Een N netwerk Met G ontvangers?

Pagina: 1
Acties:

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:46

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een draadloos N netwerk te maken, ik heb nu een G netwerk, maar begin toch teveel nadelen er van in te zien, vooral extern bureaublad en HD materiaal streamen lukt gewoon niet.
En na meer dan 3 muren is het signaal te zwak.

Nu heb ik al een router uitgezocht, namelijk de Asus wl 500W
Als iemand na het lezen van het verdere verhaal een betere weet, meld dit dan :)
Deze kies ik mede omdat ik nu de asus wl 500g heb.

EDIT: Nadat ik de pricewatch heb bekeken, kwam dit er ook wel goed uit: D-link DIR-655

Maar nu had ik een paar vragen, die ik niet zo 123 kan vinden.

1: Zal het signaal sterk genoeg zijn om door 4 of 5 stenen muren te komen (1 laag stenen), mijn g netwerk lukt dit soms, maar dan wel met 1 vakje, en valt vaak weg. Maar de afstand zal hoogstens 7/8 meter zijn.

2: Kan ik met deze router mijn oude ontvangers (G) blijven gebruiken, en dan later ook N ontvangers kopen?

3: Is het uberhaupt nodig om speciale N ontvangers te kopen?
En zo ja, welke raden jullie aan, ik kan ze namelijk niet vinden in de pricewatch.

Alvast heel erg bedankt, ik zal vast wel weer informatie vergeten zijn, maar dat krijg je ook om 4 uur in de nacht >:) (trouwens wel de tijd waarop ik mijn meest inspirerende verhalen bedenk :p )
En elk ander advies wat relevant is is welkom, en mits dit onder de 150 euro gaat kosten, ga ik geeneens overwegen om draden te trekken, want dat gaat nog lastig worden....

[ Voor 5% gewijzigd door painkill op 08-12-2008 01:48 ]

Mijn SNES verzameling!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-03 21:32
theoretisch moet het lukken. echter in praktijk valt toch wel de snelheid weg.
hoe sterk is je wifi kaart, hoe sterk is de zender Zelf?

daarnaast hd matriaal over wifi is nog steeds ongeschikt. gigabit verbinding is veelbeter.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Gigabit is toch weer met draad?
En het gaat hoogstens om 720P materiaal.
Edit: Ok, dit gaat alleen om de lan poorten.

[ Voor 23% gewijzigd door painkill op 07-12-2008 19:40 ]

Mijn SNES verzameling!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-03 22:35
Je kan je N router prima op b/g laten werken, zo hoef je geen (dure) nieuwe N ontvangers aan te schaffen (wel als je een compleet N netwerk op wilt zetten). Je kunt het beste uitzoeken of er geen opties zijn om betere richt/omni antennes op je ontvangers/zenders te plaatsen. Als je G kaartjes gewoon een te slappe zender/ontvanger heeft dan kun jij er wel een sterkere router achter knallen maar haal je nog niet veel meer performance bij het versturen van data.

Een goede N router en degelijke N-ontvangers zijn in principe wel instaat om 720p te streamen (desnoods met van te voren 10 sec buffer tijd ofzo). Zoek eens op of de fabrikant van je huidige router/ontvangers geen sterkere antennes kan leveren voor je router en ontvangertjes.

Staat je router niet op een plaats met veel geleidend materiaal ofzo (Meterkast)?

Ik raad je ook aan om is even hier te gaan kijken voor testjes van verschillende N routers. Er staan bij velen toch nauwkeurig vermeld in welke situaties ze een bepaald aantal MB/s halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wackoz op 07-12-2008 14:55 ]

één is geen, twee is één

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Bedankt voor de info, ik heb even die site nagelopen, maar ik kan niet echt vinden hoe sterk het signaal is, wel hoeveel het afneemt na 20 meter, maar dit zal gemeten zijn in een open ruimte, zonder muren.

En wat mij ook opvalt dat er veel keuze is, iets wat het voor mij niet makkelijker maakt.

En nieuwe antennes zal het sowieso niet worden, die zijn zo 40 euro per stuk, en een heel nieuw N systeem zal hoogstens 150/200 euro gaan kosten.
En mijn router staat nu helemaal vrij in een kamer.

Wat mij wel opvalt is dat er bij elke test een bijgeleverde ontvanger bijstaat, betekend dit dat fabrikanten er al 1 ontvanger bij doen?

Mijn SNES verzameling!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Heb net ook even een testje gedaan, bestand met wlan naar een lan verbinding sturen, 9Mb/s.
Is dit een beetje goed voor een G verbinding?

Mijn SNES verzameling!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
nou ik haal 11 Mb/s op mn bekabeld netwerk, dus als jij dat al haalt met wlan, moet ik toch iets aan mijn netwerk gaan doen

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-03 19:14
Ik zat met hetzelfde issue (HD materiaal streamen naar mijn Mediacenter in de woonkamer). Ik heb mijn Belkin N1 Vision de deur uit gedaan, en wel hierom:

De Belkin N1 Vision is een mooi ding om te zien, maar niet zo heel best. Hij gebruikt ook maar 1 frequentie om G en N uit te zenden (je moet dus bundelen).
Aangezien ik een gemixed netwerk heb (N op de Mediacenter, G op de HP Printer) zocht ik iets anders.

