NAS "stoort" netwerkverkeer: scherm bevriest

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
Eigenlijk heb ik dit probleem al maanden en het is ook al maandenlang dat ik me een ongeluk surf naar oorzaak en mogelijke oplossing. Nu lijkt het er echter op dat mijn Synology NAS er iets mee van doen heeft.

Wat is het geval? Tijdens het internetten (en soms ook als ik in Word zit) "bevriest" mijn scherm om de zoveel tijd. Soms heb ik er een half uur geen last van en soms heb ik het binnen vijf minuten een aantal keren. Als ik bijvoorbeeld zoals nu een stukje tekst aan het typen ben is de kans groot dat op een bepaald moment het bekende "zandlopertje" te pakken heb (ik moet zeggen rondje want ik heb Vista) . Je denkt een paar seconden dat het programma hangt en de letters verschijnen dan pas seconden later op het scherm.

Eerst verdacht ik Vista en ik heb ook gestoeid met allerlei instellingen en een programma als WLAN optimizer. Zonder resultaat. Maar ik merk dat ik op het werk met dezelfde laptop zoveel prettiger surf. Ik dacht ook aan mijn router maar nu ik het na het tijdelijk ontkoppelen van die NAS van het probleem verlost lijk (onder voorbehoud........) zou de NAS dus (in ieder geval gedeeltelijk) de oorzaak zijn? Ik zie het "zandlopertje/rondje" bij tijd en wijle nog wel eens een fractie van een seconde verschijnen maar ik heb er geen last meer van verder.

Nu weet ik dat een NAS in combinatie met Vista een probleem kan zijn. En ik heb al gemerkt dat het bijvoorbeeld met het opvragen van eigenschappen van bestanden of het kopiëren van bestanden een trage bedoening kan zijn. Maar is het mogelijk dat de aanwezigheid van een netwerkverbinding met een NAS alleen al (ik heb een schijfletter toegewezen) een probleem kan geven bij het surfen? Checkt Vista om de zoveel seconden soms al je netwerkverbindigen? Ik vind het vreemd. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En wat vertelt je logboek je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ff in je taakbeheer kijken, het klinkt gewoon alsof een of andere tool (spyware?) je cpu opvreet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 23:53:
Ik zou ff in je taakbeheer kijken, het klinkt gewoon alsof een of andere tool (spyware?) je cpu opvreet :)
Lijkt me niet want als ik de NAS afkoppel heb ik nergens last van. In de logboeken zie ik niks bijzonders wat met die vastlopers in verband is te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:03:
[...]

Lijkt me niet want als ik de NAS afkoppel heb ik nergens last van. In de logboeken zie ik niks bijzonders wat met die vastlopers in verband is te brengen.
Als jij ingelogd staat met je Vista in je NAS kan het zijn dat je NAS kwetsbaar is en via je Vista aangevallen word. Aangezien je topic nogal summier is, geen merk NAS/Router/LAN controller, geen melding van Vista met of SP of welke firewall/internet security je gebruikt word het gissen. Verder kan je router of NAS slecht beveiligd zijn en word je daarop aangevallen. Welke VIsta editie en alle updates up to date ?

Als je het allemaal "even" snel wil oplossen is de makkelijkste weg nog altijd even een back up van je install te maken en een schone install te gebruiken om te kijken wat er gebeurd. Het is me te gemakkelijk om te zeggen dat een NAS problemen geeft met Vista van huisuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 23:43
Probeer de NAS een vast IP te geven, al dan niet gereserveerd op basis van het MAC adress ( indien mogelijk uiteraard via je router )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:14:
[...]

Als jij ingelogd staat met je Vista in je NAS kan het zijn dat je NAS kwetsbaar is en via je Vista aangevallen word. Aangezien je topic nogal summier is, geen merk NAS/Router/LAN controller, geen melding van Vista met of SP of welke firewall/internet security je gebruikt word het gissen. Verder kan je router of NAS slecht beveiligd zijn en word je daarop aangevallen. Welke VIsta editie en alle updates up to date ?

Als je het allemaal "even" snel wil oplossen is de makkelijkste weg nog altijd even een back up van je install te maken en een schone install te gebruiken om te kijken wat er gebeurd. Het is me te gemakkelijk om te zeggen dat een NAS problemen geeft met Vista van huisuit.
NAS Synology DS107 met de laatste firmware en een schone install.
Vista 32 bits, Business editie
Router: Asus WL500G Deluxe
Kaart: Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN (Ipv6 uitgevinkt)

Updates zijn gewoon up to date, SP zit er ook gewoon op. Ik heb de standaard Firewall van Vista en antivirus van Nod32. Aan of uitzetten ervan maakt overigens geen verschil. Het feit dat het probleem zonder de NAS niet aanwezig is maakt me overigens huiverig voor een schone install. Ik heb daar weinig vertrouwen in zolang ik niet weet wát het kan zijn
Dat een NAS problemen heeft met Vista wil ik nog wel geloven, ik heb dat meer gehoord. Dat mijn Vista raar doet als die NAS eraan hangt vind ik vooral vreemd. :?
Yippie schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:17:
Probeer de NAS een vast IP te geven, al dan niet gereserveerd op basis van het MAC adress ( indien mogelijk uiteraard via je router )
NAS heeft al een vast IP inderdaad. Anders kan mijn Squeezebox hem ook niet zo goed vinden :)

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 08-12-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ipv6 :

Wikipedia: Internet Protocol Version 6

Heeft je WiFi wel een goed bereik, voor die Intel de laatste drivers geinstalleerd, router ooit wel eens geupgrade met een firmware etc etc.

