Toon posts:

MacBook scherm laten vervangen. Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een stuk of 10 hot pixels, een stuk of 20 stuck pixels en jawel één dode pixel op mijn scherm. De garantie van mijn MacBook 3.1 vervalt eind januari.

Ik ben hier in Enschede naar de Xando apple retailer geweest en het enige wat ze me kunnen aanbieden is dat ze hem opsturen naar Zwolle en dan moet ik het ongeveer 2 weken zonder computer stellen. Dit is voor mij als freelancer die alleen achter de computer werkt onacceptabel!! Vond trouwens de service ook niet echt je van het, kreeg alleen een luisterend oor voor de problemen , een "ja dat valt nog onder de garantie", maar er werd absoluut niet meegedacht over een oplossing. De telefoon is niet eens er hand genomen om ergens te informeren over het hoe en wat.

Tot nu toe heb ik met mijn MacBook alleen nog maar ellende gehad (ik ben een groot Apple fan. Zal ook altijd een Apple prefereren boven wat dan ook!), denk dat ik een maandag ochtend produkt gekocht heb (dus niet erg goed in elkaar gezet).

In de eerste twee weken ging de Airport kaart kapot (moest vervangen worden, twee weken kwijt geweest), een maand later ging de trackpad (duurde vreselijk lang (4 weken) omdat ze hem ergens waren kwijt geraakt in het systeem). Direct daarna was het toetsenbord niet meer te gebruiken (wederom een twee weken zonder computer, dus werk, dus inkomen).

Ik heb dus niet erg goede ervaringen met de wachttijden op reparaties.

Op het moment heb ik eindelijk weer eens een paar opdrachten (heel slecht jaar gehad), ik kan dus echt niet twee weken zonder computer.

Sorry, voor het gezwam en gezemel, maar zou iemand mij een advies kunnen geven hoe ik dit het best kan oplossen? Die gemankeerde pixels en de zeer grote kras op het scherm van het (waarschijnlijk verkeerd vervangen) toetsenbord kan ik niet meer verdragen, en ik wil de garantie niet laten verlopen. HELP!!!!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04-2025
Kun je niet vragen of ze je een leenmodel meegeven? Ik weet niet of je het daar mee zou redden in de zin van programmatuur?
Of je vraagt of ze dat scherm willen bestellen en als die er is dat je hem dan langs brengt om te laten vervangen?

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Als je in het eerste jaar zit kun je Applecare afsluiten. Via Ebay is het goedkoopst.

Dan heb je 2 jaar extra garantie. Ik weet niet of je dan sneller geholpen wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geïnformeerd naar een leenmodel, maar dat doen ze niet. Zoals gezegd vond de service bij Xando niet je van het dachten echt niet mee.

Helaas heeft Xando hier in Enschede niet een reparatie afdeling, daarom moeten ze hem naar Zwolle sturen. Iemand komt op dinsdag de reparaties ophalen en dan duurt het een week voordat het gerepareerd wordt en de week erna kan er dus weer iemand naar Enschede komen om de computer terug te brengen. Opzich zou het niet zoveel tijd moeten kosten om een scherm te vervangen, ik weet zelf hoe het moet, maar in verband met de garantie wil ik het niet zelf doen.

Zit er inderdaad aan te denken om nog en Applecare progje aan te schaffen. Heb nu eenmaal een heel slecht computer te pakken, dus lijkt me verstandig. Volgende zal hopelijk beter zijn. Maar ik denk niet dat het met Applecare sneller gerepareerd zal zijn, zou ik trouwens ook heel raar vinden als dat wel zo zou zijn. Ik heb geloof ik toch niet een goedkope Dell aangeschaft, ik verwacht in deze wel een beetje service van Apple. Maar goed.

Werd ook niet echt wijzer van de helpdesk van Apple toen ik die vrijdag belde.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantieperikelen worden afgehandeld in het Shopping Forum :)

ACS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een beetje een zijweg, maareh, als je zodanig afhankelijk bent van je computer, wordt het dan niet eens tijd om te investeren in een backup systeem? Zodat je gewoon verder kan werken als er problemen zijn met je hoofdsysteem?