Gevonden; de Linksys WRT610N. Wat een wereldding. Mooi apparaat om te zien (geen externe antenne's!) en ook 4x Gigabit poorten voor LAN (voor mij wel van belang, en heeft de N1 Vision ook al). Tevens 2 frequenties (2,4GHz voor G en N, en 5GHz voor N). Die kunnen dus onafhankelijk van elkaar gebruikt worden.

Globale resultaten: Over 2,4GHz (G-band) naar de Mediacenter: 108Mbit verbinding; file copy 4-5MB/sec (dit op 10 meter hemelsbreed met 3 muren ertussen; nieuwbouw appartement). Dit fluctueerde nog wel wat. Op 2,4GHz op de N-band: verbinding viel steeds weg bij data transfer.
Op 5GHz op de N-band: >10MB/sec bij file copy. Op dat moment staat ook de 2,4GHz band aan voor mijn printer. Snelheid in Vista is 162Mbit, soms pieken naar 270Mbit.

Kortom; zorg dat je op die 5GHz band terecht komt (kan dus niet met oudere apparatuur!) en dan zal je waarschijnlijk een dual-band router moeten kopen zoals de Linksys. Wel duur, maar absoluut waard naar mijn idee. Eindelijk geen problemen meer met Full HD streams draadloos naar mijn woonkamer! _/-\o_

Verwijderd

Mb is natuurlijk Megabit he.. Als jij op je 100Mbit bekabeld netwerk maar 11Mbit haalt moet je er inderdaad iets aan gaan doen :).

Met wireless G is het een ander verhaal; hoewel het in theorie 54Mbit haalt is 11Mbit wel realistisch als de ontvangst niet optimaal is.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Maar nu zit ik dus weer met een probleem, nu weet ik dus nog niet of mijn netwerkkaart of gewoon heel G de bottleneck is, is er geen test om te kijken hoe snel mijn draadloze ontvanger is, vanuit de computer zelf?

En zoals ik al eerder zei, verhalen zoals die van soeski zijn echt een geweldige aanvulling, dat soort informatie heb ik nodig ;)

[ Voor 23% gewijzigd door painkill op 07-12-2008 23:57 ]

Mijn SNES verzameling!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41
Hoe bedoel je dat precies 'hoe snel mijn draadloze ontvanger is, vanuit de computer zelf?'. Hoeveel Mb/s je kunt halen van de computer waar de data staat naar de computer die het af moet spelen? Als je dat wilt weten moet je bijvoorbeeld iperf of netcps gebruiken, met de computer waarvan de data moet komen als server en de ander als client.

En je kunt berekenen hoeveel Mb/s je minimaal moet halen om een stream af te kunnen spelen. Bereken <grootte van materiaal in MB> / <filmlengte in seconden> = <Minimaal benodigde snelheid>.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 23:49:
Mb is natuurlijk Megabit he.. Als jij op je 100Mbit bekabeld netwerk maar 11Mbit haalt moet je er inderdaad iets aan gaan doen :).

Met wireless G is het een ander verhaal; hoewel het in theorie 54Mbit haalt is 11Mbit wel realistisch als de ontvangst niet optimaal is.
Lol, had ik weer es geen rekening mee gehouden, gebeurt me wel vaker 8)7

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Om ff samen te vatten

Voor het bereik ga je met een N router zeker voordeel halen zelfs als je G kaartjes gebruikt (hoewel je meer voordeel zal halen door N kaartjes te gebruiken). Voor de snelheid zal dat iets anders liggen dan heb je zeker N kaartjes nodig.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:09:
Hoe bedoel je dat precies 'hoe snel mijn draadloze ontvanger is, vanuit de computer zelf?'. Hoeveel Mb/s je kunt halen van de computer waar de data staat naar de computer die het af moet spelen? Als je dat wilt weten moet je bijvoorbeeld iperf of netcps gebruiken, met de computer waarvan de data moet komen als server en de ander als client.

En je kunt berekenen hoeveel Mb/s je minimaal moet halen om een stream af te kunnen spelen. Bereken <grootte van materiaal in MB> / <filmlengte in seconden> = <Minimaal benodigde snelheid>.
Het G netwerk kan bijvoorbeeld maar 11 mb/s aan, ik zit nu op 9, dit kan 2 dingen betekenen.
Of mijn G netwerk wordt volledig belast of mijn ontvanger zit al op 100%

Als ik dan nu overstap op N betekend dit sowieso een betere ontvangst, dus meer snelheid, mits de ontvanger dit toestaat.
Als deze nu al op 100% zit, dan heeft een N router geen enkele zin, behalve dat het signaal verder komt.
Snappie?

Mijn SNES verzameling!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Hmz een G netwerk kan maxiumum 54Mbps aan dus met 9Mbps is het maximum nog niet bereikt. Het punt is dat WIFI zijn snelheid naar beneden haalt om toch nog enige ontvangst te garanderen. In die zin gaat een helderder signaal al een snelheidswinst opleveren. (Ik heb dit geprobeerd met mijn dir-655 en het resultaat is verbluffend)
Pagina: 1