Toon posts:

HD3870, 6-pins PCI-e verloop, één molex

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

aangezien de videokaart die er nu in zit een bottleneck is heb ik besloten een nieuwe kaart te nemen.
Ik heb gekozen voor de Radeon HD3870, maar, voor deze heb ik een 6-pins PCI-e aansluiting nodig. Deze heb ik niet. Van hieruit kwam ik uit op een verloop van twee molexen naar een zo'n aansluiting.
Helaas heb ik nog maar één molex tot mijn beschikking, die van mijn dvd-drive komt.
Is hier een alternatief voor, is deze zo werkend te krijgen, of..?

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Als je 1 van de 2 molexen connect zal het ook prima werken.

Als je daar niet op vertrouwt koop je een 1 naar 2 molex kabeltje en connect je de ingang daarvan met 1 van de andere molex stekkers die nu in gebruik is.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Als je voeding geen 6pins PCIe heeft is ie vermoedelijk al te licht.

Zoiezo ga je dat niet op 1 molex trekken, 6pins PCIe haalt z'n voeding al van 2 rails, juist ivm de relatief hoge amperages.

Wat voor voeding heb je? (om precies te zijn, hoeveel rails en hoeveel A @ 12V)
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:58:
Als je 1 van de 2 molexen connect zal het ook prima werken.

Als je daar niet op vertrouwt koop je een 1 naar 2 molex kabeltje en connect je de ingang daarvan met 1 van de andere molex stekkers die nu in gebruik is.
En dan 10-20A door 1 molex trekken? no-way dat dat lang goed gaat. Aansluiten an-sich is het punt niet, als je kabeldiameters maar voldoende zijn, maar dat vermogen moet ook ergens geleverd kunnen worden.

[ Voor 49% gewijzigd door DJSmiley op 07-12-2008 21:00 ]

Verwijderd

Nou, uit een voeding komen vaak 2 molex connectors per kabel en die zullen de meeste mensen aansluiten op die 2 molex inputs van de PCIe 6 pins stekker (ik zeg niet dat dat goed is alleen wel dat het vaak zal gebeuren en dat dit dus geen kwaad kan).

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:58:
Als je voeding geen 6pins PCIe heeft is ie vermoedelijk al te licht.

Zoiezo ga je dat niet op 1 molex trekken, 6pins PCIe haalt z'n voeding al van 2 rails, juist ivm de relatief hoge amperages.

Wat voor voeding heb je? (om precies te zijn, hoeveel rails en hoeveel A @ 12V)

[...]

En dan 10-20A door 1 molex trekken? no-way dat dat lang goed gaat. Aansluiten an-sich is het punt niet, als je kabeldiameters maar voldoende zijn, maar dat vermogen moet ook ergens geleverd kunnen worden.
Ik heb een voeding van Dell, welke precies weet ik zelf niet. Ik heb een Inspiron 531, zegt dat misschien iets over de mogelijkheden?

Verwijderd

DJSmiley schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:58:
En dan 10-20A door 1 molex trekken? no-way dat dat lang goed gaat.
6 pins PCI-e is maximaal 75 watt, dus maximaal ~6A.

En voor de zekerheid geef ik in de eerste post ook de tip om een andere kabel die nu met een HDD verbonden is te splitsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2008 21:04 ]

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:02:
[...]

Ik heb een voeding van Dell, welke precies weet ik zelf niet. Ik heb een Inspiron 531, zegt dat misschien iets over de mogelijkheden?
Beetje rondgooglend kom ik op 300watt uit wat er standaard in zou zitten... dat wordt m dus niet met een 3870 videokaart.
Wat staat er op je voeding wat ie kan? Dan weet je het snel genoeg zeker
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:03:
[...]

6 pins PCI-e is maximaal 75 watt, dus maximaal ~6A.
ik dacht dat die 75watt de limiet was van PCIe buspowered, niet van een losse (6pins) connector.
Naja, ik kan ook in de war zijn ;)

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 07-12-2008 21:08 ]

Verwijderd

300W is i.d.d. te krap, voeding moet m.i. minimaal > 350 watt zijn voor een 3870.

TS: kijk even op de voeding, daar staat het keurig op.

Verwijderd

Topicstarter
Even de kast open gemaakt, mijn voeding is inderdaad 300 Watt.

Ik moest van een vriend van mij het volgende erbij vermelden
"Een 300 Watt voeding kan het makkelijk redden, ligt er maar net aan hoeveel ampere de 12V lijn kan leveren.".

Ik ben hier zelf niet echt in thuis...

Verwijderd

Ja, zou wel kunnen gaan werken maar dat is een gok. Die 3870 was destijds een high end kaart en die trekt echt wel veel stroom. Maar je kan het proberen en als het niet werkt een nieuwe voeding kopen.

