Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet voor de eerste maal proberen mijn CPU te overclocken, heb al wat zitten rondneuzen over hoe en wat en heb dan uiteindelijk gevonden wat ik precies moet aanpassen in de BIOS..

Nu heb ik mijn BUS speed dus aangepast van 266 naar 268, en dat ging perfect. De volgende stap was het naar 270 brengen.. Nu lukte opstarten enzo wel, maar in CPU-Z blijft hij maar de 268 weergeven.
Ik dacht misschien dat ik het even hoger moet zetten, dus ik in de bios de bus speed naar 275, start ik weer op, niets in CPU-Z..

Weet iemand wat het probleem is en hoe ik dit kan oplossen?

Mvg,
Jelmer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eerst eens met het vermelden van je specs, dat lijkt me redelijk belangrijk om er wat zinnigs over te zeggen. Wat zegt de bios? Dat lijkt me altijd betrouwbaarder dan cpu-z.

Verwijderd

Topicstarter
M'n bios zegt dus dat het gelukt is, als ik opnieuw opstart in het bios geeft hij 275.. Ook heb ik de Voltage op Auto geplaatst.

Mijn moederbord is een DQ6 P35 van Gigabyte en ik heb een Intel 6600.

Ik heb het net even met Everest Ultimate Edition geprobeert en die zegt dat het op 267 staat.
CPU Type: DualCore Intel Core 2 Duo E6600, 2400 MHz (9 x 267)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2008 22:13 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Probeer eens een benchmark te laten lopen (op 267) en op 275.. Kijk of er een verschil is in de scores, indien niet, dan is er iets mis...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de benchmark net gedaan..

Op 267 een cpu score van 4362 en op 275 een cpu score van 4339.

Geen idee of dit nou juist zo laag mogelijk moet zijn of niet.. Maar er is in ieder geval een verschil. Heb het gedraaid met exact dezelfde programma's.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:54:

Geen idee of dit nou juist zo laag mogelijk moet zijn of niet.. Maar er is in ieder geval een verschil. Heb het gedraaid met exact dezelfde programma's.
Dat verschil lijkt mij een meetfout. ;)
Maar is misschien handig om erbij te zetten welk programma, zo te zien is hoger beter trouwens. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

overklokken nabij de begin waarden, C2D's gebruikend mag wel in iets grotere stappen. In feite kun je je hardware niet kapot / correctie: op moderne moederborden met moderne processors is het niet gemakkelijk om de hardware kapot te maken als je enkel de bussnelheid opschroeft. Opletten kan nooit kwaad, maar zolang je niet aan de voltages sleuteld gaat het meestal goed. Zo niet? dan reset de bios zich automagisch, of je moet de bios zelf resetten (staat in de handleiding van je moederplank).

Goede voorbereiding is ook handig: lees eventjes de FAQ door ;)

ps. Goede en snelle tool om je processorkracht te checken (en vergelijken):link

edit 2: 1 miljoen decimalen van Pi: standaard geklokte (stock) E6600: tussen 21 en 22 seconde

[ Voor 26% gewijzigd door M2M op 08-12-2008 21:16 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Heb m'n bus speed net even op 305 geplaatst en die pi test alten uitvoeren.. Komt uit op 22.298 seconden.

Geen idee hoe het komt dat hij in m'n bios wel op 305 loopt maar in vista niet.. Bij het overclocken van m'n grafische kaart loopt alles nochtans vlotjes.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:54:

Welke benchmark heb je gedraaid?
En hoe vaak heb je die gedraaid?

Een enkele run zegt vrij weinig namelijk. Voor rreviews draai ik minstens 3 keer dezelfde bench, maar als ik een grote afwijking tegenkom 5 keer of meer. Dit omdat en eenkel run veel te onnauwkeurig is om wat over te zeggen.

Daarnaast is het zo dat er nog andere dingen van belang zijn, zoals de geheugenmultiplier en dergelijke.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:32:
Heb m'n bus speed net even op 305 geplaatst en die pi test alten uitvoeren.. Komt uit op 22.298 seconden.

Geen idee hoe het komt dat hij in m'n bios wel op 305 loopt maar in vista niet.. Bij het overclocken van m'n grafische kaart loopt alles nochtans vlotjes.
misschien nog een kleine tip, de applicatie (superPI) wel de hoogste (realtime) prioriteit geven. Anders kunnen andere windows processen (virusscanner, browser oid) nog roet in het eten gooien.

Succes ;)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ook even Easy Tune 5 Pro geinstalleerd, een OC PRogramma van Gigabyte(aangezien m'n mobo van gigabyte is) en deze geeft ook weer dat ik op 268 zit.. ookal staat in mijn bios dus 305.
Pagina: 1