Boven PSU specs, welk risico? (hier)

Pagina: 1
Acties:

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 16:54
Ik had graag een grafische upgrade gedaan van mijn Dell Vostro 410 met Q9450 en 4GB RAM. Het probleem is dat er slechts een 360W (Dell?) voeding inzit. Nu zit ik een beetje met een dilemma, ofwel het risico nemen en volgende kaart kopen, en 'proberen' met de huidige voeding. Daarom heb ik ook niet bepaald de zwaarste grafische kaart eruit genomen.

SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 4830 - 512 MB DDR3 - PCI-Express 2.0

De andere kant van het dilemma is een HD 4850 kopen maar dan vergroot ik alleen de kans van een nieuwe voeding te komen kopen, betekent €50 duurdere gfx kaart en €75 voor 550W voeding. Een verschil van €125 dus. En ik speel zelden games.

Nu zit er een (belabberde!) HD 3650 DDR2 256MB in, en als ik kijk op verschillende sites raden ze zelfs voor deze kaart een 400W voeding aan. Dus rekenen ze dan echt zo'n groot overschot?

En welke zijn de 'gevaren'? Neem dat ik nu een verbruikspiek heb en mijn pc valt uit, welke zijn dan de gevaren voor mijn kaart en voeding?

Alvast bedankt

PS: als deze kaart te zwaar zou zijn, welke raden jullie dan wel aan? HD4650?

Verwijderd

Gaat echt wel werken hoor met die 360 watt voeding. Alleen voor de meest high-end kaart is 360 watt te weinig.

Alleen als je ook nog eens die Q9450 zwaar geOC'd hebt is het i.d.d. te weinig.

• lowlow
Nee hoor die Q9450 is niets overclocked

Verwijderd

Dan gaat het echt wel werken. En die 4830 is toch prima als je geen games speelt? Ik speel games met een nog veel brakkere kaart (HD3200).

En in het allerergste geval (met die 4850) trekt ie het net niet en dan kan je altijd alsnog een nieuwe voeding kopen. Gewoon kwestie van even tooltje draaien dat HDD's, CPU en graka tegelijk maximaal belast en je weet het direct.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Dit zal geen probleem zijn! Vriend van mij heeft een HD3870 in zijn Aldi-PC met 300watt voeding gestopt en draait (na ~1.5 jaar) nog steeds prima :z

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• lowlow
Heb meer en meer de indruk dat de voeding - en grafische kaart producenten onder één hoedje spelen! :)
Ik ga dan voor de Sapphire HD 4830! Meer heb ik niet nodig
Thx

[ Voor 9% gewijzigd door lowlow op 07-12-2008 18:31 ]

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
lowlow schreef op zondag 07 december 2008 @ 18:19:
Heb meer en meer indruk dat de voeding - en grafische kaart producenten onder één hoedje spelen! :)
Ik ga dan voor de Sapphire HD 4830! Meer heb ik niet nodig
Thx
Nee, Grafische kaart producenten willen het op safe spelen, aangezien er nog steeds mensen zijn die 550w qtec voedingen kopen en er van uitgaan dat al het high-end spul daar makkelijk op draait.
Met een goede a-merk voeding hoeft het wattage helemaal niet te "voldoen" volgens de psu specs die de graka fabrikant aangeeft.

http://specs.tweak.to/15535

• lowlow
Toch nog één vraagje hierover. Mag je die benchmarks dan ook met een korreltje zout nemen? Heb hier een vriend die niet echt uit ervaring spreekt maar eerder uit theorie. En die stelt dat de grafische kaart (HD 4830) 'on full load' 200W verbruikt en mijn CPU (standaard Q9450) ook 150W. Laten we zeggen een hele zware 'scene' in een spel. Dit betekent dat je harde schijf op dat moment ook nog eens extra veel verbruikt. Natuurlijk weten we dat met alle andere randapparatuur er dan zwaar over de 360W gegaan wordt.
Ik kan dus bijgevolg stellen dat dit eerder extreme omstandigheden zijn en dat je deze in praktijk niet tegenkomt?

