• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 22:44
Beste iedereen,

Ik ben bezig met livecd linux vanaf usb om een stille energie zuinige server te maken.

Ik heb een 4GB usb stick waar ik een makkelijk te managen linux distro op wil zetten (ubuntu/fedora). Dan wil ik die helemaal inrichten als server met alle perfecte instellingen en daar dan een livecd van maken.

Voordelen :
USB energie zuiniger en stiller dan HD
Snellere acces times.
Bij reboot perfecte configuratie gewoon weer terug (als het resetten van een modem).
Bij kapotte server gewoon in volgende pc prikken en dat is de nieuwe server.
Alle dingen die bewaard moeten worden in apparte partitie.

Nadelen :
Tot nu toe ben ik bezig met de live cd van fedora 8, elke keer als ik opnieuw opstart ben ik al mijn wijzigingen kwijt, hoewel dit gedeeltelijk het idee is wil ik wel eerst die perfecte configuratie hebben. Ik heb tot nu toe een hoop persistent linux tutorials gevolgt, maar geen van hen laten mij overbodige pakketjes verwijderen en configuratie bestanden blijvend aanpassen om mijn doel te bereiken. De volgende keer is alles gewoon weer weg.

Op http://www.pendrivelinux....rsistent-install-windows/

Staat een beschrijving om het te bouwen aangezien je hiermee persistent en non persistent kunt booten, maar helaas blijkt mijn persistent boot ook niks te onthouden.

edit:Samengevat : LiveCD ---> Knutsel custom knutsel ---> Nieuwe liveCD hoe ?

Alvast bedankt,
Floren

PS De server wordt een DHCP, caching/local DNS, web, samba, router/firewall server.
PS2 getypt vanaf x86_64 Fedora8 live USB, die niks onthoud.

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 10:02

Blonde Tux

<advertisement>

Bekijk puppy eens, daar heb je een gedeelte inzitten waarmee je de sessie opkan slaan en blijven gebruiken.

Ik weet de naam niet precies, maar ik heb het ook gezien op een paar slax distro's.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Je wil gewoon een linux distributie installeren op die 4GB Flashdisk. Die Ubuntu USB Persistant of Fedora USB is hier prima voor.

Wanneer je geboot bent, mount je de USB stick als ReadWrite en pas je alles aan wat je wil.
Als je klaar bent, reboot je en dan moet alles werken.

Je zou eventueel ook distributies kunnen gebruiken die speciaal voor USB sticks geschreven zijn zoals Puppy Linux of Damn Small linux, maar dat zijn meer Desktop dan Server OSsen. Daar zit de persistency ook meer in de userfiles dan in de geinstalleerde applicaties.

Maar wat is nou precies je probleem?

[ Voor 45% gewijzigd door BCC op 06-12-2008 19:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• High Quality king
Dat puppie os is me iets te spartaans met alle aangepaste pet packages enz. Verder is het op usb krijgen van dit os me nog niet helemaal duidelijk.

Mijn probleem is het read write krijgen van het os.

fstab is al read/write
code:
1
2
3
4
5
/dev/mapper/livecd-rw   /                       ext3    defaults,noatime 0 0
devpts                  /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
tmpfs                   /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
proc                    /proc                   proc    defaults        0 0
sysfs                   /sys                    sysfs   defaults        0 0

bij een reboot is alles verdwenen alsof het read only is.

De oplossing ligt hem volgens mij in het OS terug schrijven naar het Sqaushfs (live image) op de usb stick. Ik kan alles aanpassen tijdens een sessie (rw gewijs), maar als ik reboot is alles weer weg. Ik snap niet hoe ik dus mijn veranderingen in het liveos in dat squashfs terug krijg.

Ik wil geen full install doen, buiten dat ik niet weet hoe ik die op USB krijg, vanwege alle rw akties op de stick zelf (swap,logs,etc etc). Synchroniseren bij reboot zou ideaal zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door High Quality king op 06-12-2008 19:42 ]

• BCC

BCC

Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe zoiets werkt. Die USB of CD stopt een image in het geheugen en mount dat als / (/dev/mapper/livecd-rw).
Dit zie je nu ook in je df.
Wat je kan doen is de USB stick mounten en daar je wijzigingen op doen in de squashfs. Maar volgens mij ben je daar helemaal niet naar op zoek, maar wil je gewoon een full fledged OS op USB.

Als dat zo is dan je beter alleen je statische data (/boot /etc, /srv) op de USB stick zetten en de rest op een losse HD ernaast. Volgens mij kun je dit met elke willekeurige installer voor elkaar krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 06-12-2008 23:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• High Quality king
Nee ik wil alles van de USB draaien, alle voordelen die ik in het starttopic noem gaan verloren als ik dat niet doe. Stroomverbruik, mobiliteit, geluidsproductie etc etc.

Fedora heb ik nog steeds niet goed aan de praat, hoewel ik fedora 8 goed draaiende heb, heeft deze niet de persistency mogelijkheden van fedora 9, maar deze negeert mijn xforcevesa commando als boot parameter.

Ubuntu 8.10 werkt nu naar behoren, het probleem was dat op een of andere reden de casper persistency image niet naar mijn sticky werd geschreven.

Nu dat wel gebeurd is slaat ubuntu al mijn geinstalleerde pakketten en wijzigingen in de root gewoon op. Ik ben er niet helemaal achter of hij dat nu ook in het squashfs aanpast, maar ik heb openoffice en dat soort onzin voor een server verwijdert en apache2, dhcp3-server enz geinstalleerd.

Nu haal ik hem even van dhcp af en maak ik de server statisch en moet ik de firewall configen, klaar.

Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik de live modus zo aanpas dat de standaard gebruiker ubuntu wel een wachtwoord heeft en de hostname blijvend veranderd.

Bedankt voor jullie hulp.

Wil je hetzelfde als ik, http://www.pendrivelinux....rsistent-install-windows/ en volg de instructies (draai een cmd als administrator onder vista voor een vlekkeloos verloop). Mocht je dan net als ik een verstoord beeld krijgen in X windows, voeg dan xforcevesa toe aan de boot parameters (in test.cfg onder het mapje syslinux). Op mijn systeem wordt bij een reboot de safe remove niet ontkracht, voor het achter elkaar booten, moet de stick steeds verwijderd en ingebracht worden tussen het booten door.

• BCC

BCC

Hoe heb je nou bijvoorbeeld je logging opgelost? Of schrijf je gewoon alles weg naar USB? Want dat staat toch standaard allemaal uit bij Casper?

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 07-12-2008 13:20 ]

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 11:33
Je wilt een usb stick met daarop een linux distro geïnstalleerd? (ja en dat ie daarvan kan booten)

Hier is een tip voor je distro keuze : ClarkConnect , heeft alles wat je wil
Pagina: 1