• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb de kast van m'n pc nog niet zeker wat er defect is maar ik denk dat het mijn moederbord is.

Ik heb namelijk het volgende probleem; afgelopen week viel elke keer het geluid van m'n computer uit en windows (vista) geeft aan dat er geen audioapparaat is geïnstalleerd, als ik mijn pc dan reboot dan heb ik wel weer geluid. Eind die week stond m'n pc gewoon aan en ik rook een branderige lucht in mijn huis, ik kwam erachter dat het bij mijn PC vandaan kwam dus ik heb hem meteen uitgezet en de stroom eraf gehaald, enkele dagen later de stroom er weer opgezet maar als ik dat doe maakt de kast een heel hoog irritant piep geluid, heb hem gister aangezet om te testen, hij doet het wel nog gewoon, ik heb alleen geen geluid (behalve dan het hoge irritante pieptoontje uit m'n kast :P ) en als de interne speaker van m'n pc een toontje geven is deze ook heel vervormt en raar

Ik denk dus dat mijn moederbord het heeft begeven maar dat moet ik nog even nagaan maar mijn vraag is vooral, hoe zit het met mijn Vista installatie? Als ik een nieuw moederbord koop (zelfde merk+type) moet ik dan Windows opnieuw installeren / activeren?

Als ik niet hetzelfde moederbord kan krijgen en ik moet een andere kopen moet ik sowieso wel Windows opnieuw installeren, hoe zit het dan met Activeren van Vista? ik heb Ultimate OEM, kan ik deze daar dan weer op activeren of gaat dit niet lukken?

Edit:

Specs:
Asus P5B Deluxe
Intel C2D E6600, niet overclocked
4 GB DDR2

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 08:58

ricardo246

Life's what you make it!

Bij het vervangen van een belangrijk onderdeel zal Windows vragen om opnieuw te activeren.
Ik heb een ander mobo erin gezet bij mijn PC, geen her-installatie , wel opnieuw activeren (pas na een maand maar toch).
Een ieder hier zal je adviseren een her-installatie te doen als je een andere versie / merk / model installeert van bijv. het mobo.

Check je voeding ook gelijk even....................

I have no special talent. I am only passionately curious.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou in ieder geval proberen te achterhalen waar die piep vandaan komt, zeker icm met branderige lucht zou het mij niets verbazen als die afkomstig is van je voeding.

Geluid wat wegvalt kan naast een hardwarematig ook een softwarematige oorzaak hebben.

Met andere woorden: Het is niet zeker dat beide dingen met elkaar in verband staan.

Verwijderd

ricardo246 schreef op zondag 07 december 2008 @ 17:41:
Bij het vervangen van een belangrijk onderdeel zal Windows vragen om opnieuw te activeren.
Ik vraag me af of Vista op serienummer checkt hoor (als dat er al in staat), lijkt me dat je met exact hetzelfde type mobo gewoon door kan.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 08:58

ricardo246

Life's what you make it!

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 17:48:
[...]

Ik vraag me af of Vista op serienummer checkt hoor (als dat er al in staat), lijkt me dat je met exact hetzelfde type mobo gewoon door kan.
correct, ik ben er vanuit gegaan dat er een andere type in komt. Zelfde type mobo = geen activatie nodig.
Ik ben zelf van 650i naar 680i gegaan zonder her installatie, wel een activering nodig.

Zoals ik222 ook al zei, check je voeding.........

[ Voor 9% gewijzigd door ricardo246 op 07-12-2008 18:21 . Reden: update (je) ]

I have no special talent. I am only passionately curious.