Verwijderd

200 watt full load is voor het hele systeem. Niet alleen de videokaart.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Een HD4830 die 200 watt verbruikt :z Die benchmark bedoelt vast het complete systeem :z

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• lowlow
Ok lijkt mij ook wat veel voor één zo'n kaartje. De berekening zal dan toch niet echt kloppen. Een geruststelling. :)

Verwijderd

let op als je een andere voeding koopt, de pin layout van een dell moederbord KAN anders zijn dan van een gewoon zelf in elkaar gezet systeem

• lowlow
Heb ondertussen mijn Sapphire HD 4830 al enkele dagen. De eerste dagen had ik wel wat probleempjes. De PC viel af en toe uit en vooral als ik een 2de scherm (extended desktop) probeerde in te stellen werd het scherm geel of geelachtige verticale balken (bekend probleem?!) en startte dan terug opnieuw op.
Ik had vanaf het begin de settings wat veranderd en had met ATI overdrive overclocked naar 650Mhz en 1100Mhz. Ik denk dat daar het probleem zat(?) Nu heb ik net de 8.12 driver verwijderd en herinstalleerd en het probleem lijkt opgelost. Ook zal ik voor het moment de overclock settings disabled laten. Nu kan ik dus ook perfect met 2 schermen werken.

Liggen de problemen die ik had aan de voeding of aan andere oorzaken..?

PS: Ik stel het dus (momenteel) met een 360W Dell voeding

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

overclocken is geen garantie he, op standaardsnelheid werkt het toch goed? laat het dan ook zo.

• lowlow
Garantie valt weg als je ATI's eigen tool: ATI overdrive gebruikt?! Nee, you're right, nu werkt het vlotjes prestaties zijn meer dan goed genoeg. Maar had alleen nog graag geweten als het nu aan de voeding kon gelegen hebben?

• lowlow
Ik heb dus; zoals eerder gezegd, de 8.12 driver herinstalleerd maar nu krijg ik nog altijd problemen wanneer ik mijn 2de scherm (>lcd tv) inschakel. De settings staan de allemaal standaard en niets overclocked. Nu kreeg ik zelf een BSOD. Ik begrijp niet dat ik wel 2 uur lang GTA IV kon spelen op high graphics maar dat hij geen video'tje kan afspelen op mijn 2de display. Kan dit toch aan de voeding liggen? GTAIV zou veel intensiever moeten zijn voor de gfx kaart of klopt dit niet?
Graag enkele bevestigingen vooraleer ik een nieuwe PSU aanschaf... Thx

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
lowlow schreef op zondag 21 december 2008 @ 02:22:
Ik heb dus; zoals eerder gezegd, de 8.12 driver herinstalleerd maar nu krijg ik nog altijd problemen wanneer ik mijn 2de scherm (>lcd tv) inschakel. De settings staan de allemaal standaard en niets overclocked. Nu kreeg ik zelf een BSOD. Ik begrijp niet dat ik wel 2 uur lang GTA IV kon spelen op high graphics maar dat hij geen video'tje kan afspelen op mijn 2de display. Kan dit toch aan de voeding liggen? GTAIV zou veel intensiever moeten zijn voor de gfx kaart of klopt dit niet?
Graag enkele bevestigingen vooraleer ik een nieuwe PSU aanschaf... Thx
Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al. Het lijkt mij aannemelijk dat gtaIV veel meer van de voeding vraagt, ik weet het wel zeker.

Dus, zou je niet eens kijken of het probleem ergens anders kan liggen. Ik geef maar een hint: softwarematig, driver upgrade/downgrade catalyst 8.11/8.10? Hardwarematig: kunnen de gekste dingen zijn, geen idee.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

lowlow schreef op zondag 21 december 2008 @ 00:14:
Garantie valt weg als je ATI's eigen tool: ATI overdrive gebruikt?! Nee, you're right, nu werkt het vlotjes prestaties zijn meer dan goed genoeg. Maar had alleen nog graag geweten als het nu aan de voeding kon gelegen hebben?
niet dat je garantie meteen weg is, meer dat het niet *gegarandeerd* is te werken, het is niet verplicht dat je kaart moet kunnen overclocken, nog geen hz sneller dan de standaard snelheid.
dat mensen ondertussen gewend zijn dat het wel kan is wat anders :)

en over je crashen met video's, dat ligt niet aan je voeding, waarschijnlijk n driver issue..

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 17:50
Je kunt een programma zoals hwmonitor installeren en dan kijken wat er met de voltages gebeurt. Met name de 12V is belangrijk. Blijft die op een goed niveau, dan weet je zeker dat je voeding het allemaal trekt.

