Toon posts:

Truecrypt quick format

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een 1TB USB-schijf encrypten. Dat duurt echter twee dagen. Omdat ik ook al twee keer een BSOD heb gehad (door een instabiele videograbber), en dan dus weer opnieuw moet beginnen, wilde ik de Quick Format gebruiken. Ze raden dit af, maar ik vind maar weinig documentatie hierover.

Het is niet dat ik topsecret bestanden heb - waar je de hele schijf voor moet encrypten, en zelfs een hiddenvolume voor kan instellen - maar ik wil niet dat anderen de gegevens op de schijf kunnen zien.

Quick Format is in 10 minuten klaar. Daarna kun je de schijf mounten, en bestanden wegschrijven. Wat is dan het bezwaar?

Ik neem aan dat elk bijgeschreven bestand versleuteld wordt weggeschreven naar de 'lege' ruimte, die daarvoor eerst geformateerd wordt. Je hebt dus geen snelheidswinst, maar zit niet 48 uur met een onbruikbare computer opgescheept. Is die vertraging bij het wegschrijven het enige probleem (voor gebruikers die níet bij de geheime dienst werken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik gok dat het verschil zit in files die al op de disk stonden voor de format. Die zijn bij een quick format gewoon terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie quickformat als in de inhoudsopgave uit een boek scheuren, alle tekst blijft bestaan. Een deep format wist elke bladzijde. Met een simpel recover programma zijn alle bestanden van voor een QF meestal 100% te recoveren. Als dat geen probleem is, prima :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf is nieuw, en dus nog leeg. Er valt dus niets te recoveren. Dan heeft Quick Format dus helemaal geen bezwaren (voor thuisgebruikers)?

Het wegschrijven gaat wel erg traag: ik schrijf nu van een oudere USB-schijf naar de nieuwe (encrypted) USB-schijf - over dezelfde hub - met 1 MBps. Complete schijf gaat 5 dagen duren... Voordeel is dat ik het elk moment kan onderbreken.
Dan heeft Vista ook nog zulke irritante voortgangsbalkjes: tijd berekenen duurt minuten, en je ziet geen voortgang, en dan blijkt het 800MB bestand plotseling al helemaal weggeschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je dan ook voor een USB schijf gekozen. Een quick format op een normaal (SATA) aangesloten schijf duurt 2 seconden in TC. Je kan beter die schijf uit de behuizing halen, volschrijven en hem er daarna weer inzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2008 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05
Het verschil tussen een quick format en een volledige format bij een nieuwe schijf is dat men bij een volledige format niet af kan leiden hoeveel data er op staat. Versleutelde data en geformatteerde lege ruimte ziet er namelijk hetzelfde uit: als random bytes.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En over dat quick format:

Under quick format, TC will create the NTFS system blocks at the appropriate places within the partition. Individual sectors will appear just as they came from factory. As data is written to any sector, it will then become encrypted. What might be a problem? Someone can determine exactly how much actual data you have and where data is actually encrypted or not. Might be useful under some circumstances, but probably won't really break you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wat de nadelen van een quick-format op een lege schijf is (weinig tot niets dus) had je zelf ook wel moeten kunnen bedenken (of anders wel gevonden kunnen hebben). Dat je snelheidsproblemen hebt, heeft echter weinig met je oorspronkelijke vraag te maken. Ik sluit dit topic daarom met het verzoek in het vervolg wat beter zelf te zoeken :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.