Airport express configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Ik heb in mijn huis het volgende netwerk:

-WAN=UPC extreme 24mbit (UPC kabelmodem)
-Kabelmodem gaat naar een D-link (DGL 4100) router met 4 lan poorten
-D-link access point (AP) (DWL-2100) zit in een van de 4 lan poorten van de router
-D-link 8 poorts switch zit ook in een van de 4 lan poorten.

Het AP (DWL-2100) werkt perfect. Kan verbinden met mijn N95, PS3 en laptop. De AP is WPA2 geconfigureerd.

Ik heb van iemand een splinternieuwe Airport Express (AE) gekregen. Deze wilde ik gebruiken om mijn muziek via itunes naar mijn surround set te krijgen. Dit wil ik doen via een "vaste" pc die via de switch op het netwerk zit.

Ik heb van alles geprobeerd: met WPA2, zonder WPA2. Accespoint gereset, etc. Ik krijg met geen mogelijkheid de AE te zien. Als ik de software installeer dat krijg ik als melding dat er geen apparaat gevonden is.

De software (CD) heb ik op mijn laptop geinstalleerd, en later ook op een vaste pc.

Na diversen resets van de AE (softe en harde resets) blijf ik hetzelfde krijgen, geen apparaat te zien.

Is het nog mogelijk op de Airport Express via de rj45 ingang te configureren? Ik heb van alles gezocht, maar kom er niet achter hoe dat moet, en of het wel kan.

Mijn netwerk is NIET DHCP, alle ip's adressen zijn statisch. (192.168.1.xxx)

Mijn virusscanner (Avira) heb ik al uit/aan gehad, ook Windows firewall aan en uitgezet, omdat je op 'n gegeven moment spoken gaat zien.

Uiteraard kan de airport ook defect zijn. Ik zie wel na een harde reset, dat het lampje in de goede volgorde knippert.

Zijn er mensen die nog een idee hebben? Ik had nog een zoek opdracht in het forum geplaatst, maar zie niet echt mijn probleem naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het zou goed kunnen dat de Airport Express met DHCP een adres probeert te krijgen, en als dit niet lukt, zo'n vaag 169.x.x.x adres neemt. Dat kunnen de computers op jouw netwerk volgens mij niet zien, omdat het niet hetzelfde subnet is. Heb je al eens geprobeerd om DHCP wél (tijdelijk) aan te zetten, en dan proberen te configureren? Andere optie is om via een draadloze netwerkkaart de Airport te zoeken, misschien lukt dat wél. Hij creëert namelijk een onbeveiligd toegangspunt waar je dus met elke draadloze netwerkkaart op kunt en op die manier kun je altijd in de configuratie komen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
Als dat zo is, vind ik het erg onlogisch. Je hele (wifi-gedeelte) netwerk overhoop halen.

Maar wellicht een goede tip. Ik ga morgenavond eens kijken of het gelukt is. Het zou zeker een optie kunnen zijn wat je aangeeft. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je de airport hard reset naar fabrieksconfiguratie zet 'ie een eigen wifi netwerk op. Verbind daarnaartoe en je zult 'm zien. Standaard laat 'ie configuratie via de ethernetpoort niet toe omdat dat 'het internet' is.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2008 20:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 11:30
CyBeR schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:51:
Als je de airport hard reset naar fabrieksconfiguratie zet 'ie een eigen wifi netwerk op. Verbind daarnaartoe en je zult 'm zien. Standaard laat 'ie configuratie via de ethernetpoort niet toe omdat dat 'het internet' is.
Ik heb toch echt mijn AE's via ethernet geconfigureerd na een harde reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232049

Weet je dat zeker? Had je niet toevallig ook verbinding met je airport / wifi? Mij is het nl. ook nog nooit gelukt om dat kreng via de ether-poort te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
EINDELIJK gelukt (sorry dat ik schreeuw)

Wat een tegenvaller was dat. Maar goed, even m'n wifi overhoop moeten halen, maar zoals eerder gezegd, eindelijk is het gelukt.

Nu dacht ik, dat als de AE eenmaal geconfigureerd is, dat je deze via elke pc waarop itunes staat, deze toe kan voegen als luidspreker. Op mijn laptop met uiteraard wifi aanboord gaat alles nu prima. Kan muziek luisteren, en zodra ik de speakers in itunes verander, heb ik muziek over mijn hifi.

Echter, als ik nu itunes opstart via mijn "vaste" pc, ziet itunes op die pc geen AE. Het vinkje "Zoeken naar luidsprekers die zijn verbonden via AirTunes" is grijs, zodat ik die niet kan uit of aanvinken (staat aan, maar het is grijs, dus niet in gebruik) Ik zou toch zeggen dat als de AE in mijn netwerk zit, ik deze ook kan zien via een NIET draadloze pc.

Denk ik nu fout, of is het gewoon niet mogelijk. Al hier gezocht en via Google, maar niets wat er op wijst of dit wel of niet kan.

btw: Fijne Feestdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52188

Het moet wel mogelijk zijn om via een wired pc naar je AE te streamen. Voor de zekerheid even de Apple faq bekeken:

Question: A computer connects via wire to an existing wireless access point/router. Can this wired client send an AirTunes stream to AirPort Express via the existing router?

Answer: Yes, if they are on the same subnet. These are common examples of when it would work:

* The existing router is an AirPort Extreme Base Station set up as WDS main, with the AirPort Express set up as WDS remote.
* The AirPort Express has joined the network (AirPort or third-party) in client mode.
* You have a wired-only router sharing your Internet connection with a separate wireless access point that bridges the network to wireless clients. As in the two examples above, the AirPort Express would be either a WDS remote or in client mode.

Bron: http://support.apple.com/kb/HT1515

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 13:54

job

Airport resetten naar standaard waarden.
Airport met utp aan je switch of router hangen.
(En ik ben bang dat je toch even dhcp moet aanslingeren op je router)

Cd in een pc steken die aan het bedraadde netwerk hangt. software installeren, opstarten en naar je airport laten zoeken. (deze zal nu wel gevonden worden) Klik op manual setup. Ga naar het tabblad wireless. Selecteer daar: "join a wireless network".
Voeg de juiste gegevens in. Klik op update. De airport gaat opnieuw opstarten. Trek de utp kabel eruit.
Airport aansluiten waar je hem wilt hebben. Itunes instellen en klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 28-12-2008 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63780

job schreef op zondag 28 december 2008 @ 11:38:
Airport resetten naar standaard waarden.
Airport met utp aan je switch of router hangen.
(En ik ben bang dat je toch even dhcp moet aanslingeren op je router)

[...]
DHCP aanslingeren is niet nodig ivm Apple's Bonjour (zero-config network) (of SNMP?). Mijn AE is te configureren door gewoon een netwerkkabel tussen een pc/mac en de AE te proppen.
Pagina: 1