• lowlow
Het vreemde is dat het soms gebeurt, vooral als de pc al wat langer draait. Andere keren werk het wel dus. Ik vraag mij toch nog af als dual screen video afspelen om de één of de andere reden niet meer stroom vraagt dan GTA IV spelen.. (?)
Ik denk dat ik toch eens zal proberen met een andere PSU (evt deze van een vriend).

• lowlow
Heb eventjes gecheck met HWMonitor: bij het spelen van GTA zakt het van 12.03V naar 11.71V, is dit een probleem?
Afbeeldingslocatie: https://9bt6ca.bay.livefilestore.com/y1p7jucytRbaVoe2iofkH2iD97hsh55xUztHLRGGBp_3SVlf_4uRxqgixnn9k3xtvOKuLs1ReNrkASAUuRWWBqSNQ/hwmonitor.jpg

• lowlow
niemand? dacht ook aan koelingsprobleem evt?

• michaelvt
  • Laatst online: 16-05 23:23

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Er mag ongeveer een afwijking van 5 tot 10% in het voltage zitten, dus die 11.71V is nog geen probleem ;) . Heb je een windows herinstallatie gedaan? En de vorige drivers helemaal verwijderd met drivercleaner in safe mode?

• lowlow
Dat is nog een idee. Maar het vreemde vind ik dat het soms wel werkt en soms niet, vooral als hij al een tijdje aanstaat (warm is?). Als het aan Windows of de drivers zou liggen zou het telkens fout gaan denk ik?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Kijk het anders eens aan met je kast open en/of een extra case-fan. En mogelijk kun je ook temperatuur van je grafische kaart monitoren met b.v. Speedfan en/of Everest. Maar het kan inderdaad ook een driver/codec issue zijn.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Sowieso heb je geen problemen met GTA IV, dus het lijkt me niet dat die voltage drop echt een probleem is. Je kaart wordt ook niet plotseling heel heet als je overschakelt naar 2 schermen. Wat al vaker genoemd is, waarschijnlijk is het een software probleem. Probeer eens alles opnieuw te installeren, grote kans dat je problemen daarna verleden tijd zijn.

specs

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 08:33
Dat het voltage zakt komt volgens mij meer doordat je de 12V lijn relatief meer gaat belasten dan de 5V lijn bij het gamen. Ik zou je geen zorgen maken, als je psu het niet trekt gaan er niet zo snel dingen stuk. Ver voor die fase krijg je spontane reboots.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• lowlow
Ik zal een nieuwe kopen. Zou deze PSU voldoen? Heb een Q9450 en 4GB Ram naast de HD 4830

http://www.antec.com/usa/...tails.php?lan=us&id=23500

• de_harde_kern
  • Laatst online: 02-04 21:13
Zoals een aantal keer is gezegd is het waarschijnlijk een driver issue, probeer dan eerst je systeem of te herinstalleren of gewoon die oude drivers goed weg te gooien zoals eerder al is beschreven. Scheelt je toch weer een paar tientjes.

• lowlow
Op dit moment werk ik er al weer een paar uur op, heb terug mijn oude HD 3650 erin gestoken. Perfect stabiel. De laatste keer dat ik mijn pc aangestoken had met de 4830 erin begon mijn scherm na een aantal minuten te flikkeren en vervolgens freezen. Bijna overtuigd dat het aan de PSU ligt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:57
Als een PSU inelkaarstort krijg je over het algemeen vastlopers of reboots. Ik weet niet wat de kwaliteit van die Dell voeding is verder. Zelf heb ik een tijdje terug een E8400 met HD4870 op een Antec EarthWatts 380W voeding gezet, werkte zonder problemen. Nu is een E8400 een CPU met 65W TDP, een Q9450 doet 95W TDP. Je CPU vreet dus meer stroom, je videokaart iets minder dan mijn configuratie. Verder is je PSU 20W minder, alhoewel dat helemaal niks zegt. Het gaat bij voedingen tegenwoordig puur om wat er op de 12V rail geleverd kan worden.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Ik zou zelf eerst eens Windows opnieuw installeren. Het is sowieso altijd prettig om te doen als je een nieuwe grafische kaart in je systeem hangt. Ook al blijf je bij hetzelfde merk, er blijft altijd wel iets achter op je systeem van de oude kaart. Als het daarna nog niet werkt kun je altijd nog een voeding aanschaffen.

Overigens is 500 watt van een kwaliteitsmerk zeker wel voldoende.
Pagina: 1