Mijn tip zou echter zijn om te kiezen voor een zuinigere HD48XX (met XX 30 of 50). Is meer dan genoeg voor de meeste games.

Verwijderd

er is altijd een optie om een vga voeding te kopen
zie link
http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=39212488

World's First nVIDIA SLi Certified Dual VGA Card-Dedicated Power Supply
Standard 5.25" design: fits into any 5.25" drive bay of all cases
Two 6-pin PCI-Express connectors support nVIDIA SLI technology
Work with main power supply: reduce the loading on current PSU and no need to upgrade current PSU while running dual card mode
Keeps stable power input for graphic cards to maximize the overclock-ability & performance
Three LEDs display: red for power on, one green LED for 12V1, and another one for 12V2
High reliability: MTBF>100,000 hours
Protections: Input Circuit, Over Power, Short-Circuit, Under Voltage, Over Voltage, and Over-temperature protection
Safety / EMI Approvals: CE and FCC certified

Zelf ook in gebruik om mijn 2x2900xt aantesturen.
De ati 2900xt hebben elk 2x pci-e 6x stekker nodig en aangezien mijn voeding alleen 2x zo stekker bevat heb ik deze vga voeding gekocht zodat er 2xstekker er bij kwam.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:16:
er is altijd een optie om een vga voeding te kopen
zie link
http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=39212488

World's First nVIDIA SLi Certified Dual VGA Card-Dedicated Power Supply
Standard 5.25" design: fits into any 5.25" drive bay of all cases
Two 6-pin PCI-Express connectors support nVIDIA SLI technology
Work with main power supply: reduce the loading on current PSU and no need to upgrade current PSU while running dual card mode
Keeps stable power input for graphic cards to maximize the overclock-ability & performance
Three LEDs display: red for power on, one green LED for 12V1, and another one for 12V2
High reliability: MTBF>100,000 hours
Protections: Input Circuit, Over Power, Short-Circuit, Under Voltage, Over Voltage, and Over-temperature protection
Safety / EMI Approvals: CE and FCC certified

Zelf ook in gebruik om mijn 2x2900xt aantesturen.
De ati 2900xt hebben elk 2x pci-e 6x stekker nodig en aangezien mijn voeding alleen 2x zo stekker bevat heb ik deze vga voeding gekocht zodat er 2xstekker er bij kwam.
Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat ik maar meteen voor een nieuwe voeding ga gezien de prijs en mogelijke uitbreidingen in de toekomst.

De voeding die ik nu heb is deze, zoals hier beschreven. Ik heb gehoord dat Dell moeilijk is met het vervangen van voeding, waarop moet ik speciaal letten..?

Verwijderd

voeding van dell zijn geen standaart voeding vandaar dat je deze alleen bij dell ka bestellen
Waar je op moet letten zijn de 12volt lijnen hoeveel ampere ze leveren.
Kijk voor een voeding die minimaal 2x16ampere kan levenen.
Hoe hoger hoe beter kwa ampere.

Verwijderd

Da's wel een hele dikke; alleen al 400 watt op de 12V.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 00:27
300 Watt voor een HD3870 is vrijwel zeker te weinig. Wellicht in een systeem met 1 harde schijf, geen insteekkaarten en een 45 watt CPU met 2 reepjes ram. Maar je zit al heel snel aan 300 Watt EN die apparatuur is niet nieuw. Condensatoren verouderen en worden minder efficiënt. Dus die voeding kan nu best al eens minder dan 300 Watt gaan leveren.

Kortom, koop een nieuwe voeding. Bij voorkeur een 80plus (80%+ efficiënt) van 380 watt of meer. Heb je een zware quadcore, is je CPU zwaar overklokt of een sloot harddisks? Dan stapje meer 430 watt of meer.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Deze vraag hoort eigenlijk in Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 ;)
En ik denk dat het wel gaat werken aangezien het een redelijk zuinige videokaart is maar zo'n 80 Watt.

[ Voor 36% gewijzigd door -The_Mask- op 07-12-2008 23:13 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

DJSmiley schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:04:
ik dacht dat die 75watt de limiet was van PCIe buspowered, niet van een losse (6pins) connector.
Naja, ik kan ook in de war zijn ;)
Ja, het schijnt dat die 6 pins kabel officieel 75 watt support. Maar er kan wel meer door (zie quite hieronder), het zal eerder een spec voor de graka makers zijn.
The PCI Express 2.0 specification released in January 2007 added an 8 pin PCI Express power cable. It's just an 8 pin version of the 6 Pin PCI Express power cable. Both are primarily used to provide supplemental power to video cards. The older 6 pin version officially provides a maximum of 75 watts (although unofficially it can usually provide much more) whereas the new 8 pin version provides a maximum of 150 watts. It is very easy to confuse the 8 pin version with the very similar-looking EPS 8 pin 12 volt cable.
http://www.playtool.com/p...nnectors.html#pciexpress8

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Ik heb zelf een HD3850 en die kwam met 1x molex naar 6-pins PCI-e verloopje. Dit draaide zonder problemen met een noname 350 Watt voeding. Een HD3870 verbruikt wel iets meer stroom, maar afhankelijk van de rest van je systeem is er een grote kans dat het nog wel lukt. Natuurlijk is er een hele makkelijke manier om daar achter te komen: uitproberen.

