budget zitten dubbel moeten betalen. De bijtelling is immers een belasting voor de waarde die de belastingdienst hecht aan het prive gebruik van een auto. Het zou vreemd zijn als je belasting zou moeten betalen over een stukje auto die je zelf betaald, het zijn immers geen inkomsten die je van je baas krijgt.

Aangezien je de auto alleen zakelijk gebruikt is het gewoon zakelijk gereedschap, en zou je baas dat gewoon moeten betalen. Het is dan je eigen keuze om een duurdere auto te nemen dan dat je baas je aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Regel met je baas dat je op je brutoloon wat inlevert om je leasebedrag aan te vullen. Dan heb je in elk geval wel belastingvoordeel. Bij mijn baas kan je leasebedrag aanvullen uit flexloon en dan heb je automatisch "voordeel" bij niet prive rijden en wel een eigen bijdrage hebben...

Klinkt eng, maar het scheelt net die x%.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 11:46

RagaBaSH

Huttenbouwer

ari3 schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:40:
[...]
Wat een onzin. Die sluitende km is altijd verplicht (eigen bijdrage of niet). Die geloofwaardigheid hangt niet af van je eigen bijdrage, de belastingdienst gelooft je uberhaupt niet, je moet aantonen dat je em niet prive gebruikt of je moet betalen.
Ik ken ten minste drie werkgevers die je "verplicht" een eigen bijdrage in de maag splitsen (of je nu prive rijdt of niet). Ook kan het zo zijn dat je in eerste instantie wel privé reed, maar door de verhoging in het bijtellingspercentage ervoor hebt gekozen hier in de toekomst van af te zien.
Om nog maar te zwijgen over de legio andere mogelijk afspraken die een werknemer en een werkgever gemaakt kunnen hebben over eigen bijdragen die de werkgever in mag houden.

Ik vind het overigens ook belachelijk om onderhands met de werkgever te gaan regelen dat je je eigen bijdrage op een andere manier betaald. Ik wens door mijn baas hetzelfde behandeld te worden als mijn collega, ongeacht de auto die ik of hij rijdt.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de keus of je boven je normleasebedrag uit mag, dan moet je imo ook de gevolgen daarvan zelf dragen.

@TS:
Gewoon de mooiste bak uitzoeken die je portefeuille kan betalen. Je moet er tenslotte toch vele tienduizenden kilometers in rijden. Dat extra comfort is het in de long run altijd waard.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 20:28
minze schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:17:
Regel met je baas dat je op je brutoloon wat inlevert om je leasebedrag aan te vullen. Dan heb je in elk geval wel belastingvoordeel. Bij mijn baas kan je leasebedrag aanvullen uit flexloon en dan heb je automatisch "voordeel" bij niet prive rijden en wel een eigen bijdrage hebben...

Klinkt eng, maar het scheelt net die x%.
Dit is inderdaad een goede oplossing (mits je werkgever gebruik maakt van het cafetaria systeem).
Dat houdt in dat je werkgever jou laat kiezen wat je met een stukje bruto loon gaat doen (vakantieuren kopen, een fietsregeling, etc).

Wat er dan gebeurd:

Je levert een stukje bruto salaris in: -100 euro bruto
Dit stukje laat je vervolgens netto uitbetalen: +100 euro netto
Hiermee kun je dan weer je eigen bijdrage betalen: -100 euro netto

Door dit te doen verlaag je je bruto loon waardoor je minder loonbelasting betaalt (een fiscaal voordeel dus).

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.

PSN: Leech1984

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
leech1984 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:11:
[...]
Dit is inderdaad een goede oplossing (mits je werkgever gebruik maakt van het cafetaria systeem).
Dat houdt in dat je werkgever jou laat kiezen wat je met een stukje bruto loon gaat doen (vakantieuren kopen, een fietsregeling, etc).
Toch zou ik het niet zo snel doen, aangezien het verlagen van je bruto salaris ook invloed heeft op andere zaken zoals je pensioen, vakantiegeld, en soms zelfs op de hoogte van je bonus ( Wat vaak afhankelijk is van je bruto salaris )
Wat er dan gebeurd:

Je levert een stukje bruto salaris in: -100 euro bruto
Dit stukje laat je vervolgens netto uitbetalen: +100 euro netto
Hiermee kun je dan weer je eigen bijdrage betalen: -100 euro netto

Door dit te doen verlaag je je bruto loon waardoor je minder loonbelasting betaalt (een fiscaal voordeel dus).

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.
Dat klopt dus niet, je kunt niet zomaar die 100 euro netto uit laten betalen.

Zoals ik al eerder gezegd heb, zou ik het laten verekenen met een eventuele bonus. Die bonus telt al niet mee met je standaard salaris ( en dus vakantiegeld/pensioen/etc... ).

Per jaar moet je bijvoorbeeld € 1200,- eigen bijdrage betalen. Echter krijg je aan het eind van het jaar € 1500,- bonus. Na verekening krijg je nog € 300,- euro bonus uitgekeerd waar je dus belasting over moet betalen. Effectief heb je de € 1200,- dus bruto betaald.

Het probleem is echter wanneer je bonus niet toereikend is om je eigen bijdrage te betalen. Echter zou je dan mischien een negatieve bonus kunnen krijgen, maar ik weet niet hoe dat fiscaal/juridisch precies zit, dus dat zou je dan uit moeten zoeken.
RagaBaSH schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:01:
[...]
Ik vind het overigens ook belachelijk om onderhands met de werkgever te gaan regelen dat je je eigen bijdrage op een andere manier betaald. Ik wens door mijn baas hetzelfde behandeld te worden als mijn collega, ongeacht de auto die ik of hij rijdt.
Maar het is natuurlijk wel slim om het fiscaal zo voordelig mogenlijk te regelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 11-12-2008 13:14 ]

Pagina: 1