Toon posts:

Fritzbox 7270 en ISDN centrale2-8+ KPN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een IDSN centrale2-8+ van KPN probeer ik aan te sluiten op een Fritzbox 7270. Dit lukt slechts half omdat ik de concepten, ideeën, denkbeelden van het telefoonverkeer niet snap.

Mijn vragen zijn:
1. Ik sluit de Fritzbox 7270 Internationale versie aan op het NT1 kasje via het ISDN-stopcontact voor noodtoestel. Mag dit of brengt dit beperkingen met zich mee?
2. Via de helpdesk van AVN krijg ik Duitse en Engelse teksten die veel verwarring bij mij oproepen. Kan iemand me in helder Nederlands uitleggen hoe ik de Fritzbox moet aansluiten om een Internet VOIP nummer door te schakelen naar de ISDN toestellen?
3. Hoe kan ik vanuit een ISDN toestel bellen over het Internet. De prefixen werken op de ISDN-toestellen niet!
4. Moet ik telefoonnummers met of zonder stad (033)en/of landnummer (0031) opgeven?

Kortom, het gaat mijn pet ver te boven. Heeft iemand een werkende installatie die hij hier kan posten?

Groeten,

Ar

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-03 09:23
1. Ik sluit de Fritzbox 7270 Internationale versie aan op het NT1 kasje via het ISDN-stopcontact voor noodtoestel. Mag dit of brengt dit beperkingen met zich mee?
Als het goed is heb je nog een splitter achter de NT4: de Fritz telefoonlijn moet dan gewoon op het telefoon-deel en de ADSL-lijn op het ADSL-deel (met de verloopstekkertjes, indien nodig). Edit: er zitten genoeg plaatjes bij, bekijk dat even goed, dan kom je ook een eind!
2. Via de helpdesk van AVN krijg ik Duitse en Engelse teksten die veel verwarring bij mij oproepen. Kan iemand me in helder Nederlands uitleggen hoe ik de Fritzbox moet aansluiten om een Internet VOIP nummer door te schakelen naar de ISDN toestellen?
Heeft niets met aansluitingen te maken: gewoon ADSL-lijn (internet) aansluiten (zie plaatjes in handleiding) en in menu Fritz de VOIP accounts aanmaken (deels al voor je ingevuld, dacht ik).
3. Hoe kan ik vanuit een ISDN toestel bellen over het Internet. De prefixen werken op de ISDN-toestellen niet!
Niet nodig: kun je allemaal in je Fritz!Box instellen (bijvoorbeeld aangeven dat hij altijd via VOIP naar buiten belt).
4. Moet ik telefoonnummers met of zonder stad (033)en/of landnummer (0031) opgeven?
Staat volgens mij in de handleiding: in elk geval heb je land- en stadprefixen nodig. Weet alleen niet meer of je 0031 of 00031 in moet brengen.

Gewoon even proberen en eerst je internet goed werkend zien te krijgen.
Heb je overigens nog een vaste ISDN-lijn, of alleen ADSL?
Anders ook eerst even je ISDN-vaste lijn werkend maken via de Fritz.
Daarna pas met je VOIP gaan klooien, lijkt me ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Geomaris op 05-12-2008 16:54 . Reden: typo's en aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dit mag niet. Hoewel de ISDN kabel een bus is waarop meerdere apparaten zijn aangesloten, geldt dit niet voor de verbinding naar het NT1 kasje. Geen idee waarom niet, maar het werkt gewoon weg niet. De oplossing is de zwarte stekker van het lange grijze snoer vanuit de Fritzbox aan te sluiten op het NT1 kasje. Vervolgens verbind je de vrijgekomen kabel uit de ISDN2-8+ centrale met de Fritzbox 7270 ISDN aansluiting FonS0.
Andere vragen.
Hierna herkent de ISDN centrale de telefoontjes, ook vanuit het Internet. De Fritzbox moet na een wijziging wel geherstart worden anders blijven de 'oude' instellingen actief.

Goed, alles werkt bijna. Alleen het hoofdnummer kan ik niet beantwoorden omdat de oproep niet doorkomt. Geen idee waarom.

