Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Deels in navolging van m'n eerdere topic over uit huis gaan enzo (dat schiet btw nog niet op).

Anyway...

Ik zit tegenwoordig in een dip. Mijn werk biedt weinig (geen) afleiding waardoor ik, na enige vreemde gebeurtenissen in de afgelopen jaren, teveel aan het nadenken ben over hoe ik ben, wat ik voel (hypochondrie) en wat ik eigenlijk wil. Ik loop daarom bij een psycholoog.
Bottomline, mijn huidige baan boeit me geen zak meer. Ik ga nog wel heen en ben, sinds een week of 3, weer tijdelijk terug op de afdeling waar ik in 1996 ben begonnen. Dat bood de eerste paar dagen wel weer afleiding, ik moest nadenken hoe het werk daar ook alweer ging en ik knapte wat op. Echter, na een anderhalve week ken ik alles weer, ik hoef er amper bij na te denken en ik verval weer in mijn onzinnige gedachten waardoor ik me weer klote voel en me uiteindelijk ziek heb gemeld.
Ik zit sinds donderdag 27 november ziek thuis. Die donderdag was ik aan de diarree wat een handig excuus was om ziek te melden. Vrijdags naar de dokter geweest, situatie grotendeels uitgelegd en zij raadde mij aan om dit verder te bepraten met mijn psycholoog. Daar moest ik afgelopen dinsdag (2-12) toch heen. Dinsdagochtend kreeg ik een oproep van de arbounie dat ik vrijdag 5-12 langs moest komen. Op aanraden van de psycholoog ben ik tot die vrijdag thuis gebleven.
Gesprek met bedrijfsarts was goed. Alles verteld, ook wat ik buiten mijn werk doe qua sport en vrijwilligerswerk. Hij zei dat ik dit ook op m'n werk moest aankaarten. Aangezien ik toch al van plan was om daar heen te gaan heb ik dat dus direct gedaan. Bedrijfsarts vertelde verder dat ik maar zien wanneer ik weer aan het werk wil gaan, hij legt mij geen eis of termijn op. Ook gaf hij aan eventueel te kunnen en willen helpen bij een vervolg van mijn loopbaan. We hebben een vervolgafspraak op 9 januari.

Gesprek met personeelschef gehad, verhaal weer verteld (iets beknopter) en ook eerlijk gezegd dat ik ander werk aan het zoeken ben. Sprak later toevallig de directeur en ook hij weet (erg beknopt) wat ik heb, hoe ik over werk denk, dat ik ander werk zoek en eigenlijk volledig ben uitgekeken op productiewerk . Ook deze man zei dat ik maar rustig aan moest doen en wenste me een prettig weekeinde.

Ben na een anderhalf uur weer richting huis gegaan, heb lunch gehad en toen ging de telefoon, personeelschef aan de lijn met de vraag of ik tijdelijk bij de expeditie wil werken. Tijdelijk is 2 weken, tot de kerstvakantie. Dan is het bedrijf 2 weken gesloten. Ik heb gezegd dat ik maandag eerst een afspraak bij de dokter heb en dat ik daarna naar het werk kom. Dit kwam toevallig ter sprake toen de directeur met hem aan het praten was over mij.

Maar goed. Ik wil dus ander werk. Het grootste probleem, ik heb echt geen idee wat ik wil gaan doen.

Opleiding:
Geen middelbare school afgemaakt
KMBO Horeca diploma. (basiskok)

Werkervaring:
3 jaar weekendhulp afwaskeuken (bijbaantje op school)
Dienstplicht (bediening)
12,5 jaar Intergas Verwarming BV, 11,5 jaar montagewerk, 1 jaar eindtesten van cv ketels.

Wat ik NIET wil:
geestdodend productiewerk
koken (3 jaar verspild aan een opleiding)

Andere dingen die ik goed kan of leuk vind maar geen diploma voor heb:
Autorijden
Nederlands
Engels
Mag graag met cijfers werken (dus financieel of administratief werk is wel wat denk ik)

Al eens gedaan:
Beroepentest. Nuttig? Nee. Als ik van te voren een beroep in mijn hoofd heb komt dat er ook uit. Kok, notaris, taxichauffeur, ik bedenk het en het komt er uit.

Andere suggestie die ik vaak krijg:
Opleiding doen. Is een goed idee, 2 nadelen:
a. wat wil ik leren dan?
b. Tijd. Ik werk dus 40 uur, dart bij 2 teams, zit in 2 besturen, kijk bij een professionele voetbalclub, voetbal zelf 2x per week en ik fitness 2x per week. Op aanraden van dokter, bedrijfsarts en psycholoog mag ik NIET stoppen met darten, het voetbal kijken en het fitnessen want dat is de afleiding die ik heb. Bij die activiteiten denk ik niet na over wat ik voel enzo en daar vliegt de tijd voorbij. Ik kan stoppen met één bestuur maar dat levert me anderhalf uur per maand op (1 uur vergaderen, 0,5 uur notulen uitwerken en agenda maken).

Ik wil dus wel wat anders gaan doen en ik zal mijn sociale leven heus wel aan mijn werk aan gaan passen als ik wat anders heb, maar ik weet echt niet wat ik wil gaan doen. Bij m'n huidige bedrijf zouden ze kijken of er wat is, maar een baan speciaal voor mij creëren is ook geen optie.

offtopic:
De ziekmelding en de duur ervan brengt mijn baan niet in gevaar trouwens, dat heb ik wel begrepen van de personeelschef en van de bedrijfsarts. Intergas wil mij ook niet graag kwijt, ik sta daar als een positieve en vrolijke medewerker bekend die nooit te beroerd is om te werken.

Wat ik met dit topic wil bereiken? Misschien dat een tweaker een idee heeft wat leuk is? Wat is een loopbaancheck? Waar doe ik die? Is dat nuttig?

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Wat zijn je hobby's? Waar ligt je interesse of heeft je interesse gelegen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Zelf leren met internetmateriaal en ondernemen?

Een mogelijkheid die door velen onderschat wordt. Maar leren via internet is soms veel effectiever dan een opleiding (vind ik). Natuurlijk wordt het door de meeste werkgevers helaas niet zo, of zelfs veel minder, gewaardeerd als een diploma. Maar als je een leuk idee hebt kun je er goed mee ondernemen! En dan heb je mooi vrijheid en kun je ook nog eens leren wat je wil. Ook is het een uitdaging en als het goed is ook niet geestdodend.

• DeX
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Hoe sta je tegenover lesgeven?

Verwijderd

Tja, als het werk hersendodend is, en je na een paar weken niet meer geprikkeld wordt (en dat duidelijk wilt om de motivatie en de 'drive' in het werk te behouden) dan zit je een beetje onder je niveau te werken. (met nadruk op een 'beetje', want middelbare school niet afgemaakt is natuurlijk niets). Maar goed, als je meer aan kan, dan kan je meer aan en dat wil je duidelijk ook.

Elke psycholoog zal je hetzelfde zeggen, en je weet het zelf duidelijk ook wel. Dus verspil geen geld maar aan psychologen zeg 8)7 Dat is zoals je zegt echt hypchondrisch gezeur, en elke arts zal je gewoon doorverwijzen omdat ze zelf geen zin hebben in dat zelfbeklag als er achteraf toch niets mee gedaan wordt.

Zeuren kan iedereen, je lot zelf in handen nemen 'takes balls'.