Alternatief is nog om eens naar de HD4670 te kijken. Deze kaart presteert maar iets minder goed dan een 3870 (ongeveer op het niveau van een 3850), maar is wel van een nieuwere serie, gebruikt wat minder stroom en heeft geen aparte stroom kabel nodig.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de ervaringen tot nu toe en de rest van mijn set-up ga ik het proberen met een splitter d'r tussen bij de schijf en een verloopje. Mocht dit niet werken, kan ik alsnog opzoek gaan naar een nieuwe voeding.
Bedankt voor de reacties, iedereen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:06:
300W is i.d.d. te krap, voeding moet m.i. minimaal > 350 watt zijn voor een 3870.

TS: kijk even op de voeding, daar staat het keurig op.
Nee , 450 wat wordt minimaal aanbevolen voor de 3870

450 Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express® power connector recommended (550 Watt and two 6-pin connectors for dual ATI CrossFireX™)

http://ati.amd.com/products/radeonhd3800/requirements.html

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 06:50:
[...]

Nee , 450 wat wordt minimaal aanbevolen voor de 3870
Videokaart fabrikanten gaat uit van Qtec, Sweex, Trust of Xgear voedingen...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 09:06:
[...]

Videokaart fabrikanten gaat uit van Qtec, Sweex, Trust of Xgear voedingen...
Maar op dezelfde site staan ook de aanbevolen voedingen , en daar staat geen sweex , trust of xgear tussen.

http://ati.amd.com/produc.../powersupplies.html#pstop

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 13:38 . Reden: onjuistheid verweidert ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-12 03:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 09:39:
[...]

ik heb welleens gelezen dat te weinig power uit je voeding , je videokaart dan extra opwarmt :*)
Kolder. Ik weet niet wáár je dat hebt gelezen, maar bij te weinig power valt je videokaart uit en daarmee ook je pc. Sterker nog, bij minder ("te weinig") opgenomen vermogen zou 'ie juist koeler moeten worden en bij meer opgenomen vermogen wordt 'ie warmer (wet van behoud van energie etc...)

Verwijderd

woelders schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 09:47:
[...]

Kolder. Ik weet niet wáár je dat hebt gelezen, maar bij te weinig power valt je videokaart uit en daarmee ook je pc. Sterker nog, bij minder ("te weinig") opgenomen vermogen zou 'ie juist koeler moeten worden en bij meer opgenomen vermogen wordt 'ie warmer (wet van behoud van energie etc...)
Denk dat je gelijk hebt :9~

Gaat het uit de eerste post verwijderen om zo min mogelijk onjuiste informatie op het web te laten staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem zojuist besteld, ik post over een paar dagen wel of 't loopt of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist de kaart erin geschoven, de bijgeleverde kabel (éénmaal molex naar 6-pins PCI-e) gebruikt en getest. Alles werkt perfect!

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 18:27
75watt maximaal uit een 6pins stekker kan natuurlijk niet , hoe moet een gtx280 dan aan al die power komen?

75 watt kan je pci express poort maximaal leveren aan je videokaart , als je een beetje kwaliteit voeding hebt moet het wel kunnen , ik heb het voor elkaar gekregen om een hd3850 crossfire set icm een 5000+ te laten draaien op een 350 watter van tagan

Verwijderd

75 + 75 = 150

en indien ook nog 8-pins aanwezig:

75 + 75 + 150 = 300

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12 00:27
glangeveld schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:12:
75watt maximaal uit een 6pins stekker kan natuurlijk niet , hoe moet een gtx280 dan aan al die power komen?

75 watt kan je pci express poort maximaal leveren aan je videokaart , als je een beetje kwaliteit voeding hebt moet het wel kunnen , ik heb het voor elkaar gekregen om een hd3850 crossfire set icm een 5000+ te laten draaien op een 350 watter van tagan
Een 350 Watt Tagan is iets anders dan een 300 Watt noname. Verder gebruikt een HD3850 ongeveer 20 Watt minder dan een HD3870. Dus wat je in jouw geval zou je bij een HD3870 ook naar een 380 Watt voeding zitten kijken (na 350 is 380 de volgende stap).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• DJSmiley
glangeveld schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:12:

DJSmiley in "HD3870, 6-pins PCI-e verloop, één molex"

dat dacht ik dus ook, dat dat een PCIe limiet was.. naja, whatever, t werkt iig voor TS :)
Pagina: 1