XP twee internet verbiningen

Pagina: 1
Acties:

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-03 10:42

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Okee, ik ben twee uur wezen zoeken op internet, en wezen klooien met NAT32, maar het lukt me maar niet.

Afbeeldingslocatie: http://redevice.nl/share/schema.png

Ik heb twee modems, beide aangesloten op een aparte internet verbinding. Deze modems hangen aan twee verschillende acces points. De ene verbind ik mee d.m.v. een 100MBit lan, de andere draadloos.

Ik kan wel op internet komen, en als ik de stekker er uit trek, doet het internet het nog steeds, ook al moet hij wel alle verbindingen resetten.

Nu de vraag: Hoe route ik verkeer over de draadloze modem? Want dat doet Windows niet vanzelf.

Heeft iemand ervaring met NAT32? Daarin kun je makkelijk instellen welke kaart hij moet gebruiken, of beide. Maar ik krijg dat niet echt aan de praat.

Ik verwacht dat het probleem hem zit in dat ik nu twee dingen heb met hetzelfde ip, namelijk 192.168.1.1. Wat dus wel weer raar is, is dat ik altijd de router/modem te pakken krijg, en niet meer bij mijn modem kom.

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 07-12-2008 11:05 ]

Verwijderd

Infant schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 18:53:
Ik kan wel op internet komen, en als ik de stekker er uit trek, doet het internet het nog steeds, ook al moet hij wel alle verbindingen resetten.
Dit is een erg onduidelijke zin, kan je dat beter uitleggen?
Nu de vraag: Hoe route ik verkeer over de draadloze modem? Want dat doet windhoos niet vanzelf.
Dat is echt heel makkelijk: bij netwerk properties van de betreffende adapter aangeven dat het draadloos modem de (default) gateway is.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 15:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:27:
Dat is echt heel makkelijk: bij netwerk properties van de betreffende adapter aangeven dat het draadloos modem de (default) gateway is.
Gaat niet helpen. Zolang de gateway van het bedrade lan aanwezig is, zal deze altijd voorrang krijgen vanwege de betere metric van een bedrade verbinding tov een wireless verbinding.

@TS. Wat zijn de subnetmasks die beide netwerken gebruiken?

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 06-12-2008 19:36 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
@?
Ze gebruiken allebij 255.255.255.0 als subnetmask. Bijde routers wijzen mijn pc een ip toe via DHCP.
Voor mijn draadje is dat dan 192.168.2.124, wlan 192.168.1.104

@beer als ik een van beide verbindingen uit mijn pc trek, gaat hij wel automatisch over op de andere.

Verwijderd

Question Mark schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:35:
[...]
Gaat niet helpen. Zolang de gateway van het bedrade lan aanwezig is, zal deze altijd voorrang krijgen vanwege de betere metric van een bedrade verbinding tov een wireless verbinding.
Nee hoor, niet als je die op handmatig zet.

Dus bij de bedrade verbinding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MLluXQM292PtEGawTWQ4XA3T/full.png

Kwestie van 1 vinkje omzetten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 19:47 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 15:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:43:
[...]

Nee hoor, niet als je die op handmatig zet.
Ik weet hoe een gateway ingesteld moet worden. Ik ga er alleen even vanuit dat op beide nic's een gateway ingevuld wordt (al dan niet automatisch). In dat geval wordt de Gateway van de nic met de meest lage metric als gateway gebruikt. Mocht deze verbinding uitvallen, dan wordt overgeschakeld naar de andere Gateway. En ja, het is een oplossing om handmatig metrics aan te passen om de gatewayselectie te beinvloeden, maar daar zijn ook weer nadelen aan verbonden. "The cableguy" had hier een mooi artikel over, maar ik kan het linkje even niet vinden.

Het gaat er even om wat TS precies wil. Wil hij altijd via het bedrade óf draadloze lan internetten? Wil hij altijd via het bedrade LAN internetten, maar slechts enkele netwerken via het bedrade netwerk bereiken, dan zal hij wellicht wat statische routes aan moeten maken.

Edit: toch nog de link gevonden: Default Gateway Behavior for Windows TCP/IP

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 06-12-2008 20:02 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Wat je dus (theoretisch) met dat NAT32 zou moeten kunnen doen:

1. Een virtuele NIC aanmaken.
2. Het programma verbind met de twee fisieke netwerk kaarten.
3. Alles wat naar de virtuele NIC wordt gestuurd, wordt verdeeld over de twee fisieke adapters.

Ik zou het verschil simpel merken, doordat bijvoorbeeld emule ineens met 200k/s kan uploaden ipv 100.

Maar als ook bijvoorbeeld een van de andere computers aan het uploaden is, kan ik sneller downloaden via het wlan.

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Ha!

De twee verbindingen zijn dus ieder 10 Mbit down, 1 Mbit up. Ik heb nog nooit sneller kunnen uploaden dan 100kB/s.

De standaard route 0.0.0.0 met MASK 0.0.0.0 gaat naar de vaste adapter, 192.168.2.1

Toen heb ik de volgende route toegevoegd:

Adres: 0.0.0.0
Mask: 128.0.0.0
Gateway: 192.168.1.1

En jawel, zie hier het resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://redevice.nl/share/graph.png

Nu werkt dit helaas alleen goed voor dit programma, omdat het een boel verbindingen aanlegt, waarvan ongeveer de helft wel meer dan 128.x.x.x heeft, en de helft minder.
Maar als je 8 lijntje naar 1 nieuwsserver legt, werkt dit natuurlijk niet....

Dus toch nog even verder expirimenteren met NAT32. Heeft iemand daar ervaring mee?
Pagina: 1