Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

mp3 naar mod/xm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.

Hier zit ik al enkele dagen mee. :) Ik zoek een programma om een mp3 (of ander muziekbestand) mee om te zetten naar een Chiptune formaat. (mod/xm/..)
Het enige wat ik in mijn zoektocht tegenkom zijn programmas die net het tegenovergestelde doen, waar ik niets mee ben. Heb al op andere fora hulp gevraagd, maar tot zover wist niemand de oplossing, en als laatste vluchtoord, probeer ik het hier maar eens.

(Of al iemand "He's a Pirate" en "The Black Pearl" uit de OST van Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl al in chiptune formaat heeft, zou dat ook volstaan. :))

Hartelijk bedankt voor elke tip die ik zou kunnen krijgen!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
kijk hier eens, een heel overzicht met trackers. Dan moet je waarschijnlijk wel eerst even een wav maken van je mp3.

Verwijderd

Wat je vraagt is volgens mij redelijk onmogelijk. Het is net als MP3 naar MIDI omzetten. Een MOD/XM is een set samples en een track. Net als Midi een track is, maar dan een die refereert naar bv. een wavetable. Er is geen manier om een nummer automatisch om te zetten. Dat moet je handmatig gaan tracken. En dan nog kom je maar enigszins in de buurt van het origineel.

Andersom is niet zo moeilijk. Maar wat jij wil kan volgens mij niet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mwah, volgens mij moet 't te doen zijn om een mp3 om te zetten naar whatever het native audioformaat van een mod is en dat dan te behandelen als een heel lange sample?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Da's wel heel pervers

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je (samples uit) een loop / track wilt gebruiken, kun je hem slicen. Proppellerhead ReCycle is daar uitermate geschikt voor. Eventueel kun je ze dan weer als losse samples opslaan en in je tracker gebruiken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyBeR schreef op zondag 07 december 2008 @ 05:48:
Mwah, volgens mij moet 't te doen zijn om een mp3 om te zetten naar whatever het native audioformaat van een mod is en dat dan te behandelen als een heel lange sample?
In een standaardmod kan dat volgens mij niet, maar misschien dat de uitgebreidere varianten (XM, S3M, IT, enz) hier wel mee overweg kunnen. Het proberen waard, al is het wel heel vies, zoals HlpDsK al zegt. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

CyBeR schreef op zondag 07 december 2008 @ 05:48:
Dan kun je net zo goed de MP3 file converteren naar een 48/64kbps MP3. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
officieel gezien zijn chiptunes zelfs nog simplistischer qua samples dan de 'standaard' mods; het zijn namelijk tracks waarbij de instrumenten opgebouwd zijn uit sinussen, zaagtanden en blokgolven ipv de gesamplede instrumenten.

Hieruit kun je al een aantal dingen concluderen; het is redelijk onmgelijk om een mp3 automatisch om te zetten naar een chiptune, omdat er geen programma is wat een redelijk lange sample om kan zetten in z'n elementaire waveforms (en waarbij die sequence van waveforms dan ook nog eens enigzins leesbaar is in de tracker als een 'notenbalk').

en ten tweede: je kunt dus wel een muziekje maken door je mp3tje op te knippen in kleinere samples, en die dan af te spelen. Ruimtewinst krijg je dan, door stukjes die het zelfde zijn, te representeren als 1 sample.

Ook hier ziet het in het trackerwindow waarschijnlijk niet uit als een sequence met in elke kolom een representatie van wat 1 bepaald instrument speelt.

Als je dat voor elkaar wilt krijgen, en dit is dan ook meteen de weg die jij eigenlijk zou moeten inslaan, dan regel je ergens vandaan een bladmuziek versie van je mp3tje, en gebruik je de noten om in ieder geval een begin te maken van je deuntjes. Uit je verhaal maak ik op dat het om de Pirates of the Caribbean gaat, waarvan ik durf te wedden dat er al bladmuziek van is te verkrijgen (zowel papier als pdf).

Nog een weg die je in kunt slaan, is een midi file (of een ouderwetse (polyfone) ringtone zien te regelen (en daarmee doel ik dus niet op een mp3 als ringtone). Deze kun je met midi sequencer software dan weer omzetten naar bladmuziek, en vanaf daar kun je weer naar je chipmusic sequencer gaan.
Pagina: 1