[Dos Revival] Ideale gamebak van toen

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb hier staan: Een Pentium 133 (gedownclocked naar 75mhz) met 64mb ram (had niet kleiner) en een 4gb schijf (idem) met een S3 Virge 3d 4mb erin, en een echte soundblaster AWE64.

Hier speel ik al tijden mijn dos games op, zit Dos 6.22 op, Windows 3.1, en een simpel dos menu.
Duke3d, Keen, Warcraft 1, Terminal Velocity, dat soort spul.

Ik was er een 2e naast aan het bouwen voor de 3dfx games, denk aan Tomb Raider, Carmageddon, Nightmare Creatures, etc. Hier miste ik alleen nog een 2e soundblaster voor, en een goede schijf. Verder is dit een Pentium II (slot 1) 350mhz met 64mb ram, en ATI 16mb PCI + Voodoo II 12mb.

Ik krijg nu de oude pc terug die mijn zusje een paar jaar geleden van mij gekregen heeft, en dat is een P200 MMX met 64mb ram, en een 2.5gb harde schijf. (Een IBM 300gl 6282)

Nu vraag ik me af, is het werkbaar om 1 machine te bouwen waar ik allebei mee kan? Zal de P200 niet te snel zijn voor de echt oude spullen, en niet te langzaam voor Carmageddon 1/2 op 3dfx? Het is zo lang geleden dat ik dit heb gedaan, de kennis is er nog zeker wel, maar ik kan niet meer zo goed inschatten hoe snel/langzaam dit spul is/was :P

Ik zorg in ieder geval voor ''echt'' spul, dus een echte soundblaster, overal Dos en Windows drivers voor, en omdat ik het ding dan ook op het netwerk wil hangen bij een XP en Vista machine, overweeg ik Windows 98SE, maar ik heb ook Win95 OSR2 nog origineel liggen, wat misschien beter geschikt is ivm de oude Dos spullen.

Wat zouden jullie doen? 2 aparte, of 1 die alles aankan? Als ik er eentje kan bouwen die alles goed aankan, schenk ik de rest van de onderdelen aan de volgende tweakers die dit een leuk project vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-12-2008 20:27 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57
Met Dosbox kun je prima de snelheid limiteren voor de oudjes, en dat draait op een quadcore nog primaa. Bovendien heb je niet al die bepaalde hardware nodig. Moet dus kunnen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35
Let je wel op beveiliging ?

Win95 is zo lek als een mandje, als je die tegenwoordig aan internet hangt.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Windows 98 is beter dan Win95 OSR2 en je kan nog sommige nieuwe programma's op draaien. De support loopt namelijk meestal vanaf Win98.

Voor je eigen veiligheid kun je beter niet direct op internet aansluiten. Misschien via Hamachi als tunnel naar iemand anders, dat schermt rest van internet af en is gevaar stukken kleiner. Dat moet wel via andere moderne pc of goede router.

Een andere idee is b.v. epia computer maken met dosbox erop, zodat alles lekker klein blijft. De oude computers zijn namelijk lomp en zwaar. (Je had anders wel Wyse van HCC Dagen kunnen halen, 25 euro voor compleet thin client als prima voorbeeld pc.)
Epia is klein, zuiniger en stiller. Je kan bijna "console" van maken voor oude games :)
Wyse heeft soundblaster emulatie in de bios, zodat oude games via soundblaster moeten werken.

[ Voor 37% gewijzigd door MrDummy op 07-12-2008 21:18 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ken DosBox heel goed, draai het al heel lang op mijn Vista desktop. Ik vind toch dat bepaalde zaken niet geweldig draaien, bijvoorbeeld Tyrian. Heel framerate-intensief, bij bepaalde Cycle snelheden draait het laggy, ga je die ophogen tot op een acceptable speelsnelheid gaat DosBox over zijn nek. Daarbij draai ik Vista natuurlijk gewoon op een TFT en dus word de resolutie behoorlijk gestretched. Last but not least is het natuurlijk niet ''echt'', en je kunt er geen Voodoo op emuleren.

Om al die reden draai ik een aparte machine en daar heb ik ook absoluut geen moeite mee. Ik heb de spullen, ik heb de ruimte, en heb er lol mee. Het gaat mij puur om de juiste machine, zodat ik er maar 1 nodig heb voor in feite 2 generaties met games.

Ik was overigens niet van plan een Win95 aan het internet te hangen. De Win98 misschien wel. Win95 heeft game-wijs mijn voorkeur, je kunt er nog heel goed mee naar Dos booten en dos drivers etc gebruiken. Win98 is beter met voodoo ondersteuning.

Moeilijk :P

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-12-2008 23:32 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:26:
Wat zouden jullie doen? 2 aparte, of 1 die alles aankan?
Ik zou twee losse nemen. Het spul dat in Win9x goed werkt is plug-n-play PCI-based, terwijl oude DOS spellen doorgaans alleen op ISA/VLB meuk werken.

Voor DOS spellen (tot Windows 95)
- ISA Soundblaster 16
- 486 DX 66, liefst Intel, zie hier voor de rest: SIMM geheugenreepjes en een VLB videokaart.

Voor 3dfx-games idd eerder een P2, all-PCI, met Voodoo II of 3. Maar da's allemaal vrij simpel te vinden.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dreamvoid schreef op zondag 07 december 2008 @ 23:55:
[...]

Ik zou twee losse nemen. Het spul dat in Win9x goed werkt is plug-n-play PCI-based, terwijl oude DOS spellen doorgaans alleen op ISA/VLB meuk werken.