Ik bedoel, in het geval van zakelijk gebruik lijkt het me toch echt jouw taak om dergelijke risico's af te dekken. Hetzij door een reserve machine aan te schaffen, hetzij door een service contract af te sluiten waarin is vastgelegd dat de leverancier/fabrikant voor een vervangend exemplaar zorgt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Orion84 schreef op zondag 07 december 2008 @ 00:48:
Een beetje een zijweg, maareh, als je zodanig afhankelijk bent van je computer, wordt het dan niet eens tijd om te investeren in een backup systeem? Zodat je gewoon verder kan werken als er problemen zijn met je hoofdsysteem?
Goed punt. Als een systeem zo belangrijk voor je is, kun je eigenlijk niet afhankelijk zijn van 1 laptop.

Misschien een goedkope Windows machine erbij nemen ;)

Verwijderd

Hmm.. Dat was mijn optie dus ook een beetje geweest.. Gewoon een extra schermpje/systeem aanschaffen..
Je huidige scherm zou ik gewoon laten opsturen, er zit tenslotte nog garantie op.. Daarbij vind ik het eigenlijk een beetje slecht dat er geen mogelijkheid is tot een vervangend scherm.. Tenslotte is bekend hoe lang het reparatieproces gaat duren; het is niet zo dat ze een extra scherm oneindig kwijt zijn..

Goed, beetje lomp misschien, maar ik zou toch es gaan kijken naar een ander schermpje voor erbij.. En wel nu.. Nou weet ik natuurlijk niet hoe je er financieel voor staat enzo, maar het lijkt me toch een van de betere opties, aangezien je weet dat de service bij Xando te wensen overlaat voor jou en je toch afhankelijk bent van je computer..

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
en dan moet ik het ongeveer 2 weken zonder computer stellen. Dit is voor mij als freelancer die alleen achter de computer werkt onacceptabel!!

Ik heb geïnformeerd naar een leenmodel, maar dat doen ze niet. Zoals gezegd vond de service bij Xando niet je van het dachten echt niet mee.
Emz, en daarom is de service slecht? Twee weken voor een notebook herstelling is normaal, wil je dat sneller moet je de volgende maal maar een business contract afsluiten. Of zorg voor een backup systeem (zoals hierboven al gezegd). Een winkel een beetje afzeiken omdat ze geen vervang toestellen uitlenen? :z

March of the Eagles

Verwijderd

Nou, in principe zouden ze beste een leenscherm kunnen meegeven.. Ik ken zat winkels die dat wel doen.. Wat mij meer verbaasd is dat je weet dat je van je computer afhankelijk bent, maar er zelf geen rekening mee lijkt te houden dat je comp het wel eens zou kunnen begeven (zeker als je, zoals je zelf zegt, een maandagmodel hebt)..

Wel erg jammer van de winkel natuurlijk dat er geen enkele optie van leenscherm mogelijk is.. Dit kan natuurlijk wel anders, maar goed.. Store policy..

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nou, in principe zouden ze beste een leenscherm kunnen meegeven.
Dan moet je op voorhand (voor je de notebook koopt) maar een winkel zoeken die dit doet.

March of the Eagles

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

je zou natuurlijk kunnen kijken of je het masjien zelf naar Zwolle kan brengen, en dat ze het dan terplekke repareren ..

Verwijderd

Ohw.. Ik bedoelde meer; zouden ze best kunnen doen.. Niet; zouden ze het beste kunnen doen :P Tikfoutje van mij..

Verwijderd

Topicstarter
Idd Een back-up systeem zou erg mooi zijn. Maar ja, de slappe was. Zat dit jaar even niet mee, Ik heb wel een desktop, maar werk erg vaak mobiel (90% van mijn tijd).

Het is gewoon erg irritant om dingen met een klant te bespreken op een scherm met een compleet sterren stelsel erop (Ja ik weet dat de default desktop op Leopard een sterrenstelsel is. Zou dat met een reden zijn zit ik me nu af te vragen?).

