Toon posts:

[2008] Na restore host, Hyper-V guests geen snapshots meer?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb wederom een grote uitdaging en hoop dat er mensen zijn die al wat Hyper-V ervaring hebben opgedaan.

Bij een klant van ons stond een Hyper-V server. Deze heeft een D: en een C: schijf. Op de D: stond de Hyper-V core installatie, dus puur het OS met hyper-V software.

Op de D: schijf stonden de VHD's (harddisks) en de snapshots.

Nu is de server gecrashed maar, backups waren beschikbaar. Een actuele backup van de C: schijf alleen niet maar geen probleem, het Hyper-V OS is zo weer geinstalleerd.

Alle data op de D: is gebackupped, dus de VHD's en snapshot files (die in een soort GUID folder staan) zijn beschikbaar.

Ik kan nu een nieuwe virtual machine aanmaken en koppelen naar de VHD. Ik krijg dan alleen de oude data te zien, mogelijk van de eerste situatie voordat er een snapshot is geweest o.i.d.

Ik kan geen virtual server importeren, hij geeft dan aan dat hij het configuratiebestand niet kan lezen.

De snapshots zijn .BIN bestanden. Ik zie alleen geen tools of wat dan ook om deze weer te mergen met de VHD.

Heeft iemand enig idee hoe ik alsnog de virtuele server weer up and running kan krijgen?

Alvast bedankt voor enige info!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:03:

De snapshots zijn .BIN bestanden. Ik zie alleen geen tools of wat dan ook om deze weer te mergen met de VHD.

Heeft iemand enig idee hoe ik alsnog de virtuele server weer up and running kan krijgen?

Alvast bedankt voor enige info!
Je gooit wat driveletters door elkaar.
De \ProgramData\Microsoft\Windows\Hyper-V directory met de VM'Guids en de .bins, zijn die nu wel of niet restored uit dezelfde backup als de VHD files?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2025

GdeKeijzer

Asjemenou?

(ik = collega van mamaplank)

OS stond op C:
de VHD's en VMC's staan op D: en zijn dus nog beschikbaar

C: is opnieuw voorzien van OS (W2K8 ent) met Hyper-V nu geinstalleerd.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maar is zoals alt-92 aangeeft ook die map, standaard op de C: schijf, ook teruggezet uit je backup?
topictitel even aangepast, zoals je zou moeten weten verwachten we in Windows Servers en Server-software de OS versie in de titel, en is "probleem" een niet zo beste omschrijving van je probleem ;)

[ Voor 47% gewijzigd door sanfranjake op 05-12-2008 23:51 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• GdeKeijzer

GdeKeijzer

Asjemenou?

's Nachts zijn it-ers schijnbaar op hun best.

Dit artikel legt uit hoe je dit moet doen.
Je moet de .AVHD file zoeken die bij het origineel hoort.
Deze file is de 'last running state' waarin de server zich bevond. Bij meerdere snapshots zal deze meerdere keren aanwezig zijn.
Hernoem deze naar .VHD

In Hyper-V beheer kies je disk bewerken (edit disk), zoek deze hernoemde VHD file, en kies samenvoegen met bovenliggende. Dit doe je met alle snapshots, begin met de oudste (zeg ik dat goed ?) :)

Inmiddels draaien 2 van de 4 servers weer.

Heren,

Weltrusten.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

Hyper-V snapshots ZIJN GEEN BACKUPS!

Zo. Laat dat even duidelijk zijn.

Nu al de rommel kennelijk weer draait: zorg voor een fatsoenlijke backup!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
_Arthur schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 13:58:

die backup was er ook wel, alleen het probleem was dat in die base VHD die hij had de data stond van voor de gemaakte snapshot. zijn eigenlijke probleem was dat de data in die snapshot weer terug moest naar de base vhd

A wise man's life is based around fuck you

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Wat is volgens jou dan de "Best practice backup voor hyper-v server" ?

Ben wel benieuwd.

Zoals ik nu lees hadden ze een fatsoenlijke backup alleen vergeten dat er op de C-schijf ook het een en andere staat..

• GdeKeijzer

GdeKeijzer

Asjemenou?

Er is nooit gezegd dat we snapshots als backup gebruiken. Daarvoor zijn shapshots niet bedoeld.
Wat mijn collega aangeeft is dat we van de VHD's en VMC's (inclusief snapshots) alle data nog hebben.
Ja, en als je dat een backup wilt noemen, so be it...

Als je systeem goed draait, moet je je snapshots (laten) mergen tot 1 VHD (vanuit Hyper-V manager).
Dan zit je bij een crash niet te k*tten met samenvoegen van snapshots en hoef je alleen maar je VHD te koppelen aan de VM

• GdeKeijzer

GdeKeijzer

Asjemenou?

tim427 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:34:
[...]

Ben wel benieuwd.

Zoals ik nu lees hadden ze een fatsoenlijke backup alleen vergeten dat er op de C-schijf ook het een en andere staat..
Op C: stond alleen het Host-OS (Hyper-V Server). Op D: stonden alle VHD's en VMC's

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
tim427 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 15:34:
[...]

Ben wel benieuwd.

ik script met wbadmin.exe (commandline windows backup in 2008) netjes een backup van alle draaiende vm's. het mooie is dat wbadmin ook netjes de running vm's kan backuppen terwijl ze draaien en ze in een consistent state brengt. (itt tot veel andere tools die alleen de vhd backuppen en het geheugen van een running vm commiten naar disk.... en je dus dataloss riskeert) je hebt alleen wel minimaal 2003 of hoger nodig in de guest vm om dit te laten werken daar deze vss kennen

voor de liefhebbers: http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/cc895627.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door Zwelgje op 06-12-2008 20:09 ]

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1