Voor DOS spellen (tot Windows 95)
- ISA Soundblaster 16
- 486 DX 66, liefst Intel, zie hier voor de rest: SIMM geheugenreepjes en een VLB videokaart.

Voor 3dfx-games idd eerder een P2, all-PCI, met Voodoo II of 3. Maar da's allemaal vrij simpel te vinden.
Ik kan me nog herinneren Duke3d en Dune II wel onder Win95 te hebben gespeeld. Zolang dat soort dingen werken, ik kan hem altijd nog in Dos modus booten als sommige zaken lastig doen.

De soundblaster die ik heb, de AWE64 is wel ISA dus geen PCI problemen.

De enige vraag dus is of een 200mmx niet te rap is, en of die wel meekomt met Carma II op een Voodoo 2, i.e., zal de CPU geen bottleneck worden.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30

Thandor

SilverStreak

Een Pentium 200MMX te rap? Voor wat precies? :) Games zoals Duke Nukem 3D, Dune II, Commander Keen en Warcraft gaan daar prima op. Zelf zou ik liever voor de 200MMX gaan dan voor bv. een DX2/66 bij een retro bak als ik moest kiezen uit één PC. De reden is simpel omdat je op de 200MMX waarschijnlijk veel meer games draaiende krijgt. Ik moet er niet aan denken om Command & Conquer (evt. Red Alert) of The Settlers II op een DX2/66 te draaien. Zelfs een 200MMX kan met die games nogal aan de trage kant zijn (AI in C&C die vast zit, The Settlers II met een 224x224+ map vol met tegenstanders). Mocht je daarentegen een game willen draaien die te snel loopt op een 200MMX dan kun je de 200MMX wellicht underclocken naar 75/90/100MHz. Echter rest wel de vraag of dit nut heeft. De meeste écht oude games draaien daar ook te snel op :z.

Wat betreft OS neig ik naar Windows '95 omdat deze minder RAM verbruikt. Windows '95 wil wel draaien met 64MB RAM terwijl '98 dan toch al wat sneller traag wordt. Vergeet niet dat Win9x systemen geen ster zijn wat geheugenbeheer betreft dus het swappen naar HDD wil je graag voorkomen. Qua driversupport moet je je niet druk maken qua OS, dan zit je met zowel '95 als '98 wel snor :).

In hoeverre de 200MMX i.c.m. Voodoo2 in staat is om Carmageddon 2 te draaien kan ik je niet uit ervaring vertellen. Vermoedelijk gaat dat wel draaien ondanks dat de Voodoo2 toch graag een snellere CPU heeft voor optimale prestaties. Wat de Voodoo2 betreft kun je hier prima drivers downloaden. Test even 'FastVoodoo2 V4.6' drivers en mochten die geen oplossing bieden dan is de '3dfx Voodoo2 V3.02.02' een prima driver. Bij de FastVoodoo kun je evt. overwegen om de 3MHz overclock (90MHz is default volgens 3Dfx, sommige fabrikanten deden een paar MHz meer) weg te halen en de vSync weer in te schakelen zodat je van Tearing af bent. De Voodoo is ook tweakbaar, zeker de Voodoo Graphics, en daar kun je hier wel wat tooltjes voor vinden. Welke de beste is durf ik niet te zeggen omdat ik het tweaken via de zgn. 'SET-environment' deed. Om even te quoten van iets wat ik ooit eens geschreven heb:
Some of the SET variables I used to tweak the 3Dfx card are: SET SST_SCREENREFRESH=75, SET SST_GRXCLK=57, SET SST_FASTMEM=1, SET SST_FASTPCIRD=1, SET SST_VIDEO_24BPP=1, SET FX_GLIDE_NO_SPLASH=1, SET FX_GLIDE_SWAPINTERVAL=0. Also setting the GAMMA correction lower (default is 1.3) resulted in an increase of the image quality.
Let wel dat deze voor de Voodoo Graphics zijn. Als jij ze in de AUTOEXEC.BAT plaatst downclock je de Voodoo2 naar 57MHz. Anyhow, zoek even met Google naar bv. SET SST_GRXCLK, dan kom je vanzelf wel wat informatie tegen.

Als je veel tijd hebt zou ik het gewoon allemaal nog even nalopen en testen. Welke games draai je het liefste en hoe lopen die op de systemen die je hebt staan. Trek daar je conclusies uit ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb zelf wat stapel mobo's met P233 MMX over, op basis van VIA chipset met paar PCI slots en ISA slots. Ze zijn overbodig geworden door pc upgrades, maar voor mensen die graag eentje wil, kan me hiervoor vragen. Hoewel, ik mag niet hier aanbieden dus ik zal maar straks advertentie plaatsen in V&A.
En ja, ik heb nog paar cpu's die ik nog niet heb gebruikt.

P233 MMX is iets moderner dan P200 MMX en kent weinig problemen. Het laat zich ook makkelijk onderklokken als het te snel gaat. Het kost niet zoveel meer.
Processor is geen probleem, maar oude moederbord is meestal minder betrouwbaar doordat elco's meer gaan lekken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Thx Thandor, dat is heel nuttige info.

@ Mrdummy: Hardware heb ik genoeg, dus dat is het probleem niet. Ik ga de tips van Thandor ter harte nemen, en maar eens kijken hoe ver ik kom met de 200MMX. Ik denk dat de Voodoo II de boel wel overeind houdt.

Ik ga dan toch maar voor Windows 95, en de data overdragen doe ik dan wel met zipjes in plaats van via het netwerk, heb nog 2 oude zipdrives liggen, eentje op USB en eentje op parallel.
Pagina: 1