geen netwerk tenzij netwerk adapter in- en uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
In ons netwerk hangen diverse computers bekabeld en onbekabeld aan een Linksys WRT54G met tomato stuurpogramma. De Linksys hangt aan een Zyxel die functioneert als modem en ook de dhcp verzorgt. Daarmee is de linksys eigenlijk een soort hub.
Dat werkte lange tijd goed.
Opeens begon mijn via utp met de linksys verbonden computer een probleem te krijgen. Om de zoveel tijd (soms op het hinderlijke interval van een paar minuten) valt verkeer van en naar mijn pc volkomen stil. De connectie is daar nog steeds, de lease is nog lang niet verlopen, maar het lijkt alsof het netwerk doodgevallen is. Er komt nog geen pakketje binnen.
De netwerkadapter voor de LAN-verbinding uitschakelen en dan weer inschakelen biedt doorgaans soelaas. Het loopt dan weer als een trein totdat... Het zit me inmiddels tot hier |:(
Ik heb van alles geprobeerd. Kabels verwisselen op de router, de routers hertstarten, firmware upgraden, nieuwe chipset drivers installeren…

De andere computers hebben nergens last van. Hoe zou ik het probleem kunnen diagnosticeren? Ik ben stuk.

De config is
mobo: Gigabyte ga-p35-ds3 (rev 1.0)
lan: Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC (on-board dinges)
Het merkwaardige is dat er NU in de Gigabyte ga-p35-ds3 (rev 1.0) Marvell LAN chips zitten. Waar heb je dan revisienummers voor? 8)7

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je ook de NIC drivers ge-update die zitten nietaltijd in de chipset ;)
En hoe bedoel je kabels verwisseld ? andere poortjes op compleet andere kabels ertussen ?
en hoeveel is diverse?
Tevens kan je het verder trouble-shooten door een 10 euro pci kaartje te kopen en of het daarmee ook is,kan best een productie foutje zijn.

[ Voor 88% gewijzigd door LuckY op 05-12-2008 18:00 ]

• bulle bas
  • Niet online
LuckyY schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 17:54:
Heb je ook de NIC drivers ge-update die zitten nietaltijd in de chipset ;)
Hmm, kennelijk zat er in de vorige chipset-update wel een nieuwe driver voor de nics. Maar realtek heeft inmiddels een nieuwe driver voor de nics. Deze heb ik nu geïnstalleerd, hopelijk maakt dit voldoende indruk op dat malle systeem.

• bulle bas
  • Niet online
Het probleem is niet echt opgelost. Het zit hem denk ik niet in de server, de andere computers hebben ook last hiervan. Handmatig mijn de snelheid van mijn LAN-poort op de pc instellen op een 10MBs Full duplex leek een poos te werken, maar inmiddels ook niet meer. Alle andere combinaties heb ik ook gehad.

Er zijn drie computers via LAN en twee laptops draadloos verbonden met de Linksys WRT54G. Ik krijg het idee dat het mss te doen heeft met snelheidsheidsonderhandeling tussen de Linksys en de Zyxel?
Via http://www.zyxelsupport.nl/lijst.html#PRESTIGE660 kwam ik op het volgende onderwerp:
http://www.zyxelsupport.nl/z199.html#adsl Daar wordt gesuggereerd om de LAN-poort van een vaste snelheid te voorzien.
Maar het is wel vreemd dat in het geval de netwerkverbinding 'hangt', je niet Linksys WRT54G zelf kan pingen.
Het zit namelijk zo:
computer <----a----> Linksys WRT54G <-------b------> Zyxel Prestige 660HW-61 <------->- internetprovider

als communicatie over b niet lekker gaat, dan zou a toch moeten werken?

Ik vraag dit hier eerst, want ik weet niet zeker of ik zomaar 100Mbps full duplex non-auto kan opgeven. En dit staat er ter waarschuwing:
Pas op :

Fouten in de uitvoering van deze regels kunnen leiden tot het verstoren
van de werking van de ZyWALL tot het punt dat dit niet door de gebruiker zelf te herstellen is.
Aangezien ik dit niet helemaal overzie, pas ik inderdaad maar eventjes op.

• bulle bas
  • Niet online
Ok, voor de mensen die met een soortgelijk probleem worden geconfronteerd: het probleem was dat een van de adertjes van de tcp-kabel in de tcp-wandcontactdoos was losgegegaan.
Zo'n soort ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/UTP/Digitus_SD-9002_Ivory.jpg

De oplossing was eenvoudig: het adertje weer vastschroeven :)

Neem dit scenario dus mee in je probleemdiagnose. Ik hoop dat met deze update iemand geholpen zal zijn.