Toon posts:

Disk controller GA-M68SM-S2 / FreeBSD 7.0 AMD64

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn GA-M68SM-S2 moederbord met nVIDIA GeForce 7025/nForce 630a chipset zitten vier SATA300 aansluitingen. Het Moederbord ondersteunt onder andere RAID5, waar ik dan ook voor wil gaan. Aan alle vier de connectors heb ik identieke Maxtor DiamondMax 21 schijven gehangen. De schijven worden in de RAID setup prima herkend.

Nu wil ik FreeBSD 7.0 AMD64 installeren en de schijven worden niet gezien. Zelfde verhaal met slackware Windows XP. Disk controller niet gevonden? Wellicht. Maar welke disk controller zit er dan geïntegreerd op het moederbord? En kan ik die drivers wel los installeren alvorens ik begin met de OS install?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Hoe het bij FreeBSD of slackware werkt weet ik niet, maar voor Windows XP zul je een floppy moeten gebruiken met de juiste drivers. Hier is meer dan genoeg over te vinden op GoT :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fauna op 05-12-2008 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
bij bsd/linux zal het het zelfde verhaal zijn, maar dan moet ik nog wel weten welke driver(s) ik moet zoeken :)

Verwijderd

Topicstarter
deze sites bieden alleen drivers voor windows aan. freebsd zal sowieso third party software worden. zoals het er naar uit ziet wordt de hele chipset niet (standaard) ondersteund in 7.0

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Worden de schijven ook niet herkend als je de controller in de bios op non-raid zet? In dat geval kun je gewoon software raid van freebsd gebruiken.

• René!
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21
Je moederbord heeft geen aparte CPU om je RAID5 te berekenen. Het is dus veel verstandiger software RAID te gebruiken van FreeBSD zelf. Dit zal sowiezo heel wat compatibiliteits problemen oplossen en is waarschijnlijk ook veel sneller dan de RAID via je moederbord.
Pagina: 1