Een tijdje moeten experimenteren. Een tijdje moeten nadenken om een antwoord te vinden op de vraag van Floort. Wat zocht ik eigenlijk? Ik zocht achter een oplossing voor een probleem, niet achter een bepaald produkt. Zonder te weten of het de oplossing was plakte ik er de woorden backup en realtime op. Maar achter af gebleken is dat niet voldoende om het probleem te definiëren.
Probleem/produkt 1: geen iota mag verloren gaan van de huidige inhoud. Uptime van het systeem is 100%, multiple users, ... Op de data in de caches van de schijven na valt dit op te lossen met RAID. Backups staan hier orthogonaal op.
Probleem/produkt 2: Men moet terug in de geschiedenis kunnen gaan. Ook wel backups geheten. Deze worden periodiek genomen, geheel/incrementeel, ... Dit gaat naar tapes, servers of voor de thuisgebruiker naar een 2e schijf of wisselbaar medium.
Produkt/probleem 3: Weinig data mag verloren gaan dus het is niet zo streng (maar kan wel zo streng zijn) als in probleem 1. Probleem 2 helpt voor lange termijn maar de geschiedenis op korte termijn is veel belangrijker. Backups zijn moeilijk toegankelijk en versies vergelijken al helemaal niet te doen. Zeer veel backups nemen is ook nog eens duur. De oplossing is "snapshots". Elk uur (of welke maat je maar wilt voor heel korte termijnen) wordt een backup genomen van wat veranderd wordt. Op minder korte termijn (elke dag) wordt een geaccumuleerde kopij bijgehouden. Deze kunnen worden gewist na een backup. De snapshot zit op hetzelfde filesysteem. Gecombineerd met produkt 2 lost het al heel wat op.
Probleem/produkt 4: Geschiedenis van bestanden. De verschillende versies van een set informatie wordt meestal gedefinieerd als "elke veranderde set is een andere versie". Dit gaat niet met backups. De oplossing is versioncontrol. cvs,...
Probleem 5: Eigenlijk willen we produkt 4 maar dit kan een inbreuk maken op de manier van werken. Bovendien is het expliciet. Produkt 3 heeft deze nadelen niet maar kan geen versie controle emuleren.
Produktie omgevingen zullen vaak voor produkt 4 kiezen maar voor thuisgebruikers kan probleem 5 belangrijker zijn.
Oplossingen uit deze thread:
http://www.arsoftware.co.uk/productDisplay.php?id=95 voor delta Tijd -> 0
http://mogware.com/FileHamster/
Bij 1, 3 en 5 heb je steeds andere definities van realtime. Een samplerate die staat voor elke milliseconde, elk uur, of elke keer je save clickt respectievelijk.

De laatste was mijn probleem. Met dank voor alle input!