Slecht ontvangst bij draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik hoor jullie al onmiddellijk denken 'dit hebben we hier al 100 keer gezien'. En ik heb zelf ook al onderzoek gedaan naar mogelijke opties, maar ik geraak er niet wijs uit wat het beste is. Trial en error is geen optie, aangezien dit iets te prijzig wordt.

Maar nu dus de probleemomschrijving:

Bij mijn vriendin thuis zijn ze enkele maanden geleden overgestapt op ADSL 2+ (van een kabel abonnement). Hiervoor was dus ook een nieuwe modem nodig. Ze hebben dus maar metteen een nieuwe router gekocht (de WAG160N van Linksys). Nu blijkt dat het draadloos echt wel geminderd is ten opzichte van vroeger, hun bereik is sterk gedaald. Omdat ze hoofdzakelijk met laptops werken, is het draadloos dus echt essentieel. In de router heb ik al eens gekeken naar de settings, en deze waren allemaal vrij normaal. Het kanaal is hetzelfde als dat van de vorige router (de vorige router staat niet meer aan), en de kracht staat op 100%.
Alle laptops werken NIET met de n technologie.. dus 54Mbps is de max.

Grafisch voorgesteld:
Afbeeldingslocatie: http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/draadloosnetwerklayout.jpg

Mogelijke oplossingen:
  • Range extender: Hiervoor zou de andere router (die ook op de afbeelding staat) nog kunnen dienen, maar waar kan deze het beste geplaatst worden ?
    Voorheen was het ontvangst in de gebieden waar er nu amper ontvangst is, ook al niet super. Dus de router zou liefst centraler moeten komen. Maar een extra kabel trekken is niet echt een optie..
  • Iets aanpassen in de settings waar ik geen weet van heb ?
  • Grotere antenne: niet mogelijk op die router. Zijn antenne zit intern, waardoor het ontvangst ook weer minder is.
  • Anderen .... ?
Het moeilijke aan deze router is, is dat ik niet alle settings snap. Waarschijnlijk door de N technologie. Dit maakt het voor mij ook moeilijker om iets te vinden..

Ik hoop dat jullie me nog ideetjes kunnen geven! tnx!

[ Voor 5% gewijzigd door Phalox op 06-12-2008 16:35 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het met de vorige router wel prima werkte kan je natuurlijk ook gewoon een simpel modem nemen (wat misschien wel werd meegeleverd met de ADSL aansluiting) en daar de WRT54G op aansluiten en gewoon die als router en accesspoint laten fungeren? Of achter de WAG160N natuurlijk.

Als range extender kan denk ik ook wel. Waar je hem dan het beste kan plaatsen kun je natuurlijk het beste zelf uitproberen, dat is vanaf afstand niet bijster veel over te zeggen. Check gewoon even een paar plekken waar je hem netjes kwijt kan en kies daarvan degene uit waar het bereik het beste is, daar waar nodig. Volgens mij ondersteunt die Linksys apparatuur ook wel een WDS/repeater achtige modus, waarbij je geen kabel hoeft te trekken, maar de WRT54G simpelweg op een plek moet staan waar voldoende bereik is van de WAG160N, zodat hij het draadloze signaal opnieuw kan verspreiden.

Dat die WAG160N z'n antennes intern heeft zal wel een van de redenen zijn dat het bereik een stukje minder geworden is. Een laatste oplossing zou kunnen zijn om de WAG160N te vervangen door een ander apparaat, maar dat is kostentechnisch niet ideaal natuurlijk, tenzij je hem nog kan ruilen.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 06-12-2008 16:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 11:01

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik heb deze router ook.
Aangezien je niet met n technologie werkt, kun je beter de settings g optimaal maken.
Probeer een andere channel, de firmware is buggy (1.09) met sommige channels...
Radio band ook op standard 20Mhz zetten.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie tips.. Ik ga zeker al zien of ik er software matig nog wat aan kan sleutelen... een firmware upgrade zou ook wel eens handig kunnen zijn :)

Een apparte modem zou ik hen niet aanraden. ADSL 2+ modems zijn ook niet zoo courant, en da's weer extra kost :)

Is het waar dat de snelheid bij WDS gehalveerd wordt ? aangezien hij langs dezelfde lijn moet verzenden en ontvangen (pass trough van info tussen PC en router 1)..

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Topicstarter
Weet er toevallig iemand een website waar ze de settings van de WAG160N uit de doeken doen, en de optimale voor een G netwerk laten zien ?
Op google wordt ik niet veel wijzer..

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

tokesnugerd schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:30:
Weet er toevallig iemand een website waar ze de settings van de WAG160N uit de doeken doen, en de optimale voor een G netwerk laten zien ?
Op google wordt ik niet veel wijzer..
Weet niet of het goede info is, maar mijn WAG160N heeft op mijn zolder (120n2, betonnen vloeren) prima bereik. Ding staat in een hoek in de woonkamer en ik heb dus op zolder nog perfect ontvangst. Niets speciaals, maar ik zit wel op een kanaal waar bijna niemand opzit.
Pagina: 1