Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP SP3] Hoe Snelkoppelingen in Mappenlijst te tonen?

Pagina: 1
Acties:

• hkmarc
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-03-2020
Na uitgebreid googlen (en zoeken in GoT) zonder resultaat stel ik mijn vraag hier.

Ik heb sinds vanmiddag enkele partities op mijn schijf gemaakt, omdat ik Ubuntu naast XP wil gaan draaien.
Een aparte partitie voor mijn Windows-installatie en verschillende partities voor al mijn data, denk aan een Video-partitie, een Documenten-partitie, etc.

De map 'Mijn Documenten' is nu helemaal leeg, op de snelkoppelingen naar de mappen die hierin eerst stonden na.
Nu is mijn vraag: Hoe toon ik deze snelkoppelingen in de Mappenlijst (Folder Tree)?
(Dus dat ik op het '+'-teken voor 'Mijn Documenten' klik en de snelkoppelingen verschijnen onder 'Mijn Documenten'..)

Iemand die de oplossing heeft, suggesties?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alleen: een snelkoppeling is een bestand, geen folder.

Je kan kijken of je met junction.exe (resource kit utility) net zoals onder Linux versies een symlink kan maken, die zou dan wel te zien moeten zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Folder drivemapping mischien? (deze computer->beheren->schijf management).

Enkel nadeel dat dan dacht ik geen letter meer aan je schijf kan maken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• hkmarc
@alt-92,
Hmm.. ik snap niet wat je bedoelt, maar als ik bij uitvoeren junction.exe ingeef krijg ik de melding dat ik dat bestand niet heb.

[ Voor 2% gewijzigd door hkmarc op 07-12-2008 21:08 . Reden: Irrelevant ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[google=junction.exe]
Zoals ik al aangaf, het is een Resource Kit dingetje, dus die heb je dan niet standaard in XP zitten ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• hkmarc
@alt-92
Sorry, ik drukte per ongeluk op 'Verstuur Bericht' ipv 'Bekijk Bericht' , ik had het namelijk net op wikipedia opgezocht dat het iets is dat lijkt op een snelkoppeling, maar ik begreep er het fijne niet van.
Ik ben bang dat dit iets te veel moeite voor mij wordt want als ik er nu al niks van begrijp .. :?
Maar ik had gehoopt op iemand die zoiets al een keer geprobeerd heeft, want ik kan de oplossing echt nergens op google vinden..

@SinergyX
Als ik daar ben weet ik niet hoe ik verder moet en het ziet er niet naar uit (na de menu's geprobeerd te hebben) dat daar de oplossing ligt.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hkmarc schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:43:
ik had het namelijk net op wikipedia opgezocht dat het iets is dat lijkt op een snelkoppeling, maar ik begreep er het fijne niet van.
Ik ben bang dat dit iets te veel moeite voor mij wordt want als ik er nu al niks van begrijp .. :?
Het is heel simpel :)
De eerste link van de google opdracht geeft je de download link al, en om jouw gewenste resultaat te bereiken kun je in een command prompt
junction c:\link d:\doelmap
gebruiken.

oftewel:
junction d:\testjunction d:\workdir

Junction v1.05 - Windows junction creator and reparse point viewer
Copyright (C) 2000-2007 Mark Russinovich
Systems Internals - http://www.sysinternals.com

Created: d:\testjunction
Targetted at: d:\workdir

Hiermee heb ik dan een extra folder in D: genaamd testjunction, maar die verwijst naar D:\workdir (en laat dezelfde inhoud zien).

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 07-12-2008 20:51 ]

• hkmarc
Thx ik ga het meteen proberen! :P
Nice dat je zo snel reageert, ik laat meteen even weten of ik eruit kom.

EDIT:
Ik heb Junction gedownload en als ik het dan start dan zie ik een commandprompt even tevoorschijn flitsen en verder gebeurt er niks.
Als ik dan gewoon in een commandprompt dit command probeer krijg ik de volgende melding:

C:\Documents and Settings\Marc Goossens>junction e:\ C:\Documents and Settings\M
arc Goossens\My Documents

'junction' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

C:\Documents and Settings\Marc Goossens>

EDIT2:
Volgens mij heb ik nu wel de goede locatie opgegeven want ik krijg nu het volgende:

C:\Documents and Settings\Marc Goossens>desktop\junction\junction.exe

Junction v1.05 - Windows junction creator and reparse point viewer
Copyright (C) 2000-2007 Mark Russinovich
Systems Internals - http://www.sysinternals.com

The first usage is for displaying reparse point information, and the
second usage is for creating or deleting a NTFS junction point:

usage: desktop\junction\junction.exe [-s] [-q] <file or directory>
-q Don't print error messages (quiet)

-s Recurse subdirectories

usage: desktop\junction\junction.exe [-d] <junction directory> [<junction target
>]
-d Delete the specified junction
example: junction d:\link c:\winnt

Ik ga het proberen!

EDIT3:
Het is bijna gelukt, er was opeens een nieuwe map :)
Nu nog die mappen goed zien te krijgen in 'Mijn Documenten', maar ik denk dat dat wel gaat lukken.
Hartelijk bedankt voor de hulp, ik laat zo nog even weten of het is gelukt :)

[ Voor 117% gewijzigd door hkmarc op 07-12-2008 21:28 ]

• hkmarc
OK: Het is nu gelukt, alleen lukt het me niet meer om junctions te verwijderen, het zou fijn zijn als je me hier nog mee zijn kunnen helpen

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met de usage hints die je nota bene zelf gepost hebt kom je er niet uit? :)

junction -d <jouw_nepgelinkte_folder>

Verwijderd

Een alternatief is gebruik maken van een standaard (oude DOS) functie, SUBST

Er bestaan ook GUI tooltjes, zoals http://www.ntwind.com/software/utilities/visual-subst.html

Nadeel is dat je alleen kan werken met drive letters, dus niet met virtuele folders zoals in junction ...

• hkmarc
alt-92,
Als eerste: ik snapte niets van hoe ik die haken moest zetten :P
Vervolgens krijg ik het bericht

"C:\Documents and Settings\Marc Goossens>junction -d c:\documenten
...
Error deleting c:\documenten: Access is denied."

, dus ik krijg de junction niet weg. Deleten lijkt me niet zo'n goed idee, aangezien ik dan die hele andere folder weggooi.
Enig idee hoe ik dit oplos? (Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn dat ik een complete noob ben met de console ..)
Pagina: 1