Socket 478 voetje van koelblok kapot

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:02
Ik heb hier een pc, een Intel Celeron 2,4 Ghz machinetje die ik voor een vriendin aan het oplappen ben.

Het ding zat tjokvol met stof en daarom besloot ik het hele koelblok er af te halen en schoon te maken.
Tijdens het verwijderen merkte ik al dat het blok niet helemaal vast zat. De vriendin vertelde ook al dat de computer vaak vastliep.

Eén van de voetjes van het plastic kapje om het koelblok is kapot. Deze kan niet meer aangespannen worden, er zitten twee hendeltjes op een socket 478 koelblok, maar in hoek trekt deze em dus niet meer strak aan.

Dit kon ik gelijk aflezen aan de biostemperatuur. Nog geen minuut nadat ik het blok er weer provisorisch op had gemonteerd zag ik dat na 1 minuut de temperatuur al op 70 graden stond. In de FAQ kan ik aflezen dat een temperatuur van 65-75 graden acceptabel is voor een P3/P4. Ik heb dus geen idee hoe heet die processor is geworden in de tijd dat zij em nog gebruikte. Het koelblok zat gewoon pot en potdicht van de stof en smerigheid.

Aan de andere kant, vraag ik me af of het niet beter is het blok gewoon [tijdelijk] te verwijderen, totdat ik een nieuw voetje gevonden heb. Het metaal van het blok raakt de processor niet meer volledig en ik vermoed dat de kleine luchtlaag tussen het blok en de processor nu gaat werken als een isolatie luchtlaag, en dus de temperatuur van de processor alleen maar verhoogd. Zonder het blok kan de airflow in de kast over de processor lopen.

Is dit verstandig?

Mijn YouTube Channel

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Het hele koelblok verwijderen is nooit een goed idee. Het warmte onttrekkende effect van zo'n blok is veel groter dan een suf ventilatortje dat er overheen blaast.

Je kan wel tijdelijk de kast op z'n zij leggen, zodat de zwaartekracht het koelblok op z'n plek houd, maar ook dat is uiteraard niet ideaal. Loop zsm ff langs een computerzaak en regel een nieuw voetje.

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 06-12-2008 18:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
Ik zou gewoon een nieuw voetje (retention bracket) scoren. Je zal toch voldoende koeling moeten hebben wil je je CPU niet riskeren.
Edit @ hieronder: IN theorie zou het niet zover moeten komen, praktijk is wel eens anders. Kortom: imho nooit zonder koeler 'proberen'

Overigens moet je vermoedelijk ook een nieuwe CPU cooler hebben. Het feit dat je 'hendeltje' en 'gebroken' noemt doet mij sterk denken aan een medion kast, die zie ik namelijk bij bosjes met dit issue. Alleen gebruiken die een afwijkend retentionbracket, waardoor je koeler niet (mee) over kan naar een nieuwe.

Medion:
Afbeeldingslocatie: http://www.bss-computer.eu/ebay/Bilder/Kuehler/Buegelhalter/1.jpg

Regulier s478 retention bracket:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/Foxconn_socket_478_module_voor_vastzetten-MAXI-foxconn.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door DJSmiley op 06-12-2008 18:13 . Reden: betere pic medion ding ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

P4 cpu's hebben doorgaans thermal throttling, dus dood zal het ding niet gaan, waarschijnlijk gewoon uitvallen.
Ga gewoon op zoek naar een socket 478 retentionbracket, d'r staan er vast genoeg in V&A.

Het lijkt me overigens redelijk duidelijk dat je niet zomaar een proc zonder koelblok kan gebruiken, waarom zou je ze anders monteren?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Terw_Dan schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 18:08:
Ga gewoon op zoek naar een socket 478 retentionbracket, d'r staan er vast genoeg in V&A.
Je hebt er zelf nog een te koop staan :) V&A aangeboden: 478 retention bracket

[ Voor 198% gewijzigd door BCC op 06-12-2008 18:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
BCC schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 18:10:
Even voor de duidelijkheid, het gaat om deze unit, toch?
[afbeelding]
Yep, alleen gok ik dan de door mij hierboven gepostte medion (cybermaxx) variant met hendeltjes
waarbij na verloop v tijd het plastig 'broos' wordt en afbreekt, zeer regelmatig gezien
Dat was idd al een hint-zonder-spamlink ;)

Anyway: TS moet eerst reageren om welke bracket het nu gaat, in het geval van een niet-standaard retention bracket moet TS dus ook een cooler scooren.

[ Voor 35% gewijzigd door DJSmiley op 06-12-2008 18:14 ]

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 20:29

Bene

list incomprehension

Bekend probleem :) Wat ik heb gedaan bij een bevriende Medion: een heel klein haakje gezaagd in een stukje aluminium. Dat tegen de zijkant van het bracket opgeplakt met secondenlijm. Dat heeft gehouden door het grote lijmoppervlak, totdat het haakje aan de andere kant er ook af sprong. Toen maar vervangen met de bracket van een ander s478 moederbord.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:02
Ja, die bedoel ik, en zoals hieronder staat is dat stukje afgebroken:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/patrick888/GoT/bracket.jpg

Mail gestuurd naar Terw_Dan

Een aparte cooler is hierbij niet nodig, aangezien deze verwijderbaar is. Kan ik dus de bestaande cooler hierop prikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Snowwie op 06-12-2008 19:49 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1