Let op de 0 voor de nummers. In de ISDN toestellen beginnen alle nummers met een dubbele 0, eerste buitenlijn, dan regionummer. In de Fritxbox kun je deze buitenlijn automatisch aanvullen. Je moet de een of de andere mogelijkheid kiezen, anders bestaat het nummer niet.

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-03 09:23
8)7 Mooi dat je je eigen vragen kunt beantwoorden, maar had je dat niet beter kunnen uitzoeken voordat je je vragen had gepost?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geomaris schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 22:37:
[...]

8)7 Mooi dat je je eigen vragen kunt beantwoorden, maar had je dat niet beter kunnen uitzoeken voordat je je vragen had gepost?
Nou ja d'r zit een aardige dag tussen. Goede kans dat 'ie zich hier een flinke tijd mee bezig gehouden heeft en de goede antwoorden achterhaald heeft. Dat maakt 't juist heel goed dat 'ie dat dan ook meteen post voor andere mensen met dezelfde vragen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Fritz Box 7270 1&1 duitse versie omzetten naar internationale versie.
Omdat de internationale firmware nog wel zowel het annex A- als het annex B- stuurprogramma bevat, stel ik voor om je FB om te zetten naar een internationale versie.
Ik hoop dat dat als volgt gaat lukken:
- dowload: ftp://83.161.254.147/FB7270AVME.zip pak deze uit en de verdere bestanden ook uitpakken
-het lijkt me verstandig je PC eerst een vast IP adres enz. te geven, zoals beschreven bij het recover-programma.
- zet firwewalls en antivirusprogramma’s etc uit. Je PC hangt toch niet aan het “net”.
- zet het bestand <<fritz_as_avme_newer >> (de e in avme geeft de internationale versie aan!) via de webinterface van de FB alsof het firmware is op je FB. Het kan zijn dat dat alleen lukt op een FB, die met wachtwoord is beveiligd.
- doe daarna de recover-procedure met een internationale (English) versie van de FB7270, die je kunt ophalen bij AVM (<<ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon_wlan_7270/x_misc/english/>>). Ik zou <<FRITZ.Box_Fon_WLAN_7270.en-de-es-it.04.67.recover-image.exe>> kiezen en niet het bestand met annex B in de naam.
- na de reboot zou je FB dan een internationale versie moeten zijn met o.a. taal- en annex-keuze.

Nogmaals al dit gedoe heeft het risico dat je FB “overlijdt”, maar wie niet waagt, die niet wint!
Ik ben benieuwd hoe dit verloopt. Als je na deze procedure wel het net opkomt met je FB, kun je een automatische firmware update uitvoeren. De laatste internationale versie is 54.04.76.

[ Voor 9% gewijzigd door mark184 op 23-12-2009 18:41 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Geomaris schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 16:51:
[...]

Als het goed is heb je nog een splitter achter de NT4: de Fritz telefoonlijn moet dan gewoon op het telefoon-deel en de ADSL-lijn op het ADSL-deel (met de verloopstekkertjes, indien nodig). Edit: er zitten genoeg plaatjes bij, bekijk dat even goed, dan kom je ook een eind!
Dit klopt niet! De adsl splitter zit *voor* het NT1 kastje!

De fritzbox heeft een adsl/pots/isdn input rj45. Hierop steek je de Y-kabel. Die maakt 1 dsl en 1 ISDN ingang ervan. Vanuit je (fysieke) telefoonlijn gaat er een kabel naar de adsl-splitter. Deze heeft twee uitgangen, 1 voor het NT1 kastje, een voor ADSL. In de adsl uitgang van de splitter steek je de adsl helft van de fritz Y-kabel. De ISDN input van de fritzbox (de andere poot van de Y kabel) steek je in een van de S-bus uitgangen van het NT1 kastje.

code:
1
2
3
4
5
------------
|          |         /----[NT1 kast]----\
| Fritzbox |-Y-kabel-                    Splitter---------[ISRA]---grondkabel
|          |         \------------------/
------------

Je ISDN telefooncentrale sluit je vervolgens weer aan op de S0 bus van de Fritzbox.
Pagina: 1