Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met 5.1 surround via SPDIF interface in Vista

Pagina: 1
Acties:

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb een PC met Gigabyte GA-EP45-DS3 moedrbord met Realtek ALC889A audio chip en SPDIF uitgang. Verder Intel Q9550, 2 GB DDR2-1066, 1 TB WD HDD, Club 3D ATI HD3650 VGA.

OS is Vista Home Premium 32 bits

Ik het het probleem dat ik geen 5.1 geluid via SPDIF krijg, enkel stereo.

Wat heb ik al gedaan:

- Nieuwste Realtek drivers (2.10) maar ook de standaard Microsoft drivers geprobeerd
- Digital Ourput gekozen in Audio Control Panel
- Doly Digital & DTS aangevinkt in ondersteunde audio formaten
- 44.1 & 48 KHz aangevint bij de ondersteunde audio formaten.
- ffdshow & AC3Filter (beide geprobeerd, onafhaneklijk van elkaar maar ook samen). Heb in beide SPDIF passthrough modus geselecteerd.

Ik gebruik zoomplayer om DVDs af te spelen, zodat ik bv zeker weet dat AC3filter wordt gebruikt voor audio en dus passthrough zou moeten werken.

In AC3 Filter heb ik o.a. aangevinkt dat het geluid "AS IS" moet worden doorgegev, SPDIF moet worden gebruikt, AC3Filter moet worden gebruikt voor AC3 en DTS codering.

Wanneer ik Zoomplayer gebruik zie ik dat AC3filter actief wordt (taskbar icon).

Maar wat ik ook doe, geen 5.1 geluid naar mijn receiver (en ja, deze is 5.1 enabled; staat op auto modus).

Alleen wanneer ik de vinkjes van Dolby Digital & DTS weghaal in het Audio Control panel krijg ik weer (stereo) geluid.

Ik ben imiddels radeloos. Hebben jullie nog suggesties. Mocht ik het aan de praat krijgen, dan kunnen jullie de volledige handleiding tegemoet zien voor op tweakers.net en degene met de goude tip kan 50 euro op zijn rekening verwachten (hoeze radeloos). Het heeft me al aardig wat uren gekost zonder ook maar 1 stapje verder te komen.

Bedankt alvast voor jullie meedenken.

FT