Toon posts:

Machine dood na overklokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn poging mijn machine te overklokken zit ik nu met een waarschijnlijk gesneuvelde moederbord.

Ik heb een E6400, een Asus P5B deluxe, 2x 1GB Kingston PC6400 value geheugen, een nvidia 7600GT, een Antec 80+ 380W voeding en 3 SATA harddisk en een SATA dvd speler.

Tijdens het overklokken liep het geheugen 1:1 en was de pci / pci-e port gelocked op 33.33 en 100 Mhz

Tijdens het "ongeluk" liep de pc stabiel op 390Mhz FSB op Vcore 1.35V (1.296 V op cpu-z) met ongeveer 48C op core0 en core1

Ik was een spel aan het spelen toen ik een piep hoorde, beeld uitviel en een smelly geur uit de kast kwam.

Nadere reuk inspectie blijkt die geur uit de hoek te komen waar het geheugen zit maar visueel geen verbrande componenten te zien.

Als ik de pc aanzet gaat de CPU fan wel lopen, het led lampje op het moederbord brand maar verder niets. De spanning uit de voeding is gechecked en ok.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en of ik iets fout heb gedaan. Het geheugen stond op auto voltage. Het moederbord zal dit geheugen toch niet hoger dan de 1.8V gepushed hebben?

Ik heb geen 2e pc om componenten uit te wisselen.

Verwijderd

Probeer anders eens 1 reepje in 1 van de 2 niet gebruikte sloten. Kijken of ie dan wat doet.

Verwijderd

Topicstarter
Was ik vergeten te vermelden. Dit had ik al gedaan ook met een spare pc4200 geheugen die ik nog had liggen.

Ook heb ik het moederbord geresetted.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 16:16

lasharor

7 december 2004

Denk het ergste hoor,

heb je alle condensatoren na gekeken? zie je echt geen brandplekken, haal je bord eventueel uit de kast en bekijk het van de achterkant!

Probeer ook nog het volgende: Haal de stekker uit je pc en duw je power knop vervolgens 10 seconde ingedrukt, probeer daarna over enkele minuten weer op te starten. (dit zorgt er voor dat er echt geen stroom meer in je mobo (lees: condensatoren) zit.)

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Ik heb eens hetzelfde gehad met een p4 mobo, had hem overgeclockt van 3,0 naar 3,6 en toen deed hij precies hetzelfde.
Veel kans dat je goedkope kingston geheugen het niet trok en dat je daarmee je mobo+ geheugen naar de eeuwige jachtvelden heb gestuurd ;)
Gelijk een mogelijkhijd om je mobo te upgraden en wat ocz geheugen te kopen, maar het is natuurlijk niet te bedoeling dat "upgraden" in de toekomst zo blijft werken.

Veel kans dat je CPU nog in orde is, controleer dat eerst voordat je mobo gaat upgraden enzo, die hoogstwaarschijnlijk gewoon kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kingston geheugen is PC6400 = 400Mhz, op het moment fatale stond ie te draaien op 390Mhz, dat zou dan toch moeten werken :s

Het was van dat geheugen van 25-30 euro en toen ik het kreeg kwam ik er achter dat het sodimm was, maar dat zou niet moeten uitmaken lijkt mij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 14:09:
Het was van dat geheugen van 25-30 euro en toen ik het kreeg kwam ik er achter dat het sodimm was, maar dat zou niet moeten uitmaken lijkt mij.
Sodimm past toch niet in een regulier mobo?

Verwijderd

Topicstarter
lasharor schreef op zondag 07 december 2008 @ 13:59:
Denk het ergste hoor,

heb je alle condensatoren na gekeken? zie je echt geen brandplekken, haal je bord eventueel uit de kast en bekijk het van de achterkant!

