Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opladen in auto; twee portofoons

Pagina: 1
Acties:

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb van het weekend twee portofoons gekregen.
In de portofoons zitten 4x 1.2 batterijen (portofoons werken ook op 4 penlites)
Opladen gebeurt dmv een adapter met als output: 12V / 200mA

Aan de snoer van de oplader zit een splitter waarmee je beide porto's tegelijkertijd kunt opladen.
Nu kan ik nog zo'n adapter verkrijgen en wilde hiervan een autolader maken door een stuk voor de splitter de snoer door te snijden en dan in een autostekkerdoos monteren/solderen.

Maar nu moet de autostekker ook als adapter werken, hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik dacht zelf aan zoiets van Conrad als onderstaand om vervolgens de het snoer van deze te verwisselen voor de snoer van de portofoons.
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/5000_5999/5100/5100/5100/510051_LB_00_FB.EPS.jpg
Uitgangsvermogen: 14 W
Uitgangsspanning: 1,5/3/4,5/6/7,5/9/12 V= (12 V= bij 24 V= ingangsspanning)
Uitgangsstroom: 1200 mA
Type: Gefaseerd

Echter die 1200mA....

[ Voor 29% gewijzigd door Mini Poeper op 06-12-2008 18:43 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vind het vreemd dat je 4 batterijen op gaat laden met 12V. Dat lijkt me een beetje veel. Weet je zeker dat dat klopt?

• Mini Poeper
Met adapter kunnen tegelijkertijd twee porto's opgeladen worden.
In iedere porto zitten vier (4) batterijen, in totaal acht (8) dus.

En ja, dit staat op de adapter die bij de porto's zit.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Portofoon zal binnenin wel laadelectronica hebben.

Volgens mij gaat jouw oplossing prima werken.

• Bryan Tong Minh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-07 12:49
1200 mA is de maximale stroom die je eruit kunt trekken, dus dat is geen probleem. Tenzij je een vrachtwagen ofzo hebt met 24 V accu komt er maximaal 9V uit, dus ik weet niet of dat gaat werken.

• Mini Poeper
Bryan Tong Minh schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:29:
1200 mA is de maximale stroom die je eruit kunt trekken, dus dat is geen probleem. Tenzij je een vrachtwagen ofzo hebt met 24 V accu komt er maximaal 9V uit, dus ik weet niet of dat gaat werken.
Nee, het is gewoon een personenauto, met achterin zo'n sigarettenoplaadpunt. De porto's heb ik achterin met de broekriemclips aan de hoedenplank hangen.

Dus dat moet lukken? Dat ik dadelijk niet twee verkoolde objecten achterin aantref... :9

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mini Poeper schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:25:
Met adapter kunnen tegelijkertijd twee porto's opgeladen worden.
In iedere porto zitten vier (4) batterijen, in totaal acht (8) dus.

En ja, dit staat op de adapter die bij de porto's zit.
In een apparaat zitten meestal de 4 batterijen in serie dat geeft dus 6V (4x1.5V). Maar een adapter gaat nooit 2 apparaten in serie opladen dus dan heb je 2 keer 12V in parallel. Dus op je 1 device heb je 12V op 4 batterijen en op het ander ook. Je mag niet zomaar zeggen het is voor 2x4=8 batterijen.

Maar je kan dus best die splitter op de uitgang van de kabel van die adapter op de figuur zetten.

• Mini Poeper
De splitter zit al op de draad. Het gaat dan om deze adapter:
Afbeeldingslocatie: http://www.digisellers.nl/acatalog/PMR-P.SUP.10_LOS.JPG
Deze lader is speciaal ontwikkeld voor de Cobra PMR. Het is geschikt voor de volgende modellen portofoons: MT200, MT550, MT600, MT750 en MT800. De adapter is voorzien van twee uitgangspluggen, zodat er twee PMR`s tegelijk kunnen worden opgeladen.
Een ander voordeel van deze adapter is, dat het over de hele wereld te gebruiken is met een 100-240 V AC ingangsspanning. Deze compacte, lichtgewicht adapter neem je eenvoudig overal mee naar toe.
Specificaties:

Ingangsspanning: 100-240V AC, 50/60Hz, 180mA
Uitgangsspanning: 12V DC
Laadstroom: 200mA
Uitgangsplug: 2x 2.5mm jackplug
Goedkeuringen: GS, CE

Draad knip ik eraf en monteer ik dan aan de in post #1 genoemde adapter.
Heb net even een porto uit de auto gehaald aan naar de batterijen gekeken:
AAA 1.2V 600mA
Standard charge 16 hrs at 60mA

Ik wil jullie trouwens even bedanken voor jullie replies!

[ Voor 3% gewijzigd door Mini Poeper op 06-12-2008 20:20 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Krijg je de adapters niet open? Dan zou je de volledige draad kunnen los-solderen/maken van de pcb en vervangen. Geeft een mooier resultaat als ergens doorknippen en aan elkaar maken.

• Mini Poeper
kluyze schreef op zondag 07 december 2008 @ 00:16:
Krijg je de adapters niet open? Dan zou je de volledige draad kunnen los-solderen/maken van de pcb en vervangen. Geeft een mooier resultaat als ergens doorknippen en aan elkaar maken.
Dat was ook mijn bedoeling! ;)

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:27
Je moet misschien even kijken of de laadelektronica in de adapter of in de portofoon zit...
Zo te zien zit het niet in de adapter maar die fout heb ik zelf wel eens gemaakt

• Bryan Tong Minh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-07 12:49
Mini Poeper schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:42:
[...]

Nee, het is gewoon een personenauto, met achterin zo'n sigarettenoplaadpunt. De porto's heb ik achterin met de broekriemclips aan de hoedenplank hangen.

Dus dat moet lukken? Dat ik dadelijk niet twee verkoolde objecten achterin aantref... :9
Als ik jouw beschrijving lees, geeft die adapter alleen 12V als je ingangsspanning 24V is. In dat geval zal het dus niet werken.
Pagina: 1