Ik vind twee weken gewoon erg veel tijd om een scherm te vervangen, dat is in een middag gedaan lijkt me zo.

Vind gewoon dat Apple zaken als reparatie iets beter zou moeten regelen in een nogal dunbevolkt land wat Apple stores en Service centers betreft. Zoals gezegd dit is niet de eerste keer dat ik het ding voor reparatie kwijt ben, levert gewoon ongelooflijk veel tijds verlies op (ook denken aan het overleg per telefoon, dat er een back-up gemaakt moet worden voordat je hem weggestuurd ter reparatie etc, etc), en voor een ZZP'er is tijd nu eenmaal geld. Deze Macbook heeft me inmiddels zoveel tijd gekost dat als ik dat vertaal naar geld er makkelijk een Macbook Pro van had kunnen kopen, op zich schiet Apple zich daar zelf ook mee in de voeten.

En heel fijn dat iedereen aanraad er rekening mee te houden dat een computer het kan begeven. Natuurlijk, maar ik heb goed geld betaald voor dit product, ik mag dan verwachten dat het ding het niet constant laat af weten. Voor dat geld had ik ook andere keuzes kunnen maken. Ik weet dat Apple betere prestatie kan leveren dan dat ik nu met ze meemaak.

@ Hack En ik ervaar service als slecht als er niet met je meegedacht word. Service waar je naar moet vragen is geen service imo. Als ze constateren dat ik recht heb op een garantie vervanging en het daar bij laten en me niet uitleggen hoe ik dat dan zou moeten aanpakken. Pas naar veel doorzeuren kwamen ze met een voorstel. Vond het niet echt de op de services lijken die ik voorgespiegeld krijg te krijgen als ik een Apple koop.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:22:

@ Hack En ik ervaar service als slecht als er niet met je meegedacht word. Service waar je naar moet vragen is geen service imo. Als ze constateren dat ik recht heb op een garantie vervanging en het daar bij laten en me niet uitleggen hoe ik dat dan zou moeten aanpakken. Pas naar veel doorzeuren kwamen ze met een voorstel. Vond het niet echt de op de services lijken die ik voorgespiegeld krijg te krijgen als ik een Apple koop.
mmm, jij verwacht gewoon véél te véél van standaard consumentenserivce. Als jij een vervangtoestel en dergelijk wil moet je gewoon een contract afsluiten of wat in jouw geval beter lijkt is een backup pc/mac hebben staan.
Je hebt recht op een goed werkend toestel en als het kapot is, dan zullen ze dat wel degelijk herstellen. Het is ook niet zeker of dat ze die herstelling wel hier doen, het kan even goed in Duitsland of weet-ik-waar zijn.

Als je iets of wat professionele bedrijfsvoering wilt doen, dan is dat toch een van de eerste dingen waar je aan denkt? kwestie van altijd te kunnen verder werken onder maakt niet uit welke omstandigheden.

[ Voor 70% gewijzigd door FragileM64 op 07-12-2008 22:33 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:22:
Ik vind twee weken gewoon erg veel tijd om een scherm te vervangen, dat is in een middag gedaan lijkt me zo.

Vind gewoon dat Apple zaken als reparatie iets beter zou moeten regelen in een nogal dunbevolkt land wat Apple stores en Service centers betreft.
Waarschijnlijk is deze "dunbevolktheid" juist de reden dat het langer duurt.. Als er op elke hoek een Store of Service Center zat, duurde het ongetwijfeld ook minder lang..
En heel fijn dat iedereen aanraad er rekening mee te houden dat een computer het kan begeven. Natuurlijk, maar ik heb goed geld betaald voor dit product, ik mag dan verwachten dat het ding het niet constant laat af weten. Voor dat geld had ik ook andere keuzes kunnen maken. Ik weet dat Apple betere prestatie kan leveren dan dat ik nu met ze meemaak.
Ja, natuurlijk, maar je zit er nu een keer mee opgescheept.. Ik snap ook wel dat je bewust voor Apple hebt gekozen en dat een backup systeem geld kost, maar dit kan (in eerste instantie) natuurlijk ook lekker goedkoop met een monitor van € 20 van marktplaats bijvoorbeeld..