Verder vraag ik me af of je de router wel goed beveiligd hebt, sowieso met een sterke account/password login en wat voor een wireless beveiliging er op je router draait. Verder kunnen anderen zaken in de omgeving van de router storen, zoals externe adapters etc. of naargelang de uptime misschien wel eens weer even een minuutje van het stroom af gaat, naargelang wat de router allemaal te verduren heeft aan data verkeer, omdat veel routers gewoon snel dicht slibben :)

Ik denk dat het toch ergens in je eigen omgeving zit en het is een kwestie van zoveel mogelijk mogelijkheden tackelen, vandaar mijn advies om een clean install te doen of desnoods even snel een dual boot te maken om te kijken of het bij een frisse install hetzelfde probleem zich voor doet. Verder zou ik eens een andere firewall proberen, zo sterk is de windows firewall niet.

Maar goed, moeilijk om zo even het probleem te achterhalen, het is en blijft een kwestie van een hoop zaken uitsluiten, waaronder ook software en hardware conflicten uitsluiten, vandaar ook mijn advies om even simpel een clean install te doen van je Windows partitie, na back up, om een software conflict uit te sluiten, maar goed dat is aan jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ipv6 heb ik uit gezet omdat ik het niet gebruik. Het is ook één van de eerste adviezen die iedereen geeft :)
Heeft je WiFi wel een goed bereik, voor die Intel de laatste drivers geinstalleerd, router ooit wel eens geupgrade met een firmware etc etc.
Router is diverse keren ge-update en heeft prima bereik. Ik zit er praktisch naast. Snelheid is ook prima.
Verder vraag ik me af of je de router wel goed beveiligd hebt, sowieso met een sterke account/password login en wat voor een wireless beveiliging er op je router draait. Verder kunnen anderen zaken in de omgeving van de router storen, zoals externe adapters etc. of naargelang de uptime misschien wel eens weer even een minuutje van het stroom af gaat, naargelang wat de router allemaal te verduren heeft aan data verkeer, omdat veel routers gewoon snel dicht slibben :)
Er zit een ww op, WPA beveiligd. Dataverkeer heeft geen invloed. De snelheid is gewoon altijd goed. Met uitzondering van die bevriezingen bij tijd en wijle.
Ik denk dat het toch ergens in je eigen omgeving zit en het is een kwestie van zoveel mogelijk mogelijkheden tackelen, vandaar mijn advies om een clean install te doen of desnoods even snel een dual boot te maken om te kijken of het bij een frisse install hetzelfde probleem zich voor doet. Verder zou ik eens een andere firewall proberen, zo sterk is de windows firewall niet.
Het moet in de omgeving zitten idd. Maar dat is dus niet de laptop zelf volgens mij
Maar goed, moeilijk om zo even het probleem te achterhalen, het is en blijft een kwestie van een hoop zaken uitsluiten, waaronder ook software en hardware conflicten uitsluiten, vandaar ook mijn advies om even simpel een clean install te doen van je Windows partitie, na back up, om een software conflict uit te sluiten, maar goed dat is aan jou :)
Dat het moeilijk is zo'n probleem te achterhalen begrijp ik. Niet voor niks ben ik al een tijdje bezig. Maar het lijkt me overbodig een clean install uit te voeren op een systeem wat in een andere situatie totaal geen problemen heeft.
Het moet de combinatie router-NAS zijn maar ik kan er alleen met mijn pet niet bij waarom de aanwezigheid van een NAS alleen al problemen zou geven tijdens het draadloos internetten. Vandaar mijn vraag of iemand dat ook al eens aan de hand heeft gehad.

Hetgene waar ik zelf nog opkwam is de aanwezigheid van vaste netwerkverbindingen: de schijfletters die ik vast aan de NAS heb toegewezen. Wellicht checkt het systeem die netwerkverbindingen constant en blijft het daarop hangen? Vista had daar bij Mediamonkey ook problemen mee en Offline bestanden op zo'n map werkt ook niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

chromeeh

the Gnome

Misschien een idee:
Hang de NAS eens met een crosscable aan je pc.
Dan zou in theorie je pc ook (steeds) moeten freezen.

Want dan zou het de combi NAS <> pc / os kunnen zijn.
Anders zou een ander apparaat binnen je netwerk (router / switches / andere pc's) een oorzaak kunnen zijn. Denk ook aan brakke bekabeling.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Heb je indexing service aanstaan?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
chromeeh schreef op maandag 08 december 2008 @ 12:15:
Misschien een idee:
Hang de NAS eens met een crosscable aan je pc.
Dan zou in theorie je pc ook (steeds) moeten freezen.

Want dan zou het de combi NAS <> pc / os kunnen zijn.
Anders zou een ander apparaat binnen je netwerk (router / switches / andere pc's) een oorzaak kunnen zijn. Denk ook aan brakke bekabeling.
Da's idd een manier om dat nog te testen. Brakke bekabeling heb ik inmiddels uitgesloten. De NAS staat nu even tijdelijk naast de router met een nieuw en kort kabeltje
Nee, uitgezet. Ik maak er ook nooit gebruik van en het maakt alles alleen maar trager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Update:
Wat ik nog niet had geprobeerd was "offline-bestanden" geheel uit te zetten. Bij enkele mappen had ik dat aan staan omdat het wel handig is die altijd bij je te hebben. En volgens mij helpt het wel. Het synchronizeren van de NAS brengt Vista kennelijk in de war, ook bij het internetten
Pagina: 1