Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel functie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb na mijn idee een ingewikkelde functie nodig voor Excel.
Ik zal de situatie schetsen:

Er zijn 2 cellen met daarin percentages.
  1. (Als voorbeeld D1) Percentage personen met een score hoger dan een 6
  2. (Als voorbeeld D2) Percentage personen met een score lager dan een 6
De cellen bij elkaar genomen maakt samen 100%

Nu moet een cel eronder (als voorbeeld C34) het volgende weergeven:
  1. Kijkend naar cel D1; Bij een percentage tussen 50 en 65 is de kwaliteit matig
  2. Kijkend naar cel D1; Bij een percentage groter dan 65 is de kwaliteit goed
  3. Kijkend naar cel D2; Bij een percentage tussen 50 en 65 is de kwaliteit onvolcoende
  4. Kijkend naar cel D2; Bij een percentage groter dan 65 is de kwaliteit slecht
Cel C34 moet dus iets gaan vertellen over de kwaliteit, waarin de bovenstaande voorwaarden zijn vermeld.
Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt,

Verwijderd

kan met een gewone als functie. in c34 of ergens anders zet je dus in pseudocode:
als(d1 kleiner dan 50 dan (als d2 kleiner dan of gelijk aan 65 dan "onvoldoende" anders "slecht") anders (als d1 kleiner of gelijk aan 65 dan "matig" anders "goed")

zoek even op (in excel help, op het internet) hoe je de als functie precies in excel moet samenstellen. post opnieuw met een goede omschrijving van eventueel ondervonden problemen.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Omdat het sinterklaas is bied ik deze formule:
code:
1
2
=LOOKUP(D1,{0,0.15,0.35,0.50,0.65,0.85},
        {"troll","dreadfull","poor","acceptable","exceeds expectations","outstanding"})

Kan zijn dat je ; ipv , en , ipv . moet gebruiken en/of ZOEKEN() moet gebruiken. Bij scores exact op het omslagpunt wordt het voordeel van de twijfel gegeven.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Heretic;

Als ik de functie op de volgende manier invoer:
=ALS(F29<50;"ALS(E29=<65;onvoldoende;slecht)";"ALS(F29>65;goed;Matig)")
Dan krijg ik in de cel:
ALS(E29=<65;onvoldoende;slecht)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 19:49 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
tekst die geplaatst moet worden tussen " " zetten

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-11 19:57
edit: slechte reply

[ Voor 96% gewijzigd door bas-r op 06-12-2008 18:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
De 2 ALS functies in de oorsprongelijke ALS functie zijn geplaatst tussen aanhalingstekens. Hierdoor ziet hij het inderdaad als een tekst die geplaatst moet worden en niet als een functie.

Hoe kan dit?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:37

Dido

heforshe

Hoe dat kan? Omdat dat zo gemaakt is door de Excel-bouwers ;)

Iets tussen aanhalingstekens is tekst. Dus ziet hij het als tekst. Gelukkig maar.

Waarom kijk je trouwens naar twee cellen? Je hoeft alleen maar naar D1 te kijken, en dan kun je de formule van pedorus prima gebruiken lijkt me. Wat gaat daarmee mis?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Bij het verwijderen van de "" geeft excel aan dat er een fout in de functie zit. In de cel komt dan te staan:
#NAAM?

De functie ziet er op dat moment dan zo uit:
=ALS(F29<50;ALS(E29<65;onvoldoende;slecht);ALS(F29>65;goed;Matig))

Ik gebruik om 3 redenen de functie van pedorus niet,
- De eerste reden omdat het een opdracht van school betreft waar ze graag zien dat je gebruik maakt van een ALS functie.
- De tweede reden is dat die functie uit 2 stappen bestaat en ik niet zou weten hoe ik dit in 1 cel moet vermelden. - De derde reden is dat mij excel de lookup functie niet schijnt te herkennen?

Bij het echt niet lukken om het als een ALS functie in te vullen zal ik de gok nemen om het met de lookup functie te doen. Hierbij moet ik dan nog wel weten hoe ik verder moet..

Verwijderd

Volgens mij begrijp je de betekenis van de "" nog niet helemaal... ;)

Aanhalingstekens worden in Excel (en heel veel andere programmeertalen, trouwens) gebruikt om aan te geven dat je met tekst te maken hebt. In jouw formule is de tekst "onvoldoende"; "slecht"; "goed" en "matig".
Dat wil dus zeggen dat je deze tekst tussen aanhalingstekens moet zetten. :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:37

Dido

heforshe

Ten eerste: nee, lookup werkt niet omdat excel alle functies vertaalt. Je moet dus de Nederlandse vertaling vinden ;)

Ten tweede: (herhaling!): waarom vergelijk je met twee cellen? Je hoeft maar naar de inhoud vn 1 enkele cel te kijken.

Ten derde: je moet de tekst die je in je cel wilt zien tussen aanhalingstekens zetten.

Je kunt dit heel eenvoudig nesten:
code:
1
als(D1<35, "slecht", als(D1<50, "matig", als(D1<65, "redelijk", "goed")))

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Bij het op die manier opmaken van de functie wil hij het niet accepteren en geeft hij aan dat er een fout inzit..

=ALS(F29<50;ALS(E29<65;''onvoldoende'';''slecht'');ALS(F29>65;''goed'';''Matig''))

Verwijderd

Heb je enig idee waar je mee bezig bent? :z In je bovenstaande formule snap ik bijvoorbeeld niet waarom je de ene keer verwijst naar cel F29, de andere keer naar cel E29 en dan weer naar F29...

En kijk ook eens naar Dido's oplossing, veel beter imo.

Verwijderd

Topicstarter
Dido;

Bij het vertalen van jou funtie krijg ik het volgende resultaat:

=ALS(F29<45;"Slecht";ALS(F29<50;"Onvoldoende";ALS(F29<65;''Redelijk'';"Goed")))

Jammergenoeg geeft hij weer aan dat er een fout inzit..

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 13:47:
Bij het op die manier opmaken van de functie wil hij het niet accepteren en geeft hij aan dat er een fout inzit..

=ALS(F29<50;ALS(E29<65;''onvoldoende'';''slecht'');ALS(F29>65;''goed'';''Matig''))
Je gebruikt verkeerde haakjes probeer eens [Shift]+['] i.p.v. [']+[']

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 15:42

Spotter

Lichtnicht

Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 16:57:

Er zijn 2 cellen met daarin percentages.
  1. (Als voorbeeld D1) Percentage personen met een score hoger dan een 6
  2. (Als voorbeeld D2) Percentage personen met een score lager dan een 6
De cellen bij elkaar genomen maakt samen 100%
Even mierenneuken, maar die laatste aanname klopt niet altijd. Personen die precies een 6 hebben gehaald staan niet in cellen D1 of D2, en dus is D1+D2 niet gelijk aan 100%

Verwijderd

Topicstarter
Yeaahh..! 8)

Bedankt allemaal!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als je even de moeite neemt om stap voor stap te kijken waar precies het probleem zit, heb je het zo opgelost en leer je van wat er fout is gegaan.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1