Boekenplankspeakers op Z2300

Pagina: 1
Acties:

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34
Ik zit mij wat af te vragen;

Als ik 2 boekenplankspeakers koop van bijv. Eltax, kan ik die dan aansluiten op de Z2300?
Mijn grootste twijfel ligt bij de versterker, kan deze een boekenplankspeaker aansturen of gaat dit mis?

Ik denk dat ik dan wat beter geluid uit de set kan krijgen voor een redelijk bedragje, mocht dit werken. Vooral de wat lagere middentonen lijken me dan wat beter weergegeven worden dan door die kleine sattelieten, voor de betere punch :)

Alvast bedankt!

De wijzen komen uit het Oosten!

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Ja, gaat werken. Je moet er wel op letten dat als je nu 4 ohm speakers hebt en de Eltax speakers zijn 8 ohm, je het volume verder open moet zetten dan normaal.

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:36

Alaksandus

Vae puto deus fio

Necrite schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:51:
Ja, gaat werken. Je moet er wel op letten dat als je nu 4 ohm speakers hebt en de Eltax speakers zijn 8 ohm, je het volume verder open moet zetten dan normaal.
En dat gaat je versterker niet tof vinden. Hierdoor wordt ie dus heel wat warmer. Komt volgens mij omdat ie niet alle energie kwijt kan omdat de weerstand van de speakers hoger is. Ik zou het persoonlijk niet aanraden..

Op onderstaande: Is ook te verwachten als je naar de speakers kijkt van de 2300. Toen ik destijds deze set had waren het ook weinig mid range tonen die eruit kwamen. Meeste werk wordt door sub gedaan. Ook reden voor mij om de set weg te doen..

[ Voor 19% gewijzigd door Alaksandus op 05-12-2008 16:09 ]

Als een god in Nijmegen.

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:52
Ik heb zelf 2 front speakers van mijn Z5500 vervangen maar dat klinkt echt nergens naar. Volgens mij geeft de z5500 alleen hoge tonen door en dat klinkt heel raar met speakers die eigenlijk alle tonen moeten laten horen. Je kan het proberen, maar mijn ervaringen zijn niet echt goed te noemen ;)

Verwijderd

Necrite schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:51:
Dit hangt wel van de gevoeligheid van de speaker af (staat los van de impedantie)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Alaksandus schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:56:
En dat gaat je versterker niet tof vinden. Hierdoor wordt ie dus heel wat warmer. Komt volgens mij omdat ie niet alle energie kwijt kan omdat de weerstand van de speakers hoger is. Ik zou het persoonlijk niet aanraden..
Je versterker wordt niet warmer, maar kan bij gelijke spanning wel minder stroom leveren, en dus zal het maximale vermogen lager liggen dan bij 4 Ohm speakers. Staat echter tegenover dat het rendement van een boekenplank speaker vaak wel wat hoger is dan die van de kleine sats, waardoor je het mindere vermogen wel weer kan compenseren.

Verder is de opmerking juist dat er actieve filters zitten in de amps van de sats zodat ze geen laag hoeven weer te geven. Dat zal inderdaad niet lekker klinken..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 07:48

mr.paaJ

generatie cmd+z

je hebt bij mm al een goedkope stereoversterker van pioneer voor +- €100... kleine extra investering, veel meer plezier. misschien een idee?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• NoepZor
Ik ben bang dat dan de bass niet dik genoeg is, ik luister veel dance trance etc. maar kijk ook regelmatig een film. Stel dat ik 4 ohm boekenplankspeakers vind, dan zit ik dus nog met dat filterprobleem? Is het een ramp dan dat die speakers het dan vanaf zeg een 150hz oppikken? Dit lijkt me dan altijd nog beter dan die satts die ik nu heb.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Maar als je dan gaat voor zon 5.1 versterker, met een sub out, dan kun je je sub er altijd nog aanhangen toch? of is dat van logitech zon gesloten systeem?
Want mooie boekenplank speakers kopen en aan je logitech setje hangen is gewoon zonde van de speakers.

• NoepZor
Mja dan moet ik meteen zo'n HK set kopen :P dat kost centen :) Maar als het jammer geld is om het zo op te lossen laat ik het zitten. De subwoofer heeft de versterker geintegreerd, idd een gesloten systeem.