Probeer ook nog het volgende: Haal de stekker uit je pc en duw je power knop vervolgens 10 seconde ingedrukt, probeer daarna over enkele minuten weer op te starten. (dit zorgt er voor dat er echt geen stroom meer in je mobo (lees: condensatoren) zit.)
Ik het het moederbord in mijn hand gehad -> achterkant ziet alles er goed uit, en de geur lijkt van 1 condensator te komen al ziet ie er goed uit. Ik kan proberen die eruit te solderen en te vervangen maandag.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 14:43

CaDje

Framedrops for life

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 14:11:
[...]

SO-DIMM is meestal voor laptops.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 14:20

Haan

dotnetter

[...]

Het zou je verbazen hoeveel onderdelen toch "passen" als je maar goed genoeg je best doet, dat heb ik wel gezien toen ik af en toe op de TD van een computerwinkel werkte :X

Maar ik denk niet dat de TS notebook geheugen in z'n pc heeft gestopt, dus hij zal wel iets anders bedoelen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 19:53
Net als Anonnymous! heb ik dit probleem ook gehad met een Asus bord icm een pentium 4 cpu. Toen bleek ook bij mij dat de moederbord overleden was. Als je zegt dat de voeding en het geheugen goed zijn dan kan niet anders zijn dan of de cpu of de moeder bord. Heb je niet de mogelijkheid een andere cpu van iemand te lenen om dit ook uit te sluiten?

Verwijderd

Nee, want de PC heeft eerst gewerkt maak ik uit te TS op. Ik denk dat we kunnne stellen dat dit met SO-Dimms op een noemaal mobo uitgesloten is.

Dus TS, wat bedoel je met SO-Dimm?

Verwijderd

Topicstarter
[...]

het stond op de verpakking.

Dit zat erin: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G

Verwijderd

Topicstarter
n00b dat ik ben.. de manual van kingston was voor sodimm / dimm modules . tis gewoon dimm

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:39

KoffieNT

banaan

Trouwens al andere videokaart geprobeerd? Of je 7600GT in een andere pc gedaan?

:D

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

een asus p5b deluxe staat bekend dat je weinig of moeilijk kan overclocken (weet uit eigen ervaring) 8)7 :)

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Topicstarter
Nivida_intel schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:05:
een asus p5b deluxe staat bekend dat je weinig of moeilijk kan overclocken (weet uit eigen ervaring) 8)7 :)
Dat weet ik nu ook ;) Alleen zonde om het te weten door het ding om zeep te helpen. Het bios bood wel al deze mogelijkheden.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12
Dikke onzin, P5B klokt hardstikke goed. Draai hem ook op 3.4Ghz. Dan weten jullie niet hoe het moet.
Geen probleem. Northbridge weleens nagekeken? Die worden gloeiend heet normaal, ik heb er daarom ook een Zalman op zitten..
En waarom gebruik je valueram met overklokken? Dat is wel vragen om problemen. Pak op zijn minst HyperX, valueram is daar dus niet voor gemaakt...

[ Voor 32% gewijzigd door ID-College op 11-12-2008 15:29 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Onzin! Ook ValueRam moet gewoon op of onder 800 MHz kunnen blijven werken zonder problemen, ook al is de standaard FSB 266 of 333 MHz!
(Ik neem aan dat je dan wel de ratio vast zet op 1:2 oftewel 2,0 zodat een FSB van 390 MHz niet leidt tot geheugen dat bijv. op 1000 MHz draait...)

Verwijderd

Topicstarter
woelders schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:55:
Onzin! Ook ValueRam moet gewoon op of onder 800 MHz kunnen blijven werken zonder problemen, ook al is de standaard FSB 266 of 333 MHz!
(Ik neem aan dat je dan wel de ratio vast zet op 1:2 oftewel 2,0 zodat een FSB van 390 MHz niet leidt tot geheugen dat bijv. op 1000 MHz draait...)
Het geheugen stond synchroon dus draaide op 2x 390Mhz = 780 Mhz

Ik had trouwens geen extra koeling op mijn Northbridge. Het bordje was foor FSB 400 gemaakt was mijn beredenatie.
Pagina: 1