[Ubuntu] GSM via bluetooth benaderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Ingrediënten:

Ubuntu 8.04
Samsung mobiele telefoon met bluetooth, intern geheugen en een extra geheugenkaart
Sweex USB BT202 bluetooth stick

Doel: de bestanden op de telefoon benaderen en liefst ook aan kunnen passen. De geheugenkaart uit de telefoon plukken is namelijk nogal een karwei en een USB-kabel gaat ook niet zo makkelijk. Dus ik dacht, dan doe je dat gewoon via bluetooth..

En dat valt tegen. Na alle beveiligingen uitgezet te hebben en de telefoon op de desktop trusted te hebben gemaakt en de desktop op de telefoon "goed te keuren" kan ik rechts op het bluetooth icoon klikken, browse device, verbinden met de telefoon en wat wachten later krijg ik dan een nautilus venster met "Geluiden", "Muziek", "Geheugenkaart" mappen enzovoorts. Dat werkt tot zover allemaal prima, dat zijn de mappen die op de telefoon staan.

Maar dan dubbelklik ik op één van die mappen en krijg de volgende melding:

"Kan "obex://[DE:AD:BE:EF]/Geheugenkaart" niet weergeven.
Fout: Another operation in progress
Kies een andere weergavemethode en probeer het opnieuw."

Ik weet van niks. "Geheugenkaart" kan ook "Muziek" of wat dan ook zijn, net welke map ik probeer. Soms kan ik zelfs de / van de telefoon op m'n buik schrijven, maar ik kan er niet de vinger op leggen waarom ik die soms wel en soms niet krijg. Ik heb het idee dat het ook nogal veel tijd kost om die / tevoorschijn te krijgen (iig meer dan 10 seconden), maar ik heb nooit eerder bluetooth gebruikt dus weet niet hoe snel het zou moeten zijn. Telefoon verplaatsen helpt niet.

Ik heb gnome-vfs-obexftp en gnome-bluetooth geïnstalled maar dat maakt helemaal niets uit. Desktop discoverable gemaakt maar dat helpt ook niet. Als ik naar die foutmelding zoek op Google krijg ik eigenlijk alleen maar sourcecode dingen dus ik ben blijkbaar de eerste die met dit probleem te maken heeft gekregen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ik zou zeggen: begin eens met het posten van de output van dmesg. Dat moet je al wat meer informatie verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
flapdrol85 schreef op zondag 07 december 2008 @ 12:42:
ik zou zeggen: begin eens met het posten van de output van dmesg. Dat moet je al wat meer informatie verschaffen.
Daar staat niets in. Er komt geen toevoeging op het moment dat die error komt.

Another operation in progress maar ik weet niet *wat* voor other operation. Anders zou ik 'm wel afschieten.

[edit]
Ik ben erachter dat ik perfect met rechtsklik bluetooth > send file een bestand naar de telefoon kan uploaden. Erg snel gaat dat naar mijn mening niet, een bestand van 2MB duurde ongeveer een minuut ofwel 34KB/s en dat lijkt niet sneller of langzamer te gaan als ik de telefoon aan de andere kant van de kamer leg. Ik had meer verwacht, maargoed, ik zou ermee kunnen leven als het ook mogelijk zou zijn om bestanden van de telefoon naar de PC te halen. Maar dat kan helaas niet. Via Google heb ik ondertussen wel een topic gevonden als ik naar die foutmelding zoek: *dit* topic. :(

Er stond geloof ik een enkele "bridge firewalling registered" in dmesg, maar ik zou niet eens durven te zeggen of dat überhaupt hier iets mee te maken heeft. Ik weet ook niet waardoor die was getriggered.

[ Voor 49% gewijzigd door Mentalist op 09-12-2008 07:37 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53
Ik heb hetzelfde probleem. En geen echte foutmelding te vinden waarmee je wat mee verder kunt. Op internet niets te vinden. Geen log file. Die is er gewoon niet. Je ziet gewoon niet wat er gebeurt op de achtergrond. Onbegrijpelijk. Ik begrijp er ook geen fluit van dat er op heel internet nergens ook maar iets dat lijkt op documentatie te vinden is anders dan broncode van Bleuz. Bluetooth ondersteuning in Linux is nog verre van ideaal. Het is sowieso al vreselijk traag. Als je werkelijk alles in 1 keer goed doet dan gaat het opzich wel. Dus eerst Bluetooth enablen op je mobiel, dan USB Bluetooth adapter in PC. Bluetooth applet verschijnt, recht klikken "Apparaat doorbladeren", komt bestandsmanager omhoog met mappen op telefoon, bladeren naar juiste map, bestanden selecteren, kopieren, map op pc opzoeken, daar plakken en vervolgens half uurtje niet meer naar omkijken(afhankelijk van hoeveel data er gekopieert moet worden). Maar waag het niet om een foutje te maken, bijv een afbeelding op de mobiel gelijk openen door dubbelklikken, want dan ... dan gebeurt er niets gedurende de eerste 10 minuten en kan je ook niet meer met de Bluetooth verbinding. Steeds "Another operation in progress". Als je dan probeert om de verbinding te verbreken en opnieuw op te zetten geraak je nog verder van huis, steeds time outs met maken nieuwe verbinding. En opeens na 10 minuten verschijnt de afbeeldingen viewer met de afbeelding die je "even" dacht te bekijken. |:(

Euhm... \n ...