[V+A] Prepaid telefoon + simkaart verkopen, illegaal ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Een tijdje geleden heb ik een prepaid telefoon met bijbehorende simkaart aangeboden in V+A en er ook gewoon eerlijk, zoals ik van Marktplaats gewend ben, bijgezet, dat de telefoon niet simlockvrij was.
Na enkele dagen is deze advertentie toen door een admin verwijderd, onder verwijzing naar de AV, omdat het aanbieden van een gelockt toestel illegaal zou zijn. Er stonden toen (en er staan ook nu) trouwens nog wel enkele ads in V+A met telefoons met simlock, al dan niet prepaid ;).
Ik zat er verder niet mee, het betreffende toestel, dat in perfecte staat was, werd makkelijk en snel via Marktplaats verkocht, maar later heb ik de FAQ eens doorgelezen en er eigenlijk niet echt iets in gevonden, wat het verkopen van een dergelijk compleet prepaid pakket letterlijk verbiedt. Immers, bij een losse telefoon met simlock zou je nog kunnen zeggen, dat het aanbieden hiervan uitnodigt tot pogingen om het toestel te unlocken (hoewel zo'n telefoon ook gekocht kan worden, door iemand met een simkaart van dezelfde provider, maar een defect toestel), maar bij een compleet prepaid pakket (waar de winkels vol mee staan) zit de simkaart er toch bij, dus kun je de telefoon gewoon gebruiken zoals hij is, zonder er iets aan te "doen" ?

Dit schiet me nu weer te binnen, omdat we vandaag een ad op Marktplaats hebben gezet, waarin we een Vodafone prepaid pakket (simkaart plus Nokia 1650, uiteraard met simlock) aanbieden, die gedurende twee weken door mijn schoonvader gebruikt is als tijdelijke vervanger van zijn eigen defecte toestel. I.v.m. ziekte in de familie moest hij n.l. bereikbaar zijn.

Dit als nieuwe telefoontje mag ik dus hier niet aanbieden aan de mede-Tweakers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

MarlyS schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 07:36:
Dit als nieuwe telefoontje mag ik dus hier niet aanbieden aan de mede-Tweakers ?
Nee het mag niet, ik spreek uit eigen ervaring helaas :'(

Wat me wel opvalt dat het aantal gelockte telefoons op V&A nog steeds toeneemt, melden via de beroemde knop heeft niet meteen resultaat. Ik heb ze nog niet geteld maar het zijn er meer dan een tijd terug.
Is er een reden (behalve druk druk druk) dat er in sommige gevallen meteen en in andere gevallen nooit op
een melding gereageerd wordt door het vervwijderen cq aanpassen van de advertentie?

Eerder is er gesproken van het aanpassen van de FAQ en eventueel de richtlijnen zodat het meer helder
wordt wat wel en niet mag. Wat is de status hiervan als ik vragen mag?

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Idd heb ik eveneens de indruk, dat de FAQ meer is afgestemd op de verkoop van pc's, incl. onderdelen, toebehoren en software, dan op mobiele telefoons.

Zonder lang te zoeken heb ik overigens al vijf advertenties gezien, waar de verkoper er eerlijk bij vermeldt, dat het toestel een simlock heeft en dus riskeert, dat zijn ad verwijderd wordt (of ook niet ;), ze staan er al enkele dagen). Hou van eerlijke mensen, dus heb ze niet gemeld met de bewuste knop :).
Ook heb ik er eentje gezien, waar niets over een simlock gezegd wordt, terwijl ik zelf weet, dat het betreffende prepaid toestel een (zelfs dubbele) simlock heeft. Mogelijk gebeurde dit uit onwetendheid (toestel schijnt nog in ongeopende verpakking te zitten), of uit "slimheid" om zo een verbod te omzeilen.
Feit is in ieder geval, dat een mogelijk eveneens onwetende koper op deze manier misleid wordt en een toestel koopt, waar hij niets aan heeft, tenzij hij nog eens 15 euro extra uitgeeft, om het ding simlockvrij te laten maken. Is dat dan eerlijk handelen ?

Ik kan me voorstellen, dat het niet toegestaan is, toestellen aan te bieden, die simlockvrij gemaakt zijn, op een andere manier dan met de code van de provider, na een jaar. Maar een toestel, dat zijn simlock nog heeft, is toch in dezelfde staat, als de provider hem geleverd heeft, er is toch juist niets "illegaals" mee gebeurd ? Wanneer dat er eerlijk bij gezegd wordt, zie ik het probleem niet.
Daarentegen heb ik er wel een probleem mee, wanneer men het er niet bij vermeldt, dat is misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

De FAQ wordt inmiddels herschreven is elders gemeld om deze onduidelijkheid en andere zo veel
mogelijk uit de weg te ruimen. Het is niet zo erg als je een keer een vergissing maakt met een
advertentie en er een plaatst die niet mag. Mijn stelling was en is dat dit vaak uit onwetendheid
voortkomt (uitzonderingen bevestigen de regel).

Herhaling van een eeder betoog (sorry):

Wist je bijvoorbeeld dat een advetentie volledig in het Engels ook niet mag?
Staat niet expliciet in de FAQ maar is wel begrijpelijk als je weet dat dit een Nederlandse
site is. We wachten ondertussen rustig af op een nieuwe versie en ik gebruik dus wel de meldknop
of een reactie via email om ze te wijzen op "foutjes" en "dingen die niet mogen".
Je zou dat eventueel kunnen bestempelen als "niet eerlijk" of als "verklikken" maar ja zo werkt het moderatie systeem nu eenmaal (hier en elders) en zorgen we dat alle informatie hier schoon blijft.
Op andere sites wordt vaak ook streng op inhoud en reacties gelet en ik moet zeggen dat ook die ene
site die ik in gedachten heb (op satelliet vlak) ook prettig is om te bezoeken: je wordt er netjes behandelt
en mensen reageren beleefd...
Er is zelf een publieke schandpaal (post met mensen die een ban of waarschuwing hebben opgelopen), maar of dat nu hier en ook daar een goed idee is? Ik denk het niet, maar je leert er wel van >:)

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Nou, ik zie het gebruik van Meldknop, Moderatie-Forum, of hoe het dan ook op de diverse fora en boards mag heten, heus niet als verklikken en op sites, waar ik vaker vertoef dan hier (en dus ook de regels beter ken :)), gebruik ik deze ook.
Ik hou wel van een beetje strenge moderatie, anders loopt alles maar door elkaar heen te blaten en te flamen, dan vergaat je snel de lust om verder te lezen.
In de, in mijn eerdere post beschreven gevallen, heb ik echter bewust de meldknop niet gebruikt, omdat de "fout" in die advertenties (eerlijk vermelden, dat het toestel een simlock heeft), dezelfde was, als die, waarom mijn advertentie destijds verwijderd werd en dit te melden, voor mijn gevoel iets had van : "Mijn advertentie weg, dan die van jullie lekker ook weg!".
Echter, in het andere, door mij beschreven geval (de verzwegen simlock), gaat het om een echte fout, dit is n.l. verzwijgen van een verborgen gebrek (betreffend toestel is immers niet vrij te gebruiken, maar slechts met een bepaalde prepaid simkaart en daardoor minder waard) en dat heeft niets met forumregels te maken, maar wordt overal (ook op Marktplaats, eBay, etc.) als misleiding gezien, er zijn ook mensen, die het oplichting noemen.
In dit laatste geval heb ik de meldknop dan ook wel degelijk (en zonder scrupules) gebruikt, zonder resultaat overigens, de bewuste advertentie, staat er nu, twee dagen later, nog steeds.

[ Voor 3% gewijzigd door Marly op 12-12-2008 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik kan melden dat we momenteel inderdaad de FAQ aan het herschrijven zijn, waarbij ook alles omtrent GSM's, simlocks e.d. aan bod gaat komen. Nog even geduld aub.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1