Toon posts:

ATi Crossfire: vraag over gebruik VRAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van de aankondiging van CJ in het ATi Nieuwsdiscussietopic dat AMD een prijsverlaging voor de HD4000-series gaat doorvoeren overweeg ik nu serieus een tweede HD4870 aan te schaffen. Ik zit daarbij echter met een vraag waar ik na uitgebreid zoeken zelf geen antwoord op kan vinden:
Ik heb nu een Club3D HD 4870 met 512MB. Stel dat ik nu een HD 4870 met 1024MB koop, gebruikt 'het systeem' dan het VRAM van de kaart met 512MB of van die met 1024MB?

Ik weet dat een Crossfire-setup slechts van één van beide kaarten het VRAM gebruikt. Kiest hij automatisch de kaart met het minste of die met het meeste geheugen? Of maakt het ook uit in welk slot ze zitten?

Voor de volledigheid:
Ik heb gezocht via Google, ik heb diverse artikelen over Crossfire X gelezen en uiteraard de website van ATi zelf geraadpleegd. Nergens kom ik verder dan het bovenstaande.

Mijn Systeem:
ASUS Rampage Formula (Intel X48, 1600Mhz FSB, dual PCI-e 16x)
Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,4Ghz
Corsair Dominator 4GB-RAM
Club3D Radeon HD4870 512 (C 8.11)
Windows Vista HP 64 bit

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 10:19
Hoe je erbij komt dat het ram van maar één kaart wordt gebruikt weet ik niet , maar da's pure bull.

Op beide kaarten zal maar 512MB gebruikt worden , want er wordt uitgegaan van de kleinste ram hoeveelheid(in dit geval de hoeveelheid op je huidige HD4850), dus die extra 512MB van die HD4870-1GB laat je ongemoeid. Beetje zonde dus.

Ik zou of gewoon een tweede HD4850 met 512mb nemen of je huidige kaart verkopen en dan twee HD4870's met 1GB nemen, dan haal je er tenminste het meeste uit.

HD4850 + HD4870 in CF is nauwelijks beter dan 2 HD4850's in CF dus die optie valt zowiezo al af.

[ Voor 10% gewijzigd door Demon_Eyez op 07-12-2008 13:08 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar in ieder geval een helder antwoord, waarvoor dank!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even terzijde:

In je titel en topicstart heb je het over 'VRAM'. VRAM is een specifiek type geheugen dat dual-ported is, om writes vanaf de CPU en reads voor de framebuffer tegelijk toe te staan. Het was in de jaren '90 gangbaar op high-end videokaarten omdat het clock-for-clock betere prestaties leverde dan DRAM, maar tegen aanzienlijk hogere prijzen. Tegen eind jaren '90 is VRAM weggedrukt door snellere types DRAM zoals SDRAM, waar de huidige GDDR3/4 nog altijd van afgeleid is omdat DRAM veel goedkoper te produceren was en bovenal veel hoger geclocked kon worden, waardoor de latencies door brute force op gegeven moment lager werden dan bij VRAM.

Dus... wat voor RAM je op je HD4870 hebt, het zal zeker geen VRAM zijn, maar DRAM, hoogstwaarschijnlijk in een of andere DDR-SDRAM variant :o

Oslik blyat! Oslik!