Wat kan ik trouwens voor een redelijk bedrag (300 euro?) krijgen aan 2.1 geluid? Volgens mij kost een goede sub al 300 euro of is er toch wat mogelijk?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

NoepZor schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 20:00:
Mja dan moet ik meteen zo'n HK set kopen :P dat kost centen :) Maar als het jammer geld is om het zo op te lossen laat ik het zitten. De subwoofer heeft de versterker geintegreerd, idd een gesloten systeem.

Wat kan ik trouwens voor een redelijk bedrag (300 euro?) krijgen aan 2.1 geluid? Volgens mij kost een goede sub al 300 euro of is er toch wat mogelijk?
Zoek een luidspreker die aardig laag kan weergeven. Ik heb zelf destijds een marants SR4300 en 2x JBL Northridge E60 aangeschaft voor samen 200 euro. Daarmee heb ik goed geluid en een beetje bass, niet super maar ik kan altijd nog upgraden naar een subwoofer later. Het geluid is in ieder geval al veel beter dan die logitech setjes.
Maar aangezien je toch naar trance/dance luisterd kan je misschien beter een goede subwoofer nemen en wat prut speakers op de rommelmarkt halen, veel kwaliteit mis je dan toch niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-01 21:49
Misschien is dit een leuke set voor je:

PIONEER & JBL
VSX418 • 110W • dolby igital/
DPL-II/ DTS 96/24/WMA9Pro •
RDS DV300 • DV-R(W)/MP3/
WMA/JPEG/DIVX • HDMI • E20

Dus een Pioneer VSX418, DV300 en 2 JBL E20 voor 299 euro.
Zie: http://www.smitsarnhem.nl/ws/krant/krant1.pdf

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 07:48

mr.paaJ

generatie cmd+z

je kunt natuurlijk ook je huidige sub voorlopig aansluiten via de tape-out van een eventuele nieuwe versterker/receiver.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Volgens mij bepaalt de spanning i.c.m. de gevoeligheid het volume uit de speakers en niet het wattage.
Een goede versterker heeft bij 4 Ohm speakers 2x zoveel vermogen als bij 8 Ohm speakers, maar zal dit ook nodig hebben om hetzelfde voltage en volume vast te houden.
Let dus niet op de impedantie (in Ohm), maar op de gevoeligheid in x dB bij x watt/volt.
Een goede indicatie van een voldoende gevoelige speaker in jouw geval is een gevoeligheid van minimaal 89 dB bij 1 watt.
Het is trouwens zelfs zo dat zwakke versterkers meer moeite hebben met 4 Ohm speakers omdat zij het gevraagde vermogen niet kunnen leveren. De voeding moet dat verhoogde vermogen dat gevraagd wordt namelijk wel kunnen leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 07-12-2008 19:03 ]

• NoepZor
Tsurany schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 21:48:
[...]
Maar aangezien je toch naar trance/dance luisterd kan je misschien beter een goede subwoofer nemen en wat prut speakers op de rommelmarkt halen, veel kwaliteit mis je dan toch niet.
Zou je dit kunnen onderbouwen? Mijns inziens is de speakerkeuze niet heel erg afhankelijk van de muzieksoort, zelfs trance ofzo kan slecht klinken op slechte boxen lijkt me!?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
NoepZor schreef op maandag 08 december 2008 @ 08:45:
[...]

Zou je dit kunnen onderbouwen? Mijns inziens is de speakerkeuze niet heel erg afhankelijk van de muzieksoort, zelfs trance ofzo kan slecht klinken op slechte boxen lijkt me!?
Het is niet zo simpel dat er slechte en goede boxen zijn. Ze zijn allemaal verschillend afgesteld en klinken allemaal anders op verschillende muzieksoorten.
Nu is het wel zo dat trance een vrij eenvoudige muzieksoort is met weinig detail in de muziek, waardoor je er dus niet een echt hoogstaande muziekinstallatie voor nodig hebt.

Overigens lijkt me die pioneer + jbl set uit die pdf een hele mooie aankoop voor die prijs!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• NoepZor
Oke opzich wel interessant. Kan ik hier later een subwoofer (bijv. de JBL E150) op aansluiten? Ik zie dat het een surround receiver is, dus kan ik het uitbreiden naar 5.1, dat is opzich wel interessant.

Pagina: 1