Enige wat je kan doen:
• Kies iets wat je aanspreekt
Volg een opleiding, behaal een certificaat, wat dan ook, in de branche waar je verder wil.

Dat is het belangrijkste, zonder een degelijke opleiding wordt je ergens in het diepe gegooid waar je toch niet klaar voor bent, wat dan weer op een ontgoocheling uitdraait.

Verwijderd

Ga een MBO opleiding doen in een concreet beroep waar je wel iets in ziet.

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:15:
Wat zijn je hobby's? Waar ligt je interesse of heeft je interesse gelegen?
Voetbal, muziek, darten, passief sport volgen (atletiek, voetbal dus, schaatsen), lezen, films.
DeX schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:20:
Hoe sta je tegenover lesgeven?
Heb ik al eens aan gedacht, maar ik denk dat ik daar te weinig geduld voor heb. Ikzelf heb dingen vrij snel door, meestal is 1 uitleg genoeg. Ik heb veel uitzendkrachten ingewerkt en kon me best wel ergeren als ik iemand iets 3x had uitgelegd en hij/zij snapte het dan nog niet. Maar goed, de laatste inwerkperiode ligt al een jaar of wat achter me, dus wie weet :)
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:21:
Tja, als het werk hersendodend is, en je na een paar weken niet meer geprikkeld wordt (en dat duidelijk wilt om de motivatie en de 'drive' in het werk te behouden) dan zit je een beetje onder je niveau te werken. (met nadruk op een 'beetje', want middelbare school niet afgemaakt is natuurlijk niets). Maar goed, als je meer aan kan, dan kan je meer aan en dat wil je duidelijk ook.
Ik doe dit 12,5 jaar...
Ja, ik werk onder mijn niveau. Dat klinkt best debiel van iemand die geen middelbare school heeft afgerond 8)7 Ik kreeg op de lagere school het advies om HAVO of VWo te gaan doen, maar omdat al mijn vriendjes naar de vervolgopleiding in Groningen gingen (ik zat op een Vrije School en de bovenbouw daarvan staat in Groningen. Na 3,5 jaar werd het reizen mij teveel en ben ik gestopt met de school, wel in overleg met ouders en de school. Waarom ik daarna MBO Horeca ben gaan doen? Geen idee. Leek me toen wel leuk.
Elke psycholoog zal je hetzelfde zeggen, en je weet het zelf duidelijk ook wel. Dus verspil geen geld maar aan psychologen zeg 8)7 Dat is zoals je zegt echt hypchondrisch gezeur, en elke arts zal je gewoon doorverwijzen omdat ze zelf geen zin hebben in dat zelfbeklag als er achteraf toch niets mee gedaan wordt.

Psycholoog wordt betaald van het ziekenfonds. Enne, er zijn nog wel wat redenen dat ik daar terecht ben gekomen maar die hebben verder niets met dit topic te maken en ik ga er ook niet over uitweiden.
Enige wat je kan doen:
• Kies iets wat je aanspreekt
Volg een opleiding, behaal een certificaat, wat dan ook, in de branche waar je verder wil.

Dat is het belangrijkste, zonder een degelijke opleiding wordt je ergens in het diepe gegooid waar je toch niet klaar voor bent, wat dan weer op een ontgoocheling uitdraait.
Ik weet wel dat een diploma handig is, de pest is dat ik echt geen idee heb wat ik wil doen. Heb laatst gesolliciteerd als taxichauffeur, maar of dat nou echt mijn roeping is?
Kijk, ik wil alles wel leren, boeit mij niet. Alleen, ik heb een idee van "ik bied me aan bij een bedrijf/uitzendbureau, zij hebben of vinden werk voor me en al doende leer ik het vak" maar de praktijk is dus dat er weinig bedrijven zitten te wachten op een kok die 12,5 jaar in een fabriek heeft gewerkt.
Natuurlijk kan ik wel verder in de keuken, maar met alleen een basiskok diploma kom je nergens, zeker niet als je 30+ bent. Ik zag laatst wel een vacature voor kok, maar er werd, naast een mbo opleiding werden onder andere een leermeesterdiploma, een sociale hygiene diploma dit en diploma dat gevraagd, wat ik allemaal niet heb. Kan ik wel gaan halen maar dan ben ik weer 2, 3, 4 jaar verder...

Beste vrind wette dat

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41

defiant

Moderator General Chat
King Nothing schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:12:
Beroepentest. Nuttig? Nee. Als ik van te voren een beroep in mijn hoofd heb komt dat er ook uit.
Ik zit met hetzelfde probleem, ik ben nu ook bezig met een soort van loopbaankeuze traject en ze geven het ook gewoon toe dat het vooral op jezelf reflecteert. En dat is dus feitelijk waar ik juist niet naar op zoek ben, ik ben opzoek naar nieuwe inzichten, niet naar wat ik zelf denk dat leuk is (ook belangrijk, maar daarvoor heb ik geen hulp nodig).

En ik ben van mening dat wat je leuk vind ook niet perse het gene moet zijn wat je moet gaan doen, je kan beter iets doen wat bij je capaciteiten past.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

King Nothing schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 16:59:

Kijk, ik wil alles wel leren, boeit mij niet. Alleen, ik heb een idee van "ik bied me aan bij een bedrijf/uitzendbureau, zij hebben of vinden werk voor me en al doende leer ik het vak" maar de praktijk is dus dat er weinig bedrijven zitten te wachten op een kok die 12,5 jaar in een fabriek heeft gewerkt.
Natuurlijk kan ik wel verder in de keuken, maar met alleen een basiskok diploma kom je nergens, zeker niet als je 30+ bent. Ik zag laatst wel een vacature voor kok, maar er werd, naast een mbo opleiding werden onder andere een leermeesterdiploma, een sociale hygiene diploma dit en diploma dat gevraagd, wat ik allemaal niet heb. Kan ik wel gaan halen maar dan ben ik weer 2, 3, 4 jaar verder...
Dat kan ik wel begrijpen. Er zijn weinig bedrijven die zomaar iemand aannemen in de hoop dat hij z'n functie na verloop van tijd wel zal kunnen gaan vervullen. Werknemers zijn dezer dagen niet wanhopig op zoek naar personeel, dus ze kunnen kieskeurig en selectief zijn.

Het geeft het verkeerde signaal af, zo van: "hallo jongens, ik kom hier even een paar maandjes proberen of dit me wel bevalt, want verder weet ik echt niet wat ik wil doen"

Het bedrijf interpreteert dat als: "veel kans dat hij het na een paar maanden inwerken weer beu is, of dat het niet z'n ding is, dus hebben we een half jaarsalaris over de balk gesmeten aan opleiding en weinig productiviteit"

Bekijk het ook eens vanuit hun standpunt he...

Een bedrijf zal al eerder geneigd zijn iemand aan te nemen die toont dat hij toch zeker die job wil, al was het maar door de opoffering te maken om een inleidende vakopleiding op te volgen. Het bedrijf wil engagement zien, en als je er nog niet gewerkt hebt kan dat alleen door een vooropleiding voor te leggen.

Ik zou zeggen, pak het omgekeerd aan? Ipv verloren in het rond te zoeken naar een beroep, ga naar de jobdienst, en kijk na wat er allemaal aan vacatures beschikbaar is. Je noteert de dingen die je op het eerste zicht wel aanspreken. Maak een selectie, kies er één uit en begin meteen aan een avondopleiding.

Het is een investering in je toekomst, dus een beetje afzien moet je er wel voor over hebben. Tenzij je tot je pensioen hersendodend productiewerk wil doen, maar dat houdt niemand vol. (als je duidelijk meer capaciteiten hebt, voelt het als tijd verliezen, dat bedoel ik)

Misschien over een totaal andere boeg gooien? Je bent toe aan verandering, desnoods ga je naar het buitenland? Technicus op een boorplatform bvb, iets met scheepvaart, bedenkt het maar, de enige limieten zijn jouw eigen vindingrijkheid. Bed and breakfast in Zuid Frankrijk :p

Ik heb de indruk dat je wel snel dingen oppikt en ruimte hebt om te groeien en verantwoordelijkheid op te nemen. Dan klinkt het volgende misschien raar, maar dan had je in de bouw moeten beginnen bij een grote ondernemer.

Ik heb ooit eens iemand ontmoet die begonnen was als eenvoudige arbeider (op jonge leeftijd) en nu werfleider was voor grote projecten, formaatje ondergrondse ruimtes/stationsgebouwen. En dat is zonder startdiploma wel netjes, die persoon staat echt niet meer aan de betonmolen. Coordinatie, controle, opvolging... Afwisseling, veel contact...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 17:30 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

King Nothing schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 16:59:
Als je genoeg uitdaging ziet om later als kok te werken, zal je toch die diploma's moeten halen.
Als ik "sociale hygiëne" in Google typ, krijg ik aan de bovenkant meteen een reclameblok dat je dit diploma binnen 1 dag kan halen. Ook met het woord "leermeesterdiploma" vind ik meteen een aantal hits om ook dit diploma snel te halen.

Op een MBO-diploma na kan je binnen een maand of drie de andere diploma's behalen, en dat is een stuk korter dan de 2-3 jaar.
Bij een sollicitatie naar de functie als kok heb je dan een grotere kans dat je wordt aangenomen, al heb je geen MBO-diploma. Dat MBO-diploma is meestal meer een indicatie over de moeilijkheidsgraad van de betreffende functie, maar als jij aantoont dat je wel op dat denk-en werkniveau zit hoef je je geen zorgen te maken over dat MBO-diploma.

Kortom, ga er voor, begin en probeer die diploma's te halen. d:)b

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

...
Andere dingen die ik goed kan of leuk vind maar geen diploma voor heb:
Autorijden
Ik mag hopen dat je wel een rijbewijs hebt :?

Al eens aan groot rijbewijs en chauffeursopleiding gedacht? Zeker als je internationale ritten doet, heb je best wel afwisseling als vrachtwagenchauffeur.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:17

ManiacsHouse

Scheisse!

Beetje offtopic maar moet je werkgever wel een pluim geven over de manier (wat ik zo opmaak uit je verhaal) hoe ze reageren en je een mogelijke optie geven om tijdelijk op een ander afdeling te werken. Ik heb dat regelmatig anders meegemaakt.

Ik ben niet alle reply's gelezen, maar is het niet een mogelijkheid om via je werkgever een opleiding te doen en binnen het bedrijf door te stromen? Gezien de manier hoe ze nu reageren lijkt me dat je best daar wat kan bespreken. En nooit oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ManiacsHouse op 06-12-2008 17:44 ]

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:09

Japser

Jeej!

Als je jezelf wilt testen en stimuleren moet je m.i. toch gaan studeren , voor mijn part deeltijd. Je zal je echt niet gaan vervelen als je de boeken induikt en je verbreed je horizon voor het zoeken naar werk. er liggen meer kansen en uitdagingen dan waar jijw at mee kan misschien. Echter nadeel is dus wel dat het veel tijd kost maar dat heb je wel...ook al vind je van niet. Kwestie van plannen.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:49
Even op een rijtje zetten:

- je hebt geen enkele vorm van opleiding
- je wil ook niets studeren, "je zal het wel uit de praktijk leren"
- daarnaast ben je ook nog eens erg kieskeurig en sluit je al meteen diverse jobs uit?

Waarom denk je dat andere mensen tot hun 21e, 25e of nog langer hard studeren op school?
Zodat ze later een leuke job kunnen uitoefenen.
Wat wil jij? Gewoon dat "saaie" studeerstuk overslaan, en TOCH ook een leuke/interessante/boeiende/uitdagende job?
Zo gaat het niet (gelukkig voor de mensen die wel hard voor een diploma gewerkt hebben).
Hoe kan je nou van ons verwachten dat we advies gaan geven, als je zelf niet eens een vaag idee hebt van wat je wil...

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
phobosdeimos schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 23:45:

- daarnaast ben je ook nog eens erg kieskeurig en sluit je al meteen diverse jobs uit?

Waarom denk je dat andere mensen tot hun 21e, 25e of nog langer hard studeren op school?
Zodat ze later een leuke job kunnen uitoefenen.
MBO Horeca is geen opleiding?
Op de rest ga ik morgen wel in.

Beste vrind wette dat

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp moeten wij jou gaan vertellen wat leuk zou kunnen zijn? Het enige advies wat ik je daarbij kan geven is dat je iets in de richting van je hobby's moet zoeken. Misschien dat je het bij een computerwinkel als Azerty kunt proberen. Het lijkt me dat ze daar weinig waarde stellen aan diploma's maar meer over je kennis over computers. Mocht je dat ook niet willen of je hobby's van je werk gescheiden wilt houden zul je toch echt de boeken in moeten duiken als je een beetje een uitdagende baan wilt. Het meeste werk dat je kunt krijgen is herhalend of zoals je zelf al aangeeft geestdodend. Met een diploma wordt je bereik een stuk groter.

ik ben het in zekere zin wel eens met phobosdeimos trouwens. De meeste mensen die in jouw positie zouden zitten zouden zelf het initiatief nemen en gewoon van alles uitproberen. Je kunt toch altijd nog weg als het je niet bevalt?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

Klippy

Still Game

Toch "grappig" dat alleen je topic titel al voldoende is om precies weer te geven wat jij wil. En dat is weten wat je wil.
Kan je lange verhalen typen wat je wil, maar één ding is duidelijk: Je hebt geen flauw idee van wat je wil doen met je leven.
Dan zijn er zover ik kan zien twee opties, je leven verder laten leiden door andere mensen die denken dat ze een beslissing voor jou kunnen maken, of eens een keer zelf nadenken (en goed, al doe je daar twee weken over) en beslissen wat je zelf wil. En met dat laatste bedoel ik niet nadenken over wat men van je verwacht, maar denken over wat je wil. Al is dat moonwalken zoals Michael Jackson, of op de maan lopen zoals Neil Armstrong, er moet toch iets zijn dat je altijd had willen doen, of een functie die je jezelf zag doen toen je in groep 8 zat. Of hou het simpeler... wat maakt jou gelukkig, een gezin, een wereldreis, de Everest beklimmen, diepzeeduiken?
Zoek iets om te doen omdat jij dat wil en niet omdat andere mensen dat van je verwachten en er gaat een wereld voor je open. De grap is dat anderen dat vaak ook aan je zien als je ergens 100% voor gaat en dat helpt altijd natuurlijk. Zelfs al is het beetje voor beetje, doe wat jij denkt dat je sterker maakt. Twijfel je aan je zelfstandigheid? Ga een half jaar reizen. Maakt niet uit wat, maar doe het gewoon. Je leeft echt maar één keer, ook al geloof je in meerdere levens, je weet het nooit zeker, dus ik zou gewoon proberen om in dit leven alles te proberen dat ik in me had...

Verder heb ik zelf geen idee waar je heen wil met dit topic, behalve de verwachting dat misschien op magische wijze iemand precies gaat vertellen wat in jou denkbeeld past en jij je gelukkig voelt. Maar het lijkt me sterk dat dat gaat gebeuren...
Dus ik wens je veel succes met het maken van een keuze en meer dan bereid om te horen wat ervan gekomen is. Succes :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
King Nothing schreef op zondag 07 december 2008 @ 00:15:
[...]

Er wordt niet gezecht dat je geen opleiding hebt ;) Er wordt gezecht dat je bij voorbaat al een baan wilt hebben zonder dat je daar een opleiding voor hebt gedaan. Ik werk als een MBOer in de vorm van werkplek beheerder bij een groot juristen, notarissen en belasting adviseurs kantoor.
De mensen die hier voornamelijk werken zijn van de uni. zijn rond de 25 voordat de opleiding is afgerond dan moeten ze nog een paar jaar stage lopen en hierna 3 jaar lang een werk student zijn.

Wat ik wil zeggen. is dat iemand moet werken voor iets wat hij wil of kan doen. Wil je iets doen met meer verantwoordelijkheid, dat is wat ik uit jouw verhaal opmaak. Dan kan je het besten een MBO administratief medewerker gaan volgen. 1 avond in de week 1 jaartje lang. Daarna ga je kijken via uitzendburo's kijken naar een passende baan. Je hebt voor bijna elk beroep wel een basis opleiding nodig.

Collega van mij is 33 en is 2 jaar geleden gestart met een ICT opleiding. vorig jaar is hij bij ons in dienst gekomen, zijn niveo is wel lager dan wat ik gewend ben voor iemand van zijn leeftijd maar hij heeft toch nog de opleiding gevolgd die hij graag wilde doen.

Je kan beter kijken naar wat kan ik met mijn papieren dan gelijk eisen stellen. Zeker in deze tijd kijken werkgevers meer naar een papiertje dan wat je verteld. Ik heb zelf ook tegen dit probleem aangelopen. Ik heb een simple MBO diploma. echter toen er werd gevraagd om een kopie va mijn cijferlijsten en diploma's schrok de HR adviseur ivm mijn cijfers. ik kan makelijk een HBO opleiding gaan volgen met mijn cijfers. En nu zie ik in dat ik erg dom ben geweest dat ik dat nooit heb gedaan. Bij zoeken van een baan loop ik bij de functie's die ik wil tegen mijn diploma handicap aan.. Vragen HBO wat mijn niveo ook wel is. Echter papieren zeggen MBO

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

[...]

Maarja, je geeft zelf ook aan dat je niet wilt koken.
Jouw mening over die beroepskeuze testen, is dat gebaseerd op ervaringen van jezelf, of een door jezelf bedachte reden om het maar niet te hoeven doen?

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik de ervaring heb dat beroepskeuzetesten ook grote onzin zijn.. Ik weet ook al jaren niet wat ik wil gaan doen en heb daarom in het verleden ook wel van die keuzetesten gemaakt.. Die dingen zijn veel te abstract en geven een momentopname weer.. Ik ben uit ellende een versnelde opleiding directiesecretaresse gaan doen en ben nu op zoek naar een baan, maar op m'n stage zit ik me ook 8 uur per dag te vervelen..

Mijn beroepskeuzetesten gaven constant iets anders aan; lerares, marinier, "iets creatiefs".. Altijd de meest uiteenlopende opties.. Nou moet ik wel toegeven dat ik ook veel te brede interesses heb en daardoor m'n aandacht nooit lang bij hetzelfde kan houden..

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 21:34

Mach

[END]Avengers

Tja, volgens mij toch een ouderwetse kwestie van kiezen of delen.

Of je kiest voor je toekomst, neemt een beslissing, laat dingen vallen om andere dingen mogelijk te maken en bijt even door de zure appel heen.

Of je blijft door sukkelen in je huidige leven, schuift de verantwoordelijkheid van je daden en gevoel af op anderen (bijvoorbeeld je psycholoog) en stopt met zeuren.

There is no easy way.

DUGG

Verwijderd

Jah, dat ben ik ook direct met Mach (en de rest hier) eens.. Ik snap dat het vervelend is om niet te weten wat je nou eigenlijk wil, maar als je niks probeert, kom je er ook niet..

Je zegt dat je autorijden wel leuk vind.. Ik neem dus aan dat je een rijbewijs hebt.. Ga eens op zoek naar een baan als koerier ofzow.. In zo'n baan heb je veel vrijheid in principe en volgens mij kan je dat wel gebruiken.. Mocht het niks voor je zijn heb je tenminste nog de hele dag in de auto de tijd om na te denken wat je dan wel zou willen..

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:49
[...]

Zoals de anderen hier al aanhalen: MBO Horeca kan dan wel een opleiding zijn, je hebt zelf al aangegeven dat het tijdverspilling was en dat je niet die richting wil ingaan.
Plus je hebt geen diploma van middelbaar onderwijs.
Dus nee, je hebt geen opleiding (buiten die ene, die je niet wil gebruiken).

Verwijderd

Deels in navolging van m'n eerdere topic over uit huis gaan enzo (dat schiet btw nog niet op).
Mag ik concluderen dat je bij je ouders inwoont? (ben nog newbie, dus ken het andere topic niet)

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Het is natuurlijk an sich positief dat je erachter bent dat het zo niet langer kan en dat je iets wilt veranderen aan je leven.
Verandering echter lukt je niet in 1 dag, en grote veranderingen kosten investering van tijd, geld en vooral ook energie. Natuurlijk wil je een baan die je uitdaging geeft, maar daarvoor zul je een diploma moeten hebben. De stap die daarvoor nog komt is erachter te komen wat je wilt. Als je daaruit bent wordt het toch een kwestie van investeren en bvb een paar jaar een opleiding gaan volgens, desnoods in een werk-leertraject. Maar of je daar met jouw leeftijd nog makkelijk in kunt rollen is de vraag (nofi of course ;) )

Kijk eerst eens hoe het werk op de andere afdeling je bevalt en ga dan inderdaad eens praten met je baas, aangezien hij tot nu toe ontzettend coulant is geweest lijkt het me dat hij iig naar je wil luisteren. Ik zou iig proberen deze baan zo lang mogelijk te houden, ivm de huidige situatie kon het wel eens moeilijk worden een nieuwe baan te vinden. Dat je je verveelt op je werk is niet tof, maar je bent denk ik niet de enige ;) Misschien als je een hobby zou hebben die echt creatieve energie vereist, dat dat de saaiheid van je werk een beetje kan opheffen. Ik weet wat er verder nog speelt, maar ondertussen kan ik ook niet helpen dat ik denk: jongen, stop een stuk peper in je reet en gedraag je naar je leeftijd. Blijf werken tot je weet wat je wilt, ga zoeken op internet, op vacaturesites en ga praten met mensen die uiteenlopende beroepen uitoefenen. Zij kunnen je met enthousiasme vertellen over hun vak en zodoende jou misschien op ideeen brengen.

Wat jij wellicht een beetje mist in je werk is het probleem-oplossende aspect. Als je administratief medewerker zou worden is het na inwerken ook nog enkel een kwestie van data inkloppen en ik denk dat het zelfde probleem daar ook weer zou opspelen.

Ga dus eens praten met je baas, en probeer toch eens iets als die persoonlijkheidstesten of beroepskeuzetesten te doen. En probeer er een beetje onbevangen in te stappen, dus niet met een uitkomst vooraf in je hoofd.

Overigens is volgens mij het gros van de banen relatief eentonig, op een bepaald moment heb je echt alles wel gehad, tenzij je een hoe manager bent en steeds uiteenlopende problemen moet oplossen. Alleen heb je daar wel een opleiding voor nodig ;)
Ik bedoel - als helpdeskmedewerker bijvoorbeeld zul je buiten de sporadische ingewikkelde vragen vooral te maken krijgen met 'hij doet het niet' -> 'zit de stekker erin?' -> '...' (bij wijze van); als administratief medewerker komt het neer op data inkloppen in een excel-sheet; als winkelmedewerker ken je na een tijdje ook wel alle prijzen en artikelen; als tester ken je alle problemen; etc. Snap je? Het gaat erom dat je het voor jezelf leuk houdt, door leuke dingen naast je werk te doen of idd leuker werk te zoeken. Je moet je alleen wel een reeele voorstelling maken van wat je krijgt als je wel een diploma op zak hebt.

Als ik jou was zou ik eens beginnen met het afmaken van de middelbare school :) Hoewel ik met het advies van hierboven ook wel eens ben: kijk eens wat je zelf wilt ipv wat sociaal wenselijk is. Succes iig :)

If you can't write, there is nothing left.

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Lolhozer schreef op zondag 07 december 2008 @ 09:52:
[...]

Maarja, je geeft zelf ook aan dat je niet wilt koken.
Jouw mening over die beroepskeuze testen, is dat gebaseerd op ervaringen van jezelf, of een door jezelf bedachte reden om het maar niet te hoeven doen?
Eigen ervaring, meerdere keren beroepskeuzetest gedaan. Week of wat geleden nog via randstad.nl een soort (korte) test gedaan. Daar kwam wel weer veel uit, maar dat was weer zo divers dat ik daar weinig aan had. Ik verwacht niet dat er 1 ding uitkomt waarvan je denkt "ja" maar als je 54 beroepen voorgeschoteld krijgt, variërend van putjesschepper (zo ongeveer) tot notaris...
Freee!! schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 17:37:
[...]

Ik mag hopen dat je wel een rijbewijs hebt :?

Al eens aan groot rijbewijs en chauffeursopleiding gedacht? Zeker als je internationale ritten doet, heb je best wel afwisseling als vrachtwagenchauffeur.
Ik heb rijbewijs ja.
Groot rijbewijs ook wel eens aan gedacht, niet gedaan ivm niet al te sterke financiele positie en een C danwel CE rijbewijs is prijzig.
phobosdeimos schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 23:45:

Ik wil alles wel leren, maar ik zie nu in mijn vrije tijd weinig ruimte om ook nog een studie te gaan doen. Kieskeurig ja, ik ben na een paar jaar wel achter wat voor werk ik niet wil doen, net zoals jij (of wie dan ook) een aantal dingen zal hebben die je niet wilt doen.

Ik heb dit topic geopend om van één kant misschien eens wat suggesties te krijgen voor banen waar ik zelf zo 1, 2, 3 niet aan zou denken. Grootste probleem is dat ik gewoon echt niet weet wat ik wil en waar ik heen wil.
Dat werk wat ik nu doe is echt voor 2 weken en langer niet. Ik zal tegen het eind van de week of begin volgende week weer eens gaan praten met de personeelschef, kijken of de arboarts al contact heeft opgenomen met hem en wat we verder gaan doen. Wie weet kan ik op m'n werk gewoon ander werk krijgen en gelijktijdig een opleiding gaan volgen...

Beste vrind wette dat

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Lastig... Ken het probleem. Ik wist ook nooit welke opleiding ik moest kiezen.
Zodoende altijd maar voortborduurd op voorgaande opleiding(en).
Inmiddels doe ik heel wat anders dan waar ik voor opgeleid ben.
Het werk geeft wel voldoening, maar het is niet iets wat ik tot mijn 65e wil doen.
Ik heb de zogenaamde "handycap" van 1-verdiener zijn... Dat beperkt me enorm in mijn keuzes.
Ik ben gewoon erg afhankelijk van mijn inkomen (huisje, boompje en beestje... ik houd er ontzettend van, maar het is helaas niet gratis...).

Wat wil ik?

Ga anders eens achterwaards aan de slag. Maak een lijst met alle zaken die je niet zou willen doen, en kijk wat er overblijft. Probeer in elke geval uit de negatieve spiraal te blijven. Als je daar eenmaal in zit kan het jaren duren voor je daar goed uitkomt.

Ik kan je geen loopbaanadvies meegeven, wel wens ik je veel sterkte!!!

Carpe Diem

Verwijderd

Laat ik even off-topic beginnen met het feit dat ik een aantal reacties hier redelijk sterk aangezet, weinig constructief en nogal aanvallend richting de TS vind. Misschien vat ik iets niet hoor, maar de TS doet een helder, uitgebreid verhaal uit de doeken, en stelt daarin een concrete vraag: kan iemand mij helpen met een loopbaankeuze? Volgens mij is in een constructieve discussie iets als 'volg een opleiding' of 'kiezen of delen' niet echt op zijn plaats. Wat heeft de TS daar nou aan? Reageer dan niet.

Dan on-topic. Je zoekt dus een baan waar je:

- geen (voor)opleiding voor nodig hebt
- je hersenen kan gebruiken, en uitgedaagd wordt
- je ook op 'wat oudere leeftijd' (als je daar bij 30+ van mag spreken) nog makkelijk in kan stromen

Ik zie dat je eigenlijk nergens wat zegt over creatieve beroepen, dus ik neem even aan dat visueel ontwerp (webdesign of zo) of iets muzikaals niet in je aard ligt, en dat je meer een job zoekt op het praktische vlak. Het probleem daar is vaak: je moet je specialiseren. Dat kan via 2 wegen: opleiding, of werkervaring (of een combinatie), en die heb je beiden niet. Je klinkt als het type dat (net als ik) liever via werkervaring omhoog klimt, maar dan moet je wel op de juiste ladder gaan zitten, anders kom je te snel aan de bovenkant, en moet je van ladder switchen en weer helemaal onderaan beginnen.

Ik heb zelf mijn VWO ooit afgemaakt, maar niets gepresteerd in het WO, hoewel ik toch 4 jaar ingeschreven stond. Voordeel is dat ik het stempel 'WO-denkniveau' daardoor meekrijg (met behulp van enige welbespraaktheid indien noodzakelijk, en de bijpassende bril), dus ik ben uiteindelijk zonder opleiding best 'aardig terecht gekomen' zoals dat heet, al is een flinke dosis geluk daar ook een belangrijke oorzaak van. Jij mist vooral dat stempeltje, maar ik denk dat een goede dosis inzet dat best kan compenseren. Ik ben zo terecht gekomen door te starten als part-time helpdesker. Dat werd vanwege een combinatie van gemakzucht, noodzaak en affiniteit met het onderwerp al heel snel een full-time job, en na 9 jaar krijg ik straks een lease auto van de zaak waar menig collega met een afgeronde universitaire opleiding jaloers van wordt. Dus het kan.

Dus, is helpdeskwerk met eventuele doorgroei naar een interessant specialisme wat voor jou? Vaak is er de mogelijkheid om je kennis bij te spijkeren middels cursussen, betaald door de baas, wat je snel naar een hoger, gespecialiseerd niveau kan trekken waarbij je een 'eigen' kennisgebied kan opbouwen waar vraag naar is. Je kan dieper de techniek in als netwerkspecialist, of juist de breedte in via functioneel ontwerp, of wat meer sturend richting projectmanagement, of zelfs lijnmanagement proberen (teamleider). Belangrijke hint: probeer dit nooit via een groot callcenter. De concurrentie voor de 'interessante' jobs is daar veel te hoog, de werksfeer is vrijwel nooit echt stimulerend, en het is erg moeilijk om te excelleren. Een kleine, regionale internetprovider zou al veel beter zijn. Ik vermoed ook zo dat dat misschien een omgeving is waar je je veel eerder thuis zal voelen.

Stel dat dat niet de richting is die je op wilt gaan, hou dan in ieder geval in je hoofd dat je ergens onderaan gaat beginnen, en dat je doorgroeimogelijkheden niet beperkt moeten worden door het bedrijf, de sector of de benodigde opleidingen. Dat zijn namelijk dingen waar jij heel lastig doorheen zal breken, gezien het feit dat nu nog een opleiding gaan volgen misschien meer problemen oplevert dan het oplost. Taxichauffeur lijkt me dus niets voor jou: ken je je routes, dan is de uitdaging weg, en wat ga je dan doen? Studeren voor limousinechauffeur? Een dergelijke carriere eindigt toch altijd in een functie waarbij je van A naar B zal moeten rijden, en veel denkwerk is daar niet voor nodig (vaardigheid, ja, maar daar ben je niet naar op zoek volgens mij). Hetzelfde geldt voor allerlei fysiek werk (behalve als je creatief bezig zou willen zijn - dan kan je vanuit de bouw misschien ooit wel pianobouwer worden ;)).

Tenslotte gaf iemand nog de hint om les te gaan geven. Mijn mening: doe dat niet te lichtzinnig. Voor lesgeven moet je sterk in je schoenen staan, en dat gaat ook snel vervelen, als je steeds hetzelfde kunstje moet vertonen. Als ik de TS lees denk ik dat dit niet een logische beroepskeuze zou zijn.

Begrijp je een beetje waar ik heenga? Zo niet, vraag maar raak, misschien kan ik nog wat hints geven.

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Lichtelijk off-topic misschien, maar niet precies weten wat je wilt is geen straf :D Zolang je maar iets kunt bedenken waarmee je voorlopig uit de weg kunt. Ik geloof dat er maar heel weinig mensen zijn die een beroep uitoefenen dat zo leuk is dat ze tot hun pensioen precies dezelfde functie willen uitoefenen?

If you can't write, there is nothing left.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

In de tijd dat ik bij een uitzendbureau werkte (dat was maar even, het woord "recruiten" vond ik saai, en hoe uitzendbureau's denken over mensen stond me niet aan) kwam er vaak een functie voorbij dat wel iets voor jou is: met je eigen auto in je eigen regio rondcruisen naar klanten van een bepaald merk koffie-automaat. Deze moest je dan even "servicen" (lees: bijvullen/schoonmaken/fixen) en het verdiende niet gek slecht (meende 10 Euro per uur). Je moest iets van 24 tot 36 uur vullen, en dat mocht je zelf invullen hoe en wat. De fabrikant was Coffeebar (ofzoiets). Is dat niet wat voor je? :)

Volvotips.com

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik heb zitten denken om taxichauffeur te worden omdat ik autorijden leuk vind en omdat je dan in contact komt met zoveel uiteenlopende mensen. Overdag ziekenvervoer en ouderen van a naar b brengen en 's avonds plus weekeinden heb je stappers in de auto. Het rijden zal wel saai worden, maar ik denk meer aan het contact met mensen, de gesprekken die me afleiding bezorgen waardoor ik even niet na hoef te denken over mezelf.
Nadeel is dus dat je voor taxi een chauffeurspas moet hebben en die heb ik niet. Is een driedaagse cursus trouwens.

Kryz: ik snap je hoor. Muzikaal ligt niets me, ik ken redelijk wat muziek maar dat is alles. Spelen kan ik niet. Computers is niet echt meer een hobby. Ik heb een Compaq pc en een HP laptop, de pc is afgezien van een 2e hd nog niet veranderd, de laptop is helemaal origineel. Het werkt en dat vind ik best.

Beste vrind wette dat

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je weleens aan de politie gedacht? Je kunt er met elke opleiding terecht. Binnen de politie zelf word je ook opgeleid. En als je goed bent kun je een mooie carriere maken. Ik zie dat je sportief bent, dan moet het geen probleem zijn aangenomen te worden.

Ik denk dat het best iets voor je zou kunnen zijn. Totaal iets anders, en werk waar je voldoening uit haalt.

Verwijderd

Artcore schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 19:35:
Heb je weleens aan de politie gedacht? Je kunt er met elke opleiding terecht. Binnen de politie zelf word je ook opgeleid. En als je goed bent kun je een mooie carriere maken. Ik zie dat je sportief bent, dan moet het geen probleem zijn aangenomen te worden.

Ik denk dat het best iets voor je zou kunnen zijn. Totaal iets anders, en werk waar je voldoening uit haalt.
En goed voor discipline. Geen slecht idee, wat mij betreft, als je geen probleem hebt met heldere gezagsstructuren en je, als je eventueel buiten terecht komt, ook gezag uit kan stralen. Beroepsmilitair zou ook kunnen, al gaat dat weer iets verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 22:08 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Taxichauffeur? Ik ken een aantal voormalig taxichauffeurs. Het is geen fijn wereldje heb ik me laten vertellen. Ik heb natuurlijk mooie anekdotes gehoord (boodschappen voor hoeren, jappen naar casa rosso brengen, taxirit naar frankrijk, enz) (zie maar dat programma op tv), maar ook een hoop ellende. Auto stuk? Niet kunnen rijden -> geen inkomen. (Tenzij je in loondienst gaat, maar dan verdien je ook niet veel). Voor je zelf taxi rijden is duur, je Benz kost zomaar 2K lease, vergunning pachten is duur, enz. Heb een maatje gehad, in de december maand zich helemaal de klere gereden, wordt zn ruit in gegooit. Na een maand werken 400 over om van te vreten. Neh, niks voor mij. Laat staan de concurrentie (kennissen bij de taxicentrale zorgen voor een zogenaamde 'aanloop' van een grote klant (wat een toeval)). Gekut met taximeters, dubbele administraties, dronken dreigende klanten, dit dat zus zo. Neh, die 3 daagse cursus is de moeite niet, maar het rijden wel. En zeg zelf, dat gemekker van de oudjes aanhoren, dit slecht dat slecht, jeugd van tegenwoordig, vroegah was alles beter. Neh, denk ook niet dat je daar erg vrolijk van wordt. Zakenlui zeggen vaak niks, die willen werken. En dat dronken uitgaanspubliek zou ik ook niet in m'n auto willen hebben ( :r ).

Okee, even verder op wat je niet weet wat je wil :P Heb je wel eens gedacht aan een eigen onderneming?

Verwijderd

Mijn moeder is dus taxichauffeusse (of hoe je dat maar schrijft) en die doet het al jaren met plezier.. Wat jij ook al aangeeft: het contact met de klanten.. Dat is wel erg leuk en juist door naar andere verhalen te luisteren hoef je niet op iets anders te focussen (nou jah, misschien op de weg :P)

Je moet wel erg van rijden houden, want je zit toch al snel een uurtje of 8 à 10 in zo'n taxi.. Het loon is misschien niet zo heel fantastisch, maar daarentegen heb je wel een afwisselende baan.. Er zijn altijd andere klanten, er is geen dag hetzelfde, je komt op de gekste plaatsen.. Dat "gezeur van de oudjes" valt in zo'n taxi nog wel mee.. Goed, het zijn niet allemaal lieve, leuke klanten met een interessant verhaal, maar dat heb je in elk beroep.. Wanneer je zo'n persoon in de taxi hebt, kun je het beste denken; ach, over X minuten kan ik hem/haar er lekker toch weer uitzetten :p

Het nachtvervoer (stappers) is weer heel anders.. Ik denk dat dit ook heel erg verschilt per regio.. Je kan er inderdaad een hoop gezeur mee hebben, maar dit hoeft natuurlijk niet.. Vaak zijn het wel mensen die het naar hun zin hebben/hebben gehad en dus wel goed te spreken zijn (misschien een beetje TE enthousiast :p)

Ik raad je zeker aan om dan wel voor een onderneming te gaan werken.. Zo'n taxidiploma is prima te halen (regels op de weg/rijopdracht) en vaak wil een onderneming daar ook nog wel voor om de tafel.. Als je deze nog niet hebt, is een onderneming nog wel eens bereid je op zo'n cursus te sturen.. De chauffeurspas moet je wel zelf aanvragen op basis van een verklaring van goed gedrag (dit kost GELOOF IK rond de 100 euro in totaal)..

Gezien je situatie zou ik nu zeker geen eigen onderneming starten.. Gewoon omdat je duidelijk niet weet welke kant je op wilt en ik weet eigenlijk niet of het economisch gezien nu wel het beste moment is.. Een eigen onderneming kost veel tijd en voorbereiding.. Als je dit wel ziet zitten, kun je er beter even mee wachten tot alles echt goed in kannen en kruiken op je wacht (afhankelijk van soort onderneming; marktonderzoek, eventueel connecties, eigen vermogen, goed ondernemingsplan)..

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:12
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:21:

Dit is misschien ietwat offtopic maar ik denk dat een psycholoog niet moet bekeken worden als een leeg vat waar je geld in pompt. Er zijn veel situaties waarin psychologen dingen kunnen zeggen die nogal overkomen als "common sense" maar daar is dan ook een reden voor, vele mensen zien dan ook vaak niet dat ze eigenlijk iets fundamenteel fout hebben. ( Ik veralgemeen hier, niet op de TS bedoeld ) Daarom denk ik dat naar een psycholoog gaan net hetzelfde onderliggend effect heeft als bevoorbeeld eens gaan bowlen met vrienden, namelijk een need vervullen. Ja, ik studeer psychologie

Ik denk dat je je moet gaan concentreren op wat je wil bereiken de komende periode. Je bent niet tevreden met je job, dat is kunnen we erop uitmaken.

Wil je dan ook veranderen van job, of zou je blij zijn moest je een vroeger plezier terug uit je job kunnen halen ?

Ben je bereid indien je een andere functie / job wil, ervoor te studeren ?

Hoeveel tijd kan je wekelijks bezig zijn met het actief bezig zijn met wat je wil, zonder dat je aan tijd inboet waar je je ontspant ? (Kijken wat je wil, studeren, opzoeken)

NUC I5 256GB SSD

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
King Nothing schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:01:
[...]

Ik wil alles wel leren, maar ik zie nu in mijn vrije tijd weinig ruimte om ook nog een studie te gaan doen.
Darten / 2x fitness / 2x Voetbal en voetbal kijken en dan roepen dat je in je vrije tijd weinig ruimte heb om een studie te gaan doen... Sorry, ondanks dat de Psycholoog aanraad je te blijven onstpannen(logisch) snap ik die 2 uitspraken niet erg..

Je wilt een leuke baan maar wilt misschien zo min mogelijk energie in hoeven steken... Zoek uit wat je leuk vind, ga ervoor leren in de avonduren en maak wat van je toekomst.. :D Ik denk dat je in Nederland meer dan genoeg mogelijkheden hebt om alle kanten op de gaan, als je maar wilt..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Verwijderd

Ze hebben massa's banen bij defensie! Ik zit zelf als parttimer bij defensie (landmacht) en weet uit ervaring dat het een hele fijne werkgever is met veel carrierekansen. Je hebt geen opleiding nodig om in te stromen, op bepaalde functies dan natuurlijk, maar wel legio mogelijkheden om door te groeien. Tevens zeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook zijn ze steeds flexibeler met aannemen omdat er zo'n groot tekort is. Laat het "groene"-aspect van bijv. de landmacht je niet afschrikken. Er zijn ook genoeg zgn "burgerfuncties" waarbij je ook geen uitzendingen doet.

Kom Bij Defensie
Werken bij de Landmacht

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 17:11 ]

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is echter wel zo dat het personeelstekort bij Defensie zich voornamelijk onder de militairen voordoet en veel minder onder de burgers. En de burgerfuncties die wel openstaan zijn voornamelijk op het gebied van ICT. Maargoed, altijd het proberen waard natuurlijk.

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik heb al ervaring in het leger, dat heette vroegâh dienstplicht en dat heb ik nog gedaan. Dienstplicht is in 1996 afgeschaft, toen was ik 22.
Wilde schreef op woensdag 10 december 2008 @ 13:13:
[...]

Darten / 2x fitness / 2x Voetbal en voetbal kijken en dan roepen dat je in je vrije tijd weinig ruimte heb om een studie te gaan doen... Sorry, ondanks dat de Psycholoog aanraad je te blijven onstpannen(logisch) snap ik die 2 uitspraken niet erg..

Je wilt een leuke baan maar wilt misschien zo min mogelijk energie in hoeven steken... Zoek uit wat je leuk vind, ga ervoor leren in de avonduren en maak wat van je toekomst.. :D Ik denk dat je in Nederland meer dan genoeg mogelijkheden hebt om alle kanten op de gaan, als je maar wilt..
Maandag fitness, dinsdag darten, woensdag voetbaltraining of darten, donderdag fitness en darten, vrijdag voetbal kijken, zaterdag chillen en zondag voetballen. Ja, maandag en zaterdag heb ik nog ruimte, maar ik heb echt die 2 rustmomenten nodig om bij te komen van een werkweek. En als iemand dat een flutexcuus vindt, sois. Stuur me maar een DM en dan leg ik wel het eea over waarom ik bij een psycholoog loop. Geen zin om dat hier neer te zetten.

oh ja, dat taxiverhaal is niet als eigen baas maar in loondienst. En qua verdienen, veel slechter dan wat ik nu in de fabriek krijg zal het niet zijn.

Beste vrind wette dat

Verwijderd

Mijn moeder verdient geloof ik iets van 10 euro per uur (dit durf ik niet met alle zekerheid te zeggen hoor).. Als je er van rond wil komen, zul je echt 40 uur op de taxi moeten zitten, maar jah.. On the other hand moet je nu ook 40 uur werken voor je loon.. Denk (heb even in andere topic gespiekt) dat je er weinig op achteruit zal gaan hoor.. Ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde zal blijven..

In het taxiwerk heb je ook veel "vrijheid".. Tuurlijk, je werkt voor een organisatie, maar je bent zelf bezig met het plannen van makkelijke/korte routes van A naar B.. Lijkt me op zich wel iets dat jou aanstaat.. Ik kan me vergissen natuurlijk :)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik denk dat je snel een keuze moet maken en ik denk dat het goed is dat je je daar zo bewust van bent.

Je zult of iets moeten vinden wat je heel leuk vindt en waar je dan inrolt en in kunt groeien. Zoiets vinden is denk ik heel lastig. Een collega (wetenschapper/projectmanager) van mij grapt vaak dat hij zich om laat scholen tot kleuterleraar. Ik ken hem vrij goed en ik denk echt dat zo'n stap hem veel gelukkiger zou maken. Helaas voor jou heb je zo'n idee schijnbaar niet.

Wat misschien nog een tip zou zijn; maar je hebt al aangegeven dat je dat niet wilt: Koken. Koken heb je geleerd toch? Ik ken een man hier in Wenen die een koksopleiding gedaan heeft. Daarna heeft hij een vijftal jaar in een gerenomeerd vegetarisch restaurant gewerkt. Toen heeft hij zich zelfstandig gemaakt en wel door kookcursussen te geven. Danwel bij de mensen thuis, danwel op bedrijven, bij opleidingen of bij hem in de "kookstudio". Die man heeft echt gevarieerd werk als ik dat zo hoor. Tja, hij kookt wel natuurlijk, maar heeft ook heel veel contact met mensen en is iedere dag weer ergens anders. Hij verdient er ook bakken met geld mee en verschijnt inmiddels zelfs zo nu en dan in de "5 uur show" achtige programma's op TV.

Zou zoiets je niets lijken? Mensen leren koken? Als je in een beetje grote stad woont moet de navraag wel groot zijn.

Taxichauffeur... tja... je kunt het een keer proberen. Het lijkt mij ook vrij geestdodend werk.

Als je een opleiding zou gaan volgen naast een eventuele baan dan zou je denk ik toch een paar rustpuntjes in de week moeten opgeven. Werk en studie zijn erg lastig te combineren, zeker als je tegen een tentamenweek aan loopt. Dan moet je waarschijnlijk alle zeilen bijzetten.

Hoe denk je over een baan als verkoper/handelaar? Ik sprak vanavond toevallig een kerel die een tweemansbedrijf heeft in allerhande "hakselmachines". Hij doet de inkoop bij een aantal bedrijven en verkoopt inmiddels over de gehele wereld.

Zomaar een aantal ideetjes.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Testpiloot :Y

Afwisselend werk en nog verdomme moeilijk ook. Het rijden is leuk op een ovaal met een bankhoek zodat je lekker rechtuit 200km/h kan vliegen. Maar het rijden is het probleem niet, het is je vermogen om kritisch naar de wagen te kijken. Hoe is de demping? Hoe is de aandrijflijn? Geen geluiden die er niet horen te zijn, het zingen van de bak? Is er ergens een foutje met de motor, hoe is de reactie van de motor bij een tip in, is er een schok in de aandrijflijn aanwezig en zo ja, voelbaar?

Je moet dus een automotive achtige opleiding doen (niet zo diepgaand als ik maar je moet toch wel wat weten over momenten, torsie en weten wat draait en niet) naast de nodige certificaten om als testrijder aan de slag te kunnen. Maar in feite heeft dit ook alle potentie om geest dodend werk te zijn als je het rijden als baan ziet. Het is leuker om problemen aan te kaarten en op te lossen. En geen enkel probleem is hetzelfde.

Alleen is het werk van testpiloot / calibratie ingenieur niet zonder enige gevaren. Stel je zit op een dicht gevroren meer en plots breekt het ijs. De auto schuift het ijskoude water in en het ijs boven je vriest dicht. Niet dat je iets bij -20 gaat voelen denk ik, je gaat het heel snel koud hebben en dan is het over. Ken niemand die het kan na vertellen ;( Of een aandrijfas breekt terwijl je op topsnelheid op de kombaan bezig bent.

Maar het is niet leuk als je noodgedwongen moet gaan testen zonder calibratie ingenieur of zonder testpiloot :P Rijden met 160km/h terwijl je op je laptop zit te turen is het ook niet kan ik je vertellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 13-12-2008 09:49 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met een horecadiploma maar zonder koks-ambities kun je alsnog goed van pas komen: er zijn in Nederland veel situaties waarbij een bedrijf een prima lopende keuken of kantine heeft, maar degene met de juiste horecapapieren niet altijd aanwezig is (en dat moet wel volgens de wet). Deze bedrijven kunnen je dus een functie aanbieden die zijdelings het werk in de keuken aantikt (het enige dat je dan in de keuken moet doen is een stukje management of hand- en spandiensten). Dat kunnen dus bedrijven zijn zoals een dierentuin, speeltuin of binnenspeeltuin, een sportcentrum, een bezoekerscentrum bij een natuurgebied, een museum, hotelletjes, campings... noem maar op. Daarin is heel divers werk te vinden lijkt me.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Laatst had ik het er met een collega over. Stel je zou niet belemmerd zijn door enige kennis van het leven en de bekende paden en de geldende norm. Door gebrek aan geld of door gebrek aan educatie of werkervaring of wat dan ook. Stel je was miljonair en je zou in principe niet meer te hoeven werken voor het geld. Wat zou je willen doen? Als die eisen weg zouden vallen weet je vast wel wat je droom is. Je hebt vast wel iets wat je dan ontzettend gaaf lijkt en waarover je wel heel enthousiast zou worden, right?

Ok, natuurlijk zou je dan een Porsche kopen en de hele dag erin scheuren, maar ik bedoel als je uitgespeeld bent. Als je weer behoefte hebt aan socializen. Als je merkt dat je vrienden gewoon op de dag werken en je je verveelt. Als je een baan zoekt waar je je ei in kwijt kunt en het dus niet meer als verplichte kost zou zien voor het levensonderhoud? Als je iets wilt doen om nut aan je leven te willen geven. Als je eenmaal dat weet (desnoods met behulp van een loopbaancoach, niet met een simpele beroepskeuze test) kun je jezelf doelen stellen om dat te kunnen bereiken. Soms vraagt dat investering in geld, tijd, opleiding, kennissen, enzovoorts. Maar zie dat dan als hobbels op de weg, iets wat je niet moet laten afhouden om je eindbestemming te bereiken. Ik geloof dat iemand alles kan bereiken in zijn leven als hij daar maar genoeg effort in steekt.

Als je miljonair bent en je hebt je zelf als doel gesteld om een winstgevend bloemenwinkeltje te openen is het namelijk voor die miljonair net zo moeilijk om winstgevend te worden als voor elk iemand anders die dat winkeltje runt. Snap je wat ik bedoel? Heeft te maken met klandizie, kwaliteit, bereikbaarheid, kunde, prijs, enzovoorts. Zaken die de miljonair ook moet bezitten (maar wat je niet zomaar kan kopen voor geld). Als je op die manier de zaken tegen het licht houdt zul je merken dat je vaak wordt belemmert door het stigma opgelegd in je eigen hoofd en het denkbeeld van je omgeving. Laat dat varen en wordt gelukkig.
Pagina: 1