Ik begin me trouwens af te vragen hoe lang je deze computer en toebehoren nu hebt.. Je zegt namelijk dat je er tot zo ver niets dan ellende mee hebt gehad.. Aangezien de AppleStores inderdaad vrij dun gezaaid zijn, neem ik ook maar even aan dat je standaard naar dezelfde gaat.. Is het dan niet mogelijk gewoon het hele systeem terug te doen en een andere te krijgen? Als je kunt aantonen dat je hem al (te) vaak hebt weggebracht en er nog garantie op zit, lijkt me dit op zich wel te doen.. Misschien dat er in ieder geval over te praten valt..

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Even serieus, jij verwacht dus dat ze alles in 1x repareren anders noem je het geen service? Ik vind dit bij een standaard consumentenkoop erg stom gedacht. Het zou namelijk wat zijn als mijn HTC kapot gaat en ik wordt boos omdat ze hem niet in een middag repareren. Of mijn koppeling van mijn auto begeeft het en ik ga niet akkoord met een week reparatie....

Ik zou hem lekker inleveren en gewoon rustig wachten! En tja, dan wordt het maar even op een desktop werken. Het is het 1 of het ander. Je kan moeilijk verwachte dat iedereen maar rekening met jou gaat houden, andere mensen bieden ook spullen ter reparatie aan.....

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 weken vind ik inderdaad een heel acceptabele termijn (hoewel er bedrijven zijn die het sneller doen, maar dat is meer een kwestie van geluk). Daarnaast ben je waarschijnlijk niet de enige met een defecte notebook, dus zullen ze ook niet direct beginnen met het repareren van je scherm.

Een externe hdd als backup kost je een paar tientjes, het lijkt me dat dat toch niet zo'n probleem is dat je alle zooi over kunt zetten naar een ander systeem, of daar tijdelijk op te werken? Wat zou je doen als de hdd nu ineens doorfikt?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Twee weken voor het repareren van zo'n massaproduct is inderdaad vrij veel in 2008, al is het niet ongewoon. Wel is het vervelend dat je als je graag Apple programmatuur wilt gebruiken je ook aan hun hardware vastzit. Bieden ze geen betere service mogelijkheden aan?

Ik gebruik ook een consumenten-notebook als enige machine zakelijk (Dell XPS), maar Dell komt hem de volgende dag aan huis fixen (pas nog het moederbord laten vervangen; zo gedaan) dus dan is het goed te doen. Helaas niet echt een oplossing voor Apple machines natuurlijk...

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03

BCC

Ik zou alsnog de Applecare nemen en dan een fatsoenlijke MacStore bellen, zoals bijvoorbeeld Stonehouse. Als ze de spullen op vooraad hebben kunnen ze hem vaak terwijl je wacht voor je repareren.
Dell komt hem de volgende dag aan huis fixen (pas nog het moederbord laten vervangen; zo gedaan) dus dan is het goed te doen. Helaas niet echt een oplossing voor Apple machines natuurlijk...
Met Applecare gebeurt dit ook. Zo heb ik laatst nog met een UPS mannetje mijn defecte batterij omgeruild voor een nieuwe.

[ Voor 46% gewijzigd door BCC op 08-12-2008 22:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eamelink schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:46:
Ik gebruik ook een consumenten-notebook als enige machine zakelijk (Dell XPS), maar Dell komt hem de volgende dag aan huis fixen (pas nog het moederbord laten vervangen; zo gedaan) dus dan is het goed te doen. Helaas niet echt een oplossing voor Apple machines natuurlijk...
Maar dan heb je voor een next-business day garantie gekozen, die bied Dell nogal eens aan. Heb ik ook in 2005 gedaan toen ik mijn Delletje kocht (was maar iets van 50 euro extra op een bedrag van 1300 euro), en toen heel veel plezier van gehad (2x TFT scherm vervangen).

@TS: Als je een laptop zakelijk gebruikt, dan kun je inderdaad niet op een consumentengarantie rekenen, daar zijn juist allerlei zakelijke oplossingen voor bedacht. Je betaalt voor een beetje extra zekerheid :)
eamelink schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:46:
Wel is het vervelend dat je als je graag Apple programmatuur wilt gebruiken je ook aan hun hardware vastzit.
Psst, OSx86 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 08-12-2008 22:52 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is het niet een optie om zelf even naar Zwolle te rijden? Dat scheelt je in ieder geval een week, al kost het je wel weer twee keer twee uur rijden. Maarja.

• tm030614
  • Laatst online: 11-01 14:49
Kunnen ze niet eerst de onderdelen bestellen en daarna pas de laptop innemen?
Stuur me anders even pm.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Tsja, dit is een heel klein beetje ook je eigen schuld: ik weet niet precies hoe het met garantieregelingen bij apple zit, maar als je je laptop/computer professioneel gebruikt en niet kan missen moet je kijken naar zakelijke modellen met zakelijke garantie (zoals hierboven gehint). De macjes worden blijkbaar in de markt gezet als consumentenmodellen. En als je per se OS X wil hebben zul je idd OSx86 moeten installeren.

Voor consumentengarantie is het volgens mij prima en redelijk: een termijn van twee weken is dan acceptabel te noemen.

Je andere optie is om het zelf te repareren. Dan ben je misschien een dag kwijt. Moet je wel redelijk doorgewinterd tweaker voor zijn, dus misschien niet direct een optie.

Verwijderd

Ik zie inderdaad ook even niet helemaal in waarom Apple zou moeten opdraaien voor het feit dat TS verzuimd heeft een professioneel servicecontract af te sluiten dan wel op andere manier zorg te dragen voor adequate vervanging, als die machine zo essentieel is voor zijn bedrijfsvoering. Vind ik nu niet echt getuigen van een gezond ingerichte onderneming. Wellicht een tip voor de toekomst, ook al is het maar een goedkoop machientje waar je alleen de essentiële dingen op doet.

Verder is het natuurlijk volstrekt onredelijk om erover te gaan mekkeren dat Apple niet 'met je meedenkt', maar dat is in de bovenstaande posts al voldoende uiteengezet dacht ik zo.

• tm030614
  • Laatst online: 11-01 14:49
Heeft hij hem echt via de zaak gekocht of als consument en gebruikt hij hem zakelijk?

Reparatie moet geschieden zonder ernstige overlast, ik vind twee weken je computer kwijt zijn wel degelijk 'veel overlast' in een tijd waarbij zowat iedereen elke dag een computer gebruikt.

De diagnose 'defect scherm' kan meteen gesteld worden (pixel probleem), scherm kan daarna besteld worden (koper neemt in tussentijd gewoon oude laptop mee), waarna leverancier het scherm pas vervangt als het binnen . Dat de leverancier geen lokale reparatieservice heeft is hun probleem en mag niet op de koper afgeschoven worden. Het vervangen van een scherm is geen klus van twee weken, dat is in een een paar uur gefixt.

Tuurlijk als je echt zo afhankelijk bent van je laptop is een backup heel wat makkelijker, neemt niet weg dat ik twee weken te lang vind voor de reparatie die men moet uitvoeren.

Ikzelf heb een defecte thuis telefoon gehad van Siemens. Bij de BCC gaf men aan 'twee weken reparatietijd', Das prima maar ik stond op een leentoestel, en uiteindelijk ook gekregen, en dat was maar goed ook want reparatie duurde uiteindelijk 6 weken.

Dat je een contractje af moet sluiten om 'betere/snellere service' te krijgen vind ik belachelijk. Voor mij een indicatie dat een bedrijf extra geld wil trekken. (Tenzij je natuurlijk echt je probleem binnen 24uur opgelost wilt hebben)

Als reparatie nou binnen een aantal werkdagen zou geschieden vind ik dat ok, maar twee weken zou ik zelf nooit accepteren als ik geen leenmodel zou krijgen. Tenzij de aard van het probleem dusdanig groot is en de overlast zeer gering.
Pagina: 1