Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[vista sp1] te veel ram gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik zit met een irritant probleem. Op mijn laptop draait vista home premium 32bits. Een tijd geleden had ik sp1 binnengehaald via automatische updates. Vandaag heb ik sp1 dan maar geïnstalleerd. Echter is mijn cpu usage constant 100% en ook mijn ram gaat richting de 100%. Als ik taakbeheer check (tenminste als ik het geopend krijg) dan zijn er nergens processen die zoveel ram gebruiken. Ook is er geen enkel proces dat zoveel cpu gebruikt. Iig, ze staan niet aangeduid in taakbeheer. Ook zit mijn cursor de hele tijd te flikkeren tss dat "laadcirkeltje" en de gewone cursor (dit heb ik al vanaf het inlogscherm). Het lijkt dus alsof hij steeds iets opnieuw en opnieuw inlaad tot oneindig. Vandaar dat ik mijn ram langzaam richting de 100% zie gaan (zo'n 5% per min).

Bovendien ben ik absoluut zeker dat het aan sp1 ligt. Er zit geen malware/spyware/virus op mijn pc (pas nog gescanned) en het probleem is pas begonnen van zodra ik sp1 erop had. Als ik systeemherstel doe heb ik er geen last meer van. (verder heb ik niets speciaals geïnstalleerd).

Ik kan natuurlijk ook geen gebruik maken van sp1, maar sp1 heeft toch wel wat verbeteringen waar ik van gebruik zou willen maken.

Via veilige modus heb ik geen last van dit probleem.

Het logboek geeft ook geen echte fouten die lijken te leiden naar dit probleem.

Specs:
-amd mobile ahtlon x2 1.9ghz
-ati x1270
-2gb ram

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Google helpt niet veel, ik blijk 1 van de weinigen met dit probleem te zijn.

Grtz

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Heb je in taakbeheer ook al "Processen van alle gebruikers weergeven" aangevinkt? Dan staat het proces dat er waarschijnlijk voor verantwoordelijk is wel bij.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Verwijderd

Topicstarter
TheCoolGamer schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 00:41:
Heb je in taakbeheer ook al "Processen van alle gebruikers weergeven" aangevinkt? Dan staat het proces dat er waarschijnlijk voor verantwoordelijk is wel bij.
ow nee :P

nu zie ik er idd een pak meer. Ik zit nu echter wel terug op vista zonder sp, met sp1 kon ik echt niet werken. Straks zet ik sp1 er wel even terug op en check de processen nog eens.

thnx iig

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:07

wowi

Ik denk dat het een ati driver process is dat je daar ziet je moet die ati service eens uitschakelen dan is het over. Naam van dat bestand begint met ati......exe die zal waarschijnlijk twee keer ook in je taakbeheer voorkomen en die geeft dat conflict pas al zoiets zelf meegemaakt.
Het is puur een driver probleem bij mij was het toen een asus laptop. En er was geen nieuwe driver die dat verhielp.

[ Voor 17% gewijzigd door wowi op 06-12-2008 10:50 ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 23:16:

Bovendien ben ik absoluut zeker dat het aan sp1 ligt.
Lijkt mij sterk. Ik heb SP1 sinds april van dit jaar en tot nu toe geen centje pijn op zowel mijn laptop als desktop.

Verwijderd

Topicstarter
Haaglander schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 11:24:
[...]

Lijkt mij sterk. Ik heb SP1 sinds april van dit jaar en tot nu toe geen centje pijn op zowel mijn laptop als desktop.
Ja dus? Het is niet omdat jij er geen problemen van ondervindt dat ik er ook geen ondervind ;)

Ik bedoel eigenlijk ook niet dat SP1 voor problemen zorgt, maar wel een combinatie van SP1 en een andere factor (driver, software etc)
wowi schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 10:48:
Ik denk dat het een ati driver process is dat je daar ziet je moet die ati service eens uitschakelen dan is het over. Naam van dat bestand begint met ati......exe die zal waarschijnlijk twee keer ook in je taakbeheer voorkomen en die geeft dat conflict pas al zoiets zelf meegemaakt.
Het is puur een driver probleem bij mij was het toen een asus laptop. En er was geen nieuwe driver die dat verhielp.
Zou goed kunnen. Is het trouwens normaal dat ik (in vista zonder sp1) 11 processen van svchost zie? Waarvan er in 85mb ram gebruikt en een ander 40. Lijkt mij wel normaal, maar ik vraag het maar even. Iig kan ik deze processen natuurlijk niet killen, wil ik stabiel blijven werken...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 11:52 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14
ja dat is normaal. dat zijn services die er onder draaien

met process explorer (microsoft tool) kan je wel zien welke services dit zijn.

http://live.sysinternals.com/tools/procexp.exe

A wise man's life is based around fuck you

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 08:50
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 11:51:
[...]
Is het trouwens normaal dat ik (in vista zonder sp1) 11 processen van svchost zie? Waarvan er in 85mb ram gebruikt en een ander 40. Lijkt mij wel normaal, maar ik vraag het maar even. Iig kan ik deze processen natuurlijk niet killen, wil ik stabiel blijven werken...
Ik draai hier nu "niets" en zie ook 14x svchost er tussen staan. Zal best kunnen kloppen dus ja ;)

Nickname does not reflect reality

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
hier ook 14 x svchost (vista sp1), dat is vrij normaal. Ik heb wel eens met proces explorer elk onnodig proces opgezocht en via services geblokkeerd. Daar werd de boel wel iets sneller van, maar je houdt heel veel processen die gewoon nodig zijn voor alledaagse taken.

Je RAM wordt al snel volgegooid door superfetch en zo, maar dat is niet echt problematisch. Dat geheugen wordt niet vastgehouden als een andere applicatie om geheugen vraagt, maar zorgt er wel voor dat veelgebruikte applicaties sneller opstarten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 23:16:
Echter is mijn cpu usage constant 100% en ook mijn ram gaat richting de 100%. Als ik taakbeheer check (tenminste als ik het geopend krijg) dan zijn er nergens processen die zoveel ram gebruiken. Ook is er geen enkel proces dat zoveel cpu gebruikt. Iig, ze staan niet aangeduid in taakbeheer. Ook zit mijn cursor de hele tijd te flikkeren tss dat "laadcirkeltje" en de gewone cursor (dit heb ik al vanaf het inlogscherm). Het lijkt dus alsof hij steeds iets opnieuw en opnieuw inlaad tot oneindig. Vandaar dat ik mijn ram langzaam richting de 100% zie gaan (zo'n 5% per min).
Je kan wat gerichter te werk gaan met de Performance Monitor en met de Sysinternals tools, want zoals je hierboven aangeeft lijkt het erop dat je ergens een memory leak hebt zitten in een proces.
Dat kan bijvoorbeeld een driver zijn die niet netjes met SP1 omgaat.
Sowieso is het verstandig drivers ook te updaten naar versies die na SP